Omschrijving

Werken en verdienmodellen in het Big Data tijdperk

In 1984 bracht IBM de eerste PC op de markt. Sindsdien is er zoveel veranderd in deze wereld dat een opsomming niet in deze alinea past. Behalve apparatuur zijn er ook vele andere producten, productietechnologieën en zelfs de manier van samenleven en werken, veranderd door mogelijkheden die software biedt.
Hierdoor is ook de manier waarop bedrijven hun geld kunnen verdienen en gaan verdienen radicaal aan het veranderen. Aanvankelijk was de hardware duur maar door extreme miniaturisatie lijkt de PC zelfs te verdwijnen naar de achtergrond terwijl communicatie plaatsvindt via geprogrammeerde interfaces. Steeds meer producten, van auto’s tot en met thermostaten, worden ondertussen intelligent. Software bepaalt een steeds belangrijker deel van onze omgeving en deze trend zet zich krachtig door.

Waar hardware, basis software en, al dan niet draadloze, connecties een vanzelfsprekendheid worden is het de vraag hoe bedrijven hun rendementen kunnen behalen. De vraag wordt hoe bedrijfskunde kan acteren in combinatie met ICT. Verwacht wordt dat de hoeveelheid gegevens enorm zal toenemen. Hoe kan bedrijfskundige kennis een rol spelen om deze gegevens om te zetten in waardevolle informatie voor bedrijven, consumenten en overheden?
Is dit een kans voor, juist Nederlandse, bedrijven omdat wij kunnen verdienen door het weg automatiseren van dure analyses of vormt dit een bedreiging omdat het software gedeelte erg arbeidsintensief blijft? Hebben wij kansen doordat onze creativiteit tot zijn recht komt in deze dynamische omgeving of zijn we te statisch? Gaan we mogelijk verdienen door onze oplossingen te exporteren naar anderen en hiervan inkomsten te krijgen….
Wij willen onze KIVI brains uitdagen om hier eens nader over van gedachten te wisselen!

Indien u zelf een vraag heeft, case wil inbrengen mailt u die dan naar: a.bakker@beyondambition.nl

Wij zullen wel tevoren bekijken of het passend is qua inhoud en timing.

16.00 ontvangst met koffie + cake
16:30 Inleiding : Titel “Werken en verdienmodellen in het Big Data tijdperk”
17:30 Broodjes
18:30 Discussies: Doel: Visie ontwikkeling over dit thema
19:30 Plenaire terugkoppeling
20:00 Afsluiting, conclusies
20:15 Einde bijeenkomst

Spreker(s)

Anton Bakker
Bestuur vak afdeling BDK en zelfstandig ondernemer op het gebied van innovatie en verdienmodellen

Hans van Zonneveld
Bestuur vak afdeling BDK en werkzaam als consultant bij Philips Research

Locatie

Nader te bepalen

Naam en contactgegevens voor informatie

Anton Bakker - a.bakker@beyondambition.nl - 06 51 20 80 33 Hans van Zonneveld - hans.van.zonneveld@philips.com - 06 57 39 05 13