Geotechniekdag Breda 2003 - Samenvattingen syllabus

Lessen uit de dagelijkse praktijk

Maurice Bottiau, Franki Geotechnics, België
In het kader van onze dagelijkse activiteiten, worden we regelmatig geconfronteerd met dezelfde kleine (of minder kleine) problemen waarvan we dachten dat die al lang opgelost waren. Problemen die zich , bij een vlotte uitvoering, niet meer zouden mogen voordoen : onvoldoende grondonderzoek, onbestaande verhouding tussen de verschillende peilen van hetzelfde project, absurde voorschriften van lastenboeken, onduidelijke rapportage.

In dit artikel stellen wij voor om het leven van een project te screenen met al de lessen die wij zouden moeten geleerd hebben maar die blijkbaar regelmatig toch vergeten worden. Dit illustreren wij met een aantal voorbeelden uit de praktijk.
Artikel in pdf


Risico tot instabiliteit van een talud door vervloeiing van een zandhoudende leemlaag onder invloed van heiwerken

Luc Maertens, Besix, Engineering Department
William van Impe, Universiteit Gent, Laboratorium voor Grondmechanica
Tijdens het uitvoeren van een kademuur in Duinkerke (Frankrijk) in de nabijheid van een zeewaarts talud, bestond de vrees dat een algemene glijding zou kunnen ontstaan omwille van een 'vervloeibare' zandlens-houdende leemlaag. De oorzaak voor deze vrees was de ervaring met 3 grote afschuivingen in de omgeving, die aan dit fenomeen waren toegeschreven. De nodige theoretische benaderingen werden gemaakt om dit aan te tonen, en tijdens de uitvoering van de werken werden metingen uitgevoerd om deze te staven.
Artikel in pdf


Toepassing van dynamisch plofverdichten en resonant trilverdichten binnen een fabrieksgebouw in oprichting - een geotechnische uitdaging.

Flor De Cock, Geo.be - Geotechnical Expert Office
J. Moens, Ingenieurs- en Expertisebureau Jopro

Slechts in een laat stadium van de oprichting van een omvangrijk fabrieksgebouw werd vastgesteld dat de bodemgesteldheid plaatselijk sterk afweek van de ontwerpparameters. De aanwezigheid van los gepakte zandlagen tot 4 à 5 m diepte vereiste aldus een ultieme grondverbetering, zowel onder bestaande funderings-zolen als ter plaatse van de nog te realiseren fabrieksvloer. Er werd gekozen voor een weinig voor de hand liggende toepassing van dynamisch plofverdichten en resonant trilverdichten, dit in combinatie met een voorafgaandelijke PU-injectie onder de funderingszolen. Ontwerp en uitvoering van de verdichting werden nagenoeg continu begeleid en bijgestuurd via trillingsmetingen, zakkingsmetingen op de bestaande kolommen en zakkingsmetingen van het terrein.
Artikel in pdf


Modellering van een gefaseerde ophoging

François Mathijssen, Hydronamic bv, Koninklijke Boskalis Westminster nv
Voor de stabiliteit van een gefaseerde ophoging is een ongedraineerde analyse maatgevend. De ongedraineerde schuifsterkte kan worden bepaald uit effectieve en ongedraineerde sterkteparameters. Deze methoden staan bekend als de effectieve spanningsanalyse en de ongedraineerde spanningsanalyse met sterktetoename. Beide ongedraineerde methoden kunnen, bij correcte parameterkeuze en modellering van het spanningspad, resulteren in vergelijkbare resultaten.
Artikel in pdf


De lessen van de Haagse Tramtunnel

A.F. van Tol, GeoDelft/TU-Delft
In het centrum van Den Haag wordt in opdracht van de Gemeente Den Haag het Souterrain gerealiseerd. Dit project omvat de bouw van een ondergrondse ligth-rail lijn met een lengte van 1250 m, waarin twee stations en parkeer faciliteiten zijn opgenomen. In de tunnel worden twee parkeer dekken onder elkaar gerealiseerd, waaronder de tram op een diepte van 11 à 12 m onder het straatniveau rijdt. De breedte van de tunnel varieert van 15 m tot 25 m ter plaatse van de stations. De wanden van de bouwput zijn op zeer korte afstand, plaatselijk nauwelijks meer dan één meter, van de aangrenzende, voornamelijk op staal gefundeerde bebouwing gesitueerd.
Artikel in pdf


Lessons learned: ‘Grondwater als Sluipmoordenaar’

G.J.M. Janssen en A.W. Vos, Fugro Ingenieursbureau BV
Water in grond zorgt niet zelden voor verrassingen. Tenminste, we worden er in de praktijk vaak door verrast terwijl dat misschien niet nodig was. Er kan met het meten, interpreteren en gebruiken van grondwaterstanden, stijghoogten en waterspanningen veel mis gaan.. Dat is voer voor geotechnici en hydrologen en last but not least voor de pers. Hierover publiceren is vaak lastig, zeker wanneer het stadium van bekvechten en juridische procedures nog niet is gepasseerd en de onderste steen het liefst nog dieper wordt begraven dan wordt bovengehaald.
Artikel in pdf


Geotechniek op internet

A. Verruijt (voorheen TU Delft)
Het gebruik van het internet is de laatste jaren sterk toegenomen, ook al is de luchtballon met onbegrensde verwachtingen een paar jaar geleden geklapt. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van de mogelijkheden die het biedt om geotechnische informatie te verspreiden, en vooral om die te vinden. Er wordt een aantal voor de geotechniek belangrijke websites genoemd, met een korte karakteristiek.
Artikel in pdf


Grondvernageling, mogelijkheden en beperkingen

Jan Maertens, Jan Maertens BVBA en KU Leuven
De techniek van de grondvernageling bestaat erin om wapeningselementen of nagels aan te brengen, die de in de grond optredende trek- en of schuifspanningen kunnen opnemen. Dank zij het aanbrengen van deze wapeningen kunnen er veel hogere en steilere taluds gerealiseerd worden dan normaal gezien mogelijk is. De nagels zorgen er namelijk voor dat de actieve zone die in geval van afschuiving zou ontstaan, wordt verankerd in de achtergelegen passieve zone. Zodoende kan er geen glijvlak ontstaan en wordt er een stabiel geheel verkregen.
Artikel in pdf


Zettingen corrigeren door onderhogen

B.G.H.M. Wichman, RWS DWW
E.J. Huiden, BAM Grondtechniek

In het westen van Nederland treden na aanleg van wegen vaak grote zettingen op. In het bijzonder bij de overgang van aardebaan naar kunstwerk, zoals een viaduct, treden verschilzettingen op. Om deze problemen te verminderen wordt de techniek ‘onderhogen’ ontwikkeld. ‘Onderhogen’ is het gecontroleerd injecteren van lichtgewicht suspensie in de ondergrond en in het weglichaam, met als doel zettingverschillen aan maaiveld te verminderen. Het voordeel van deze techniek is dat het verkeer nagenoeg niet gehinderd wordt. De suspensie moet na uitharden voldoende stevigheid bezitten en zo licht mogelijk zijn. Onderhogen wordt ontwikkeld in het kader van het DWW-project Stimulering Innovatie in de Infrastructuur (Si2). Het was een van de 5 kansrijk geachte onderwerpen die onderdeel uitmaakten van het zogenaamde Heeren Huys accoord
Artikel in pdf