In de jaren 60 van de vorige eeuw werd al gesproken over een extra rivierkruising tussen Rotterdam-Noord en –Zuid. De Beneluxtunnel was net geopend in 1967 (2x2 rijstroken) en de Van Brienenoordbrug in 1965 (2x3 rijstroken). In de stad was de Maastunnel in de 2e WO geopend (2x2 rijstroken) en was de “oude” Koninginnebrug uit 1929 (2x2 rijstroken) verlengd met de Willemsbrug in 1981. Inmiddels is de Erasmusbrug in 1996 geopend, is de Van Brienenoordbrug verdubbeld (1990) en is de Beneluxtunnel verdubbeld met 5 rijstroken in 2002. Genoeg rijstroken om de barrière van de rivier de Nieuwe Maas te nemen. Maar door de toenemende drukte tijdens de spitsuren was de noodzaak groot om het autosnelwegennet rond Rotterdam robuuster te maken. Hiervoor is de Blankenburgverbinding/A24 gerealiseerd. De A24 is de verbinding tussen de A20 (ten westen van Vlaardingen) en de A15 (ten oosten van Rozenburg). De lengte is 4,2 km en bestaat uit een autosnelweg van 2x3 rijstroken, knooppunt Vlaardingen, de Hollandtunnel van 510 meter, de Maasdeltatunnel van 900 meter en knooppunt Rozenburg. De A24 is toegankelijk voor alle motorvoertuigen en de tunnelcategorie is C.

Op 18 september 2018 is de bouw begonnen door de bouwcombinatie BAAK, bestaande uit BallastNedam, DEME Group uit Zwijndrecht (B) en Macquarie Group (GB).

Op 7 december 2024 wordt de A24 geopend.

In de presentatie neemt spreker Kees Abrahamse u mee bij de ontwerpfilosofie, de gekozen bouwmethode, de grote uitdagingen tijdens de realisatie en het uiteindelijke resultaat.

Korte biografie projectvoorlichter Kees Abrahamse
Na mijn studie weg- en waterbouwkunde aan de HTS-Vlissingen heb ik vanaf 1977 ontwikkelingswerk gedaan in Suriname als docent civiele techniek en bouwkunde aan het NATIN-mbo. Na mijn terugkeer in Nederland ben ik in 1981 gestart als hoofd van de afd. Gegevensinwinning van de Dienst Verkeerskunde. Van 1983-1985 heb ik de incompany training doorlopen voor de functie van “dienstkringhoofd”. In 1986 volgde benoeming als hoofd van de dienstkring Drachten, later Friesland-Noord. In 1993 volgde de benoeming als hoofd van de dienstkring Dordrecht, later Zuid-Hollandse Waarden, daarna wegendistrict Rijnmond. In 2008 ben ik voor ruim 3 jaar gedetacheerd bij De Verkeersonderneming als programmamanager Verkeersmanagement. Vanaf 2011 was ik omgevingsmanager bij het Schiphol-Amsterdam-Almere programma voor het project A9 Badhoevedorp-Holendrecht dat momenteel in uitvoering is door VeenIX. Vanaf 2020 ben ik gepensioneerd en in 2022 gestart als projectvoorlichter bij de Blankenburgverbinding.

De borrel vangt aan om 18:00 uur aan en de maaltijd volgt stipt om 19:00 uur, waarna de lezing om 20:00 uur kan starten. Einde omstreeks 22:00 uur.

Verdere informatie of aanmelden kan via: kringrotterdam@kivi.nl

Let op: een betaallink ter voldoening van de deelnamekosten wordt van tevoren toegestuurd.