Mark Ommert

Finalist Prins Friso Ingenieursprijs 2025

Wat wil jij met de titel Ingenieur van het Jaar bereiken? 

De titel ‘Ingenieur van het Jaar’ zou mijn inzet als HBO Luchtvaartingenieur en mijn bijdragen aan de verduurzaming van de luchtvaart door de ontwikkeling van elektrische vliegtuigen (zie onderaan deze pagina project 1, 2 en 4) erkennen. Ook zou het mijn 15+ jaar vrijwilligerswerk belichten, waarmee ik zowel mijn eigen ontwikkeling als die van anderen heb versterkt (zie bijlage project 3). Wat ik met de titel ‘Ingenieur van het Jaar’ zou willen bereiken is tweeledig: (1) anderen inspireren en (2) meer slagkracht creĂ«ren voor mij als jong professional.

Lees verder onder de video.

Deelname Video

While playing this video, external contents are loaded and you may be tracked by the inital content provider.

Inspireren

Als jong professional (27) probeer ik al jaren studenten, jonge professionals en ingenieurs te inspireren. Het ingenieursvak is cruciaal, zeker nu verduurzaming centraal staat. Of je nu MBO-, HBO- of WO-geschoold bent, er is een rol voor iedereen. Iedere stap die ik heb gezet (als vrijwilliger, in dienst of als ondernemer) in combinatie met het leren van inspirerende leermeesters, heeft geleid tot de persoon die ik nu ben en de impact die ik mag maken. Met mijn technische expertise, ondernemersmentaliteit en passie voor duurzame luchtvaart, gecombineerd met een groeiend netwerk, hoop ik een voorbeeld te zijn voor (jonge) ingenieurs. Er is veel mogelijk, ook in soms ietwat conservatieve sectoren, zolang je je blijft inzetten en ontwikkelen. 

Slagkracht voor meer impact

De titel zal mij helpen om nog meer slagkracht te hebben als jong professional in de luchtvaartindustrie. Per 1 november werk ik bij de NAG (Netherlands Aerospace Group) als Project Manager ‘Strengthening Sustainable Aviation Ecosystem’. Dit stelt mij in staat om met mijn achtergrond de hele industrie te ondersteunen (in plaats van een enkel initiatief). Hiermee hoop ik vanuit de inhoud bij te kunnen dragen aan een snellere marktintroductie van stillere, schonere, slimmere en onderhoudbare vliegtuigen en tegelijkertijd de economische kansen en vooruitzichten voor Nederlandse bedrijven op zowel de nationale als internationale markt te vergroten. De titel kan helpen bij het versneld openen van nieuwe, vooral conservatieve, deuren (bijvoorbeeld zonder dat ik mezelf als professional hoef te bewijzen vanwege mijn relatief jonge leeftijd – 27 jaar).

Projecten

Ik heb het voorrecht gehad om in verschillende omgevingen te werken, van grote bedrijven tot start-ups, en in zowel onderwijs- als onderzoeksinstituten. Tijdens mijn studie (BSc Luchtvaarttechniek aan Inholland Delft) heb ik gewerkt aan technische projecten bij Fokker Landing Gear, Fokker Aerostructures (composietstructuren) en het NLR (aeroelasticiteit), en sinds 2019 heb ik me volop op de ontwikkeling van elektrische vliegtuigen bij Hogeschool Inholland, Saluqi Motors, Maeve Aerospace en Conscious Aerospace gericht. Elke ervaring was uniek en ik voel me bevoorrecht dat ik praktische ervaring heb opgedaan in verschillende stadia van vliegtuigontwikkeling: van projectinitiatie en organisatie tot ontwerp- en certificeringsactiviteiten.

  • Project 1: engineering manager/engineer Electric Dragonfly (ontwikkeling van een elektrisch vliegtuig) 

    De Electric Dragonfly is potentieel het eerste in Nederland ontwikkelde elektrische vliegtuig dat innovatieve technologie van Nederlandse bedrijven inzet. Het project is een samenwerking tussen het onderwijs, de industrie, autoriteit en overheid. Het doel van dit project is om hands-on ervaring op te doen met de ontwikkeling van vliegtuigen, en dit keer in het bijzonder elektrische aandrijflijnen in vliegtuigen, om te leren wat we nog niet goed kunnen. Op deze manier wordt het onderwijs verder ontwikkeld. Door samen te werken met de industrie, is dit tevens voor hen een ideaal testplatform. 

    Als engineering manager en engineer heb ik het project samen met een collega gestart in 2019 en zijn we door vrijwel alle fases van vliegtuigontwikkeling heengegaan in de afgelopen jaren: van projectinitiatie en ontwerpen tot bouwen, testen en certificeringsactiviteiten. Het is niet gebruikelijk om in elke fase van vliegtuigontwikkeling ervaring op te doen als ingenieur, aangezien dit doorgaans lange trajecten zijn met veel verschillende kwaliteiten die benodigd zijn. In die zin heeft het project veel weg van een start-up mentaliteit en hebben we veel unieke kennis en ervaringen opgedaan. Recent ben ik gehonoreerd als ‘Co-founder and honored member of the InHolland Electric Flight Lab’.

    Terugkijkend op enkele resultaten van dit hands-on innovatieve project: 

    • Meer dan 200 studenten, docenten en professionals uit de industrie betrokken. 
    • Onschatbare ervaringen en kennis opgedaan door ‘leren door te doen’. 
    • Impact op onderwijsactiviteiten bij Inholland (innovatieve projecten, curriculumupdates, nieuw vak geĂŻntroduceerd over certificatie, etc.).
    •  Een geweldige start van mijn carriĂšre: gelukkig kan ik deze ervaringen en kennis meenemen naar mijn nieuwe rol bij de NAG om het Nederlandse ecosysteem te versterken.

