Symposium | Luchtvaart binnen defensie: een blik op de techniek en operatie
Dit symposium, georganiseerd in samenwerking met de NVvL (Nederlandse Vereniging voor Luchtvaarttechniek), belicht de huidige technologische ontwikkelingen binnen onze Nederlandse defensie luchtvaart sector, en de interactie hiervan met de operatie. We hebben een programma gevuld met presentaties van lezers vanuit verschillende defensie branches. Voor het diner wordt halverwege het programma een warm buffet verzorgd en we zullen de avond afsluiten met een netwerkborrel, waarin uitgebreid nagepraat kan worden over de inspirerende lezingen!
- De lezingen zullen in het Nederlands gehouden worden.
- Voor deelnemers die aanmelden als student zullen we bij ontvangst vragen om de studentenkaart te tonen.
- Een tijdlijn van het Symposium programma volgt onderin deze pagina.
- Bij aanmelding kunnen dieetwensen aangegeven worden.
Lezingen
Lezing 1 - Inzet van de NH90 binnen de NL Marine
Het symposium zal afgetrapt worden met een lezing door een Stafofficier Luchtoptreden met jarenlange ervaring op het NH90 platform, het verleden heden en de toekomst van de NH90 helikopter bespreken. Deze spreker heeft ervaring met dit toestel vanuit een rol als product manager, stafofficier en is betrokken geweest bij de eerste NH90 fabrieksopleiding in Italië. Wat onder anderen aan bod zal komen in deze lezing zijn de taken van de NH90 binnen de Nederlandse krijgmacht, wat er de afgelopen 10 jaar met dit toestel bereikt is, de capabilities en toekomstige ontwikkelingen.
Lezing 2 - Drones/Counterdrones door Jacco Dominicus
Jacco Dominicus heeft Lucht- en Ruimtevaarttechniek aan de TU Delft gestudeerd. Hij is op dit moment Principal R&D Manager binnen de Defence Operations van het Koninklijke NLR. Daarbinnen stuurt hij een team aan dat zich bezig houdt met de operationele inzet en wapensysteemprestaties van alle vliegende platformen binnen de Nederlandse Defensie. Jacco was reeds vroeg betrokken bij het opzetten van een effectieve verdediging tegen kleine onbemande vliegende objecten zoals drones. Hij is onder meer voorzitter van een NAVO werkgroep op het gebied van C-UAS.
Na een kort bezoek aan de definitie van Airpower, volgt er een "grote stappen snel thuis" overzicht van de ontwikkelingen van bemande Airpower, inclusief luchtverdediding. Dit vormt vervolgens het uitgangspunt voor het vaststellen van de mogelijke parallellen met ontwikkeling van de militaire onbemande kleine Airpower en counter-UAS. Historische ontwikkelingen, voorbeelden van actueel inzet, en ontwikkelingen in "enabling" technologieën vormen daaropvolgend de basis voor een poging om de toekomst van kleine Airpower en counter-UAS te duiden.
Lezing 3 - Frisian flag/F35/Training&Simulaties door een vlieger bij Frisian Flag
Na 23 jaar gewerkt te hebben bij de Koninklijke Luchtmacht werkt David van Pelt sinds kort parttime bij het NLR. In zijn Defensie tijd heeft David ruim 3000 uur ervaring opgedaan op de F-16AM, F-16CM en de F-35A. In zijn carrière heeft hij in 2010 de Weapons Instructor Course afgerond, van 2015 tot 2019 als Exchange Officer bij de USAF gevlogen en meerdere uitzendingen gedraaid. Tijdens Frisian Flag 2023 hebben behalve live assets, voor het eerst ook virtuele assets mee gedaan aan de oefening. Als voormalig Commandant van het 323 Air Combat Development Centre, verantwoordelijk voor de uitvoering van Frisian Flag, is hij hier nauw bij betrokken geweest.
Naast een korte introductie en capability brief van de F-35 volgt er een uitleg over wat Frisian Flag precies inhoud en welke training er behaald wordt tijdens de oefening. Van de verschillende mission sets die gevlogen worden, tot de deelnemers en ondersteunende eenheden. Er wordt uitgebreid stil gestaan bij de integratie van Live, Virtual en Constructive entiteiten welke een dergelijke oefening verrijken.
Lezing 4 - Ruimtevaart door Bernard Buijs
Met de succesvolle demonstratie van Brik 2 en de Noors Nederlandse Milspace2 satellieten hebben we aangetoond dat we dankzij de “new space” technologie, Nederland een relevante satelliet capaciteiten kan ontwikkelen. Hoe gaan we deze capaciteiten door ontwikkelen en hoe past dit in een hybride architectuur met commercieel verkrijgbare informatie? Deze briefing geeft in grote lijnen aan wat de plannen zijn voor de implementatie van het ruimtedomein voor veiligheid en defensie.
Bernard Buijs is na zijn afstuderen aan de TU Delft (L&R) naar de luchtmacht gegaan en zich daar mogen specialiseren tot Flight Test Engineer op de F16 en F35. In 2016 is Bernard begonnen bij het toenmalige bureau Space, dat nu met de Defensie Nota 2022 gaat uitgroeien tot een formele Space organisatie.
Uitstekend bereikbaar
Het KIVI-gebouw bevindt zich op zeven minuten lopen van Den Haag CS en tram 9 stop voor de deur. Parkeren kan tegen betaling in parkeergarage Q-Park Malieveld of parkeergarage Museumkwartier die zich op loopafstand van het gebouw bevinden.