De excursie werd voorafgegaan door de ALV.

De opkomst bij deze excursie was met ongeveer 25 personen duidelijk hoger dan gemiddeld. Wij mochten veel leden van andere afdelingen en vooral deskundigen uit de scheepvaart verwelkomen.

De lezingen werden ingeleid door dhr. Hans Maas, directeur RDM Centre of Expertise.

Vervolgens werd een lezing verzorgd over autonoom varen door Ali Haseltalab MSc van de Afdeling Maritieme en Transport Techniek van de TU Delft en dr. Rudy Negenborn, universitair hoofddocent bij deze afdeling. In diverse laboratoria, o.a. in Delft en Rotterdam en ook in de VS wordt door promovendi en andere onderzoekers geprobeerd om via schaalmodellen inzicht te krijgen in het gedrag van autonome vaartuigen. Hierbij gaat het zowel om het gebruik van deze vaartuigen op volle zee als in havens. Het gaat in het onderzoek van de TU Delft er vooral om dat het gedrag van deze schepen voorspelbaar wordt. Dit vereist een gedetailleerd wiskundig model van een schip met alle subsystemen en hun interacties. De spreker liet een modelschip zien waarmee onderzoek wordt gedaan.

Automatisering op schepen is al jaren aan de gang. Grote schepen varen met een minimale bezetting om kosten te besparen. De aanwezige bemanning krijgt steeds meer een controlefunctie en dit zal in de toekomst verder gaan. Schepen zonder bemanning kunnen zonder bepaalde voor mensen essentiële faciliteiten, wat ruimte- en kostenbesparend werkt.

Uiteraard speelt veiligheid een belangrijke rol. Schepen zullen een terugval-optie moeten hebben, om bijvoorbeeld bij te zware zeecondities automatisch terug te varen naar de dichtstbijzijnde haven.

De verwachting is dat autonoom varen zal beginnen met op afstand bestuurbare schepen.

De spreker ging ook in op andere projecten en samenwerkingsprojecten van de TU Delft.

Duidelijk werd dat autonoom varen veel complexer is dan het al complexe autonoom rijden. Op een vraag uit de zaal of in de toekomst nog loodsen nodig zijn kwam als antwoord dat dit niet meer nodig is als de gewenste informatie over de route (zeestroming, grondbewegingen in vaargeulen) aanwezig is. Uiteraard moet dit juridisch afgekaderd zijn.

 

De tweede spreker van RDM Campus, Ing. Ines Simic ging in op drenkelingdetectie. Zij is afgestudeerd bij het Kenniscentrum Duurzame HavenStad en dit jaar winnaar van de Bachelor Award van de Hogeschool Rotterdam. Er gebeuren steeds meer ongelukken, er zijn veel vluchtelingen, er vinden misdaden plaats of er zijn dronken mensen die te water raken. Mensen worden vaak niet vermist, omdat mensen niet opletten.

Deze software ingenieur heeft software ontwikkeld waarmee geluid van een drenkeling die in het water valt of al onder water is, extreem nauwkeurig ontvangen kan worden. Een veiligheidsbadge levert het vereiste signaal als iemand bijvoorbeeld bewusteloos is. Een microfoon pikt een breed scala aan geluiden op, waarna de software het gewenste geluid uit de ruis filtert. Meerdere systemen kunnen samenwerken om lokalisatie te vereenvoudigen. Ook zijn meerdere soorten geluid te combineren Deze komt dan beschikbaar voor de bemanning van een schip of een toezichthouder aan de wal.

Door data op te slaan ontstaat een historische database, die gebruikt kan worden om te voorspellen, risicolocaties te identificeren en maatregelen voor hotspots te nemen. De gebruikte systemen hebben een accu die lang meegaat. Ook wordt gewerkt aan eigen energie-opwekking.

Er zijn al hele interessante resultaten bereikt met dit onderzoek. Zij werkt ook mee aan veel andere onderzoeken, zoals die naar kunstmatige zintuigen, zoals neuzen en oren.

 

Vervolgens gingen wij naar het Innovation Dock op de RDM Campus voor een film met uitleg over de Roterdamse scheepsproeven. De presentatie werd gehouden door Ing. Jan Scholtens, net afgestudeerd bij Maritieme technologie, en Leon van Soest, student werktuigbouwkunde vanaf een nagebouwde brug van een schip. Helaas was het bassin niet in gebruik en konden wij dus geen varende schaalmodellen zien.

Na afloop vond een borrel plaats.

 

Deze excursie werd door de leden zeer gewaardeerd.

 

 

Omschrijving

De Afdeling Transportkunde en Logistiek organiseert in samenwerking met de RDM Center of Expertise, Hogeschool Rotterdam en de Technische Universiteit Delft een middag met presentaties en demonstraties rondom het thema autonome vaartuigen. In 2016 is in de Dokhaven van RDM de Dronehaven geopend, een unieke experimenteerlocatie voor varende drones in open water. Daarnaast beschikken de RDM en TU Delft al vele jaren over laboratoria waar geëxperimenteerd wordt met automatische vaartuigen. Onderzoekers van beide instellingen zullen hun onderzoek, bevindingen en verwachtingen voor de toekomst presenteren. Daarna zal er een demo gegeven worden met verschillende autonome vaartuigen oftewel Aquabots bij RDM. De middag zal starten met de jaarlijkse ALV en wordt afgesloten met een Borrel.

Locatie

RDM Rotterdam

Heijplaatstraat 17, 3089 JB Rotterdam

Organisator

Transportkunde en Logistiek

Naam en contactgegevens voor informatie

Nadere informatie bij Jaap Vleugel

j.m.vleugel@tudelft.nl