     

    Testimonial:
    “Thanks for all your hard work on the Electric Dragonfly Mark. Developing the “Electric Flight Lab” together with you has brought many new opportunities for Inholland and the industry. You have made a huge difference!!! Looking forward to continuing to work with you in your new role at the NAG.” 

    VIDEO: Eerste taxi-test Electric Dragonfly

    Video playlist Electric Dragonfly

  • Project 2: inzetbaar als zelfstandige voor de luchtvaartindustrie

    De unieke kennis, kwaliteiten en het netwerk dat ik heb opgedaan, in combinatie met de investering in persoonlijke ontwikkeling, heeft mij in staat gesteld om drie jaar als zelfstandige projecten te doen in de industrie. Zo heb ik bij een elektromotorbouwer (Saluqi Motors), een hybride-elektrische vliegtuigbouwer (Maeve Aerospace) en een waterstof-elektrische vliegtuigbouwer (Conscious Aerospace) mijn bijdragen mogen leveren. Zie Curriculum Vitae voor meer informatie. Voor mij was het werken als zelfstandige de meest toegankelijke stap om ervaring op te doen als ondernemer, met waardevolle inzichten als resultaat. 

    Saluqi Motors. Maeve Aerospace, Conscious Aerospace

  • Project 3: vrijwilligerswerk

    Zowel curriculair als extra-curriculair heb ik 15+ jaar ervaring in het regelen/coördineren/ organiseren van uiteenlopende evenementen, variërend van reizen en sportactiviteiten tot open dagen, feesten en het uitvoeren van bestuursactiviteiten. De laatste grote organisatie is een reis voor 28 personen geweest naar Amerika (Seattle, Orlando, Miami) met excursies naar o.a. Boeing Seattle, Museum of Flight Seattle, Pratt & Whitney, Embraer Executive Jets, Kennedy Space Center en Ford Lauderdale Airshow. SpaceX stond ook op de planning (zeer uniek als Europese groep!!), maar was helaas enkele dagen vooraf geannuleerd wegens een vertraagde lancering. 

    Momenteel ben ik bestuurslid van Young NAG (Netherlands Aerospace Group). Met Young NAG verbinden we jong professionals voor kennisdeling, inspiratie en ontwikkeling. Dit in de vorm van online/fysieke evenementen en een online community omgeving. Ook vertegenwoordigen wij deze achterban in de industrie en bij verschillende evenementen. Young NAG levert waarde voor het individu, de bedrijven waar zij voor werken en het ecosysteem. 

     

  • Project 4: Project Manager ‘Versterken Ecosysteem Duurzame Luchtvaart’(huidige functie sinds 1 november 2024) 

    Om in 2050 klimaatneutraal te zijn moeten we nĂș vaart maken. Het Nationaal Groeifondsproject Luchtvaart in Transitie geeft de Nederlandse overheid, kennisinstellingen en de industriĂ«le sector een extra impuls om de luchtvaart versneld duurzaam te maken en bij te dragen aan het verdienvermogen van Nederland. De projectmanager vervult hierin een belangrijke rol door het Nederlandse ecosysteem te versterken. We hebben in Nederland veel topkennis, maar halen er beperkt economische en maatschappelijke waarde uit: we valoriseren onvoldoende. Valorisatie gaat namelijk niet automatisch. Daarvoor moeten we nieuwe verbindingen leggen tussen kennisvragers en kennisdragers, en moeten nieuwe businessmodellen worden ontwikkeld en interventies worden uitgevoerd. Activiteiten moeten doorlopend op economische en maatschappelijke impact worden gevalideerd. De projectmanager ondersteunt hierbij door het ecosysteem (met name het mkb) te koppelen aan bestaande (regionale) ecosystemen van bedrijven en kennisinstellingen en aan te sluiten bij initiatieven die startups en scale-ups ondersteunen, zoals incubators, regionale ondernemersnetwerken en regelingen.

    Ik hoop echte relaties op te bouwen om echt te voelen wat er nodig is in de industrie, zodat we hiernaar kunnen handelen en het ecosysteem kunnen versterken. Met mijn technische achtergrond, ondernemende mindset en netwerkvaardigheden kijk ik ernaar uit om zowel technisch als strategisch bij te dragen aan het ecosysteem. Samen kunnen we (1) behoeften identificeren, (2) vraag en aanbod verbinden (voor zowel kleine als grote initiatieven), (3) nadenken over nationale en internationale commerciële kansen en (4) kennis identificeren en benutten. Mijn achtergrond, gecombineerd met veel enthousiasme, creativiteit, aanpassingsvermogen en een vleugje pragmatisme, kan zomaar het verschil maken. Hiermee hoop ik bij te dragen aan een snellere marktintroductie van stillere, schonere, slimmere, onderhoudbare vliegtuigen en tegelijkertijd de economische kansen en vooruitzichten voor Nederlandse bedrijven op zowel nationale als internationale markten te vergroten.

     

“Thanks again for being part of many adventures Mark, I loved seeing you presenting your life’s work on the #ElectricDragonfly. You have made a huge difference for us and your enormous drive and enthusiasm is highly inspirational to our students and staff. Keep up doing great things at the NAG Advancing your Aerospace and Airport Business”