Noord-Zuidlijn, Amsterdam.
Omschrijving
In Stationsplein 7 vindt u een interessante tentoonstelling bestaande uit vele maquettes, foto’s, films, archeologische vondsten en een techniekwand.
Bij de bouw van de Noord/Zuidlijn worden traditionele en innovatieve technieken toegepast. Bij de keuze van de technieken heeft het beperken van hinder voor en de aantasting van de omgeving een belangrijke rol gespeeld. Er is gekozen voor een tracé dat voor het grootste gedeelte onder bestaande grachten en straten ligt. De metrotunnel wordt over een lengte van ruim drie kilometer geboord. Hierdoor hoeven gebouwen niet te wijken voor de nieuwe metrolijn. En daarnaast worden de ondergrondse stations in de binnenstad grotendeels gebouwd in afgedekte bouwputten.
De verschillende bouwtechnieken per station
Tracé/Stations Techniek
Stations Noord Open bouwput op het maaiveld
Sixhaven Open bouwput
IJ Afzinkmethode
Station Centraal Station Microtunneling, afzinkmethode, wanden-dak-methode & sandwichwanden
Startschacht Damrak Caissonmethode
Baanvaktunnels Tunnelboortechniek
Tussen Damrak, Rokin, Vijzelgracht, Ceintuurbaan en Europaplein
Station Rokin Wanden-dak-methode
Station Vijzelgracht Wanden-dak-methode
Station Ceintuurbaan Wanden-dak-methode
Graven onder verhoogde luchtdruk
Station Europaplein Open bouwput
Station Zuid/WTC Open bouwput
Bij de bouwput zien wij mogelijk iets van de caissonmethode. Hiervan wordt slechts bij een klein stuk het tracé gebruik gemaakt: vanaf het Centraal Station tot het Damrak. Met deze methode is de bestaande Oostlijn aangelegd. Bij de caissonmethode worden op straatniveau op een zandbed drie grote betonnen dozen gemaakt. Een hiervan wordt later gebruikt als startschacht van de tunnelboormachines. Ieder tunneldeel, of caisson, steunt op een soort snijranden die twee meter dieper steken dan de vloer. Hierdoor vindt de caisson straks gemakkelijker zijn weg de grond in. Via trappen en luchtsluizen kunnen caissonwerkers onder de caisson komen. Zij spuiten daar het zand los met waterkannonen en zuigen de modder weg. Zo zakt de zware betonnen caisson per dag circa 1,5 meter naar beneden. Door het gewicht zakt de caisson vanzelf de bodem in tot een vaste zandlaag op 20 à 25 meter diepte. Zodra de onderkant van de caisson het grondwater bereikt, worden de luchtsluizen in de caisson gesloten. Onder het bouwwerk ontstaat door verhoogde druk een luchtbel. De hoge druk zorgt ervoor dat grondwater niet de werkruimte in kan lopen of dat de caisson ineens teveel naar beneden zakt. Dankzij deze luchtbel kan men ook beneden het grondwaterniveau werkzaamheden uitvoeren onder de caisson. Naarmate de caisson verder zakt, neemt de grondwaterdruk toe en wordt de druk in de luchtbel ook hoger. De caissonwerkers kunnen maar een paar uur achter elkaar onder de caisson werken en staan onder medisch toezicht. Net als duikers lopen zij het risico caisson-ziekte te krijgen, daarom moeten ze na het werken eerst in een decompressietank om weer aan de normale luchtdruk te wennen.
11:30 uur Aankomst en verzamelen in Smits Koffiehuis, Stationsplein 10, Amsterdam (tegenover Amsterdam CS)
11:40 uur Ontvangst met koffie.
11:50 uur Lunch met koffietafel
12:45 uur Transfer te voet naar Informatiecentrum Noord-Zuidlijn, Stationsplein 10, Amsterdam.
13:00 uur aanvang excursie met inleiding, film, bezichtiging maquette.
Aansluitend bezichtiging caisson noordzijde van het IJ. (gratis overtocht met GVB-veer)
Gelegenheid tot stellen van vragen en discussie.
Ca. 16:00 uur einde excursie.
Het verdient aanbeveling om per trein naar Amsterdam CS te reizen. (reiskosten voor eigen rekening)
Treintijden vanuit Noord Nederland ter indicatie:
vanuit Leeuwarden 09:05 uur
vanuit Groningen 09:06 uur
vanuit Assen 09:24 uur
vanuit Heerenveen 09:27 uur
vanuit Hoogeveen 09:42 uur
Tip: gebruik indien mogelijk de voordeelurenkaart (maximaal aantal reizigers met 40% korting per kaart: kaarthouder + 3 medereizigers)
Locatie
nabij oostzijde Station Amsterdam Centraal
Organisator
Regio Noord
Naam en contactgegevens voor informatie
Cor de Bruyn & Piet Dijkshoorn.