Uitbreiding Sluis Eefde
Download hieronder de presentaties:
Omschrijving
Onze kring van louter ingenieurs met zeer uiteenlopende disciplines komt iedere tweede dinsdag van de maand om 18:00 uur bijeen in restaurant Het Bosrestaurant aan de Joppelaan 100 in Gorssel (Joppe). De avonden duren tot ongeveer 21:00 uur (wanneer het erg gezellig is loopt het weleens uit tot 21.30 uur).
Tijdens deze bijeenkomst worden in een goede, vriendschappelijke sfeer zeer uiteenlopende, vaak technische, onderwerpen besproken. De bijeenkomsten verlopen altijd met veel interactie en discussie. Naast het feit dat je over zeer uiteenlopende onderwerpen geïnformeerd wordt en mee kunt praten is het erg leuk elkaar goed te leren kennen.
De ambiance is met zorg uitgekozen. Het diner dat we gezamenlijk gebruiken is altijd van uitstekende kwaliteit. Bovendien is er volop gelegenheid tot netwerken en aanknopen van vriendschappelijke gesprekken.
Op dinsdag 10 oktober 2017 geven ir. Ernst Rijsdijk, ing. Gerold Schaap en ing. Jan Roseboom een presentatie over de nieuwe sluiskolk bij Sluis Eefde.
Rijkswaterstaat heeft eind 2016, in het kader van capaciteitsuitbreiding, de aannemerscombinatie Lock to Twente (L2T) opdracht gegeven een tweede sluis bij Eefde te bouwen.
Een tweede sluiskolk bij Eefde verkort de wachttijden voor schepen en maakt deze belangrijke toegang tot Twente minder kwetsbaar bij onderhoud en calamiteiten. De nieuwe kolk is geschikt voor klasse Va-schepen, het grootste type schip dat na de verruiming van de Twentekanalen wordt toegestaan.
De sluis krijgt een voor Nederland unieke segmentdeur, die plat op de bodem ligt als de sluis geopend is. De segmentdeur wordt omhoog gedraaid wanneer de sluis sluit.
Dit knappe staaltje waterbouwkunde werkt ook bij een plotseling zeer hoge waterstroom/-druk, bijvoorbeeld als gevolg van een calamiteit. Als een schip vanuit het Twentekanaal de sluis invaart en de twee puntdeuren aan de IJsselzijde kapot vaart, loopt het Twentekanaal leeg in de IJssel. De segmentdeur kan op dat moment tegen de waterstroom in toch gesloten worden.
L2T, een samenwerking tussen TBI-ondernemingen Mobilis [Civiele Techniek] en Croonwolters&dros [Technische Installaties], is verantwoordelijk voor de voorfinanciering, het ontwerp, de bouw en 27 jaar onderhoud van de nieuwe sluis.
Tijdens de tenderfase adviseerden Tauw en Movares e.a. de aannemerscombinatie. Inmiddels is Mobilis samen met Tauw, Movares en anderen gestart met het definitieve ontwerp en naar verwachting begint L2T eind 2017 met de voorbereidende werkzaamheden voor de bouwfase. De daadwerkelijke bouw van de tweede kolk staat gepland voor 2018 en medio 2020 varen de eerste schepen door de nieuwe sluis.
‘Infrastructurele projecten slim verbinden, zo creëren we een toekomstbestendige leefomgeving’
Spreker(s)
Ernst Rijsdijk is werkzaam bij RWS. Ernst is de omgevingsmanager en gaat over het project en hoe de omgeving betrokken is en wordt bij de totstandkoming van de nieuwe sluis.
Gerold Schaap is werkzaam bij Mobilis | TBI en heeft als tendermananger dit project begeleid en gecontracteerd. Hij is nu projectdirecteur en eindverantwoordelijke voor het gehele DBFM contract dat 27 jaar loopt. Gerold gaat iets vertellen over het project “uitbreiding sluis Eefde”, de organisatie, de financieringen en het DBFM contract.
Jan Roseboom is werkzaam bij Croonwolter&dros | TBI en hij is ook betrokken geweest bij de tender en nu eindverantwoordelijk voor Technische Installaties van de Sluis. Jan gaat iets vertellen over het ontwerpproces van de technische installaties volgens System Engineering en de vele raakvlakken in het project.
Locatie
Het Bosrestaurant aan de Joppelaan 100 in Gorssel
Organisator
Kring Stedendriehoek
Naam en contactgegevens voor informatie
Ernst Oosterveld