EnergyNL2050-1 Verkenning Energievraag
Onder het voorzitterschap van Marcel Weeda (ECN) is de probleemstelling van het maken van keuzes voor de energietransitie in beeld gebracht en is een eerste verkenning gemaakt.
Frans Rooijers (CE-Delft) gaf een heldere uiteenzetting over de mogelijkheden en haalbaarheid van het verkrijgen van een Klimaatneutraal Energiesysteem in 2050. Ingegaan is op het verwachte energie gebruik in 2050 en de daaraan verbonden consequenties.
Hij maakte duidelijk dat we echt naar CO2 uitstoot nul of kleiner moeten bij het energiesysteem omdat ook niet energie gebonden activiteiten CO2 uitstoten (bijv. landbouw).
Voor de sector transport en mobiliteit werden de mogelijkheden en onmogelijkheden binnen de strenge CO2 grenzen voor 2050 scherp in beeld gezet door Bert van Wee (TU-Delft). Hij bracht vooral naar voren, hoe maatschappelijk gekeken gaat worden naar de verduurzaming van de (internationale) luchtvaart en scheepvaart. De aanpassing zal een cruciale rol gaan spelen om de CO2 target te halen en zal gepaaard gaan met wellicht maatschappelijke dilemma's.
EĂ©n ervan is het maken van keuzes om de CO2 reductie te bereiken. Bijvoorbeeld: Veel vliegen met overcompensatie op andere gebieden of juist minder vliegen?.
De mogelijkheden voor het gebruik van biofuels voor een duurzaam transport zijn door Carlo Hamelinck (Ecofys) onderzocht met vele invalshoeken en combinaties, ook hier geldt dat het maken van keuzes een uitdaging wordt, de mogelijkheden om het doel van een reductie van de CO2 uitstoot te halen, zeker aanwezig zijn.
In de conclusies benadrukte de dagvoorzitter Marcel Weeda, dat de wereld nog wel wat CO2 budget heeft, maar dat met de verwachte groei van de welvaart en het aantal inwoners dit snel verbruikt zal zijn. Actie is nodig.
De gehele bijeenkomst is terug te zien op video en is te vinden onder
Video's Energy NL 2050 Seminars
De presentaties van de sprekers kunt U nalezen via de onderstaande links (bijlagen):
Onder het voorzitterschap van Marcel Weeda (ECN) is de probleemstelling van het maken van keuzes voor de energietransitie in beeld gebracht en is een eerste verkenning gemaakt.
Frans Rooijers (CE-Delft) gaf een heldere uiteenzetting over de mogelijkheden en haalbaarheid van het verkrijgen van een Klimaatneutraal Energiesysteem in 2050. Ingegaan is op het verwachte energie gebruik in 2050 en de daaraan verbonden consequenties.
Hij maakte duidelijk dat we echt naar CO2 uitstoot nul of kleiner moeten bij het energiesysteem omdat ook niet energie gebonden activiteiten CO2 uitstoten (bijv. landbouw).
Voor de sector transport en mobiliteit werden de mogelijkheden en onmogelijkheden binnen de strenge CO2 grenzen voor 2050 scherp in beeld gezet door Bert van Wee (TU-Delft). Hij bracht vooral naar voren, hoe maatschappelijk gekeken gaat worden naar de verduurzaming van de (internationale) luchtvaart en scheepvaart. De aanpassing zal een cruciale rol gaan spelen om de CO2 target te halen en zal gepaaard gaan met wellicht maatschappelijke dilemma's.
EĂ©n ervan is het maken van keuzes om de CO2 reductie te bereiken. Bijvoorbeeld: Veel vliegen met overcompensatie op andere gebieden of juist minder vliegen?.
De mogelijkheden voor het gebruik van biofuels voor een duurzaam transport zijn door Carlo Hamelinck (Ecofys) onderzocht met vele invalshoeken en combinaties, ook hier geldt dat het maken van keuzes een uitdaging wordt, de mogelijkheden om het doel van een reductie van de CO2 uitstoot te halen, zeker aanwezig zijn.
In de conclusies benadrukte de dagvoorzitter Marcel Weeda, dat de wereld nog wel wat CO2 budget heeft, maar dat met de verwachte groei van de welvaart en het aantal inwoners dit snel verbruikt zal zijn. Actie is nodig.
De gehele bijeenkomst is terug te zien op video en is te vinden onder
Video's Energy NL 2050 Seminars
Omschrijving
Klimaatafspraken in Parijs:
Na de afspraken op de klimaattop in Parijs is de urgentie om wereldwijd de CO2 uitstoot naar bijna nul te brengen duidelijk. Deze sessie van EnergyNL2050 is de eerste van een serie van vier
Transitie:
Aan de orde is de transitie van het totale Nederlandse energiesysteem –elektriciteit, warmte transport- naar een vergaand verduurzaamd scenario. Doelstelling is de verduurzaming van het energiesysteem en de CO2-emissie tot ruim onder de 30 Mton te laten dalen. Elektrificeren speelt hierbij een belangrijke rol en zal daardoor leiden tot een sterke toename van de elektriciteitsvraag, van de 120 TWh nu naar het dubbele of drievoudige in 2050.
Bijeenkomst EnergyNL2050:
Deze eerste bijeenkomst begint met een inleiding over de verduurzaming van het energiesysteem, gepresenteerd door ir. Frans Rooijers, CE-Delft.
Vervolgens wordt in een tweetal presentaties de verduurzaming van de transportsector besproken. Transport levert een belangrijke bijdrage in de CO2-huidige uitstoot.
Verduurzaming daarvan is daarom belangrijk, maar ook complex. Niet alleen geldt dat voor het binnenlandse transport (weg-, water- en luchttransport), maar ook voor het internationale transport.
Bij een beoogde sterke verduurzaming van de transportsector in 2050, zullen elektriciteit, waterstof, en duurzaam geproduceerde brandstoffen uit biomassa of synthetisch bereid, een belangrijk plaats innemen. Terwijl het aandeel fossiele brandstof aanzienlijk afgenomen zal zijn.
De consequenties hiervan zijn beduidend: zoals de infrastructuur zal hiervoor aangepast moeten worden en de petrochemische industrie zal in belangrijke mate moeten overschakelen naar de aanmaak van duurzame brandstoffen.
Uitgangspunt:
De basis zal zijn een recent rapport dat door CE-Delft is gepubliceerd op vraag van het RLI-instituut met de titel : “Verkenning functionele energievraag en CO2-emissies tot 2050”, te vinden via de onderstaande link http://www.rli.nl/publicaties/2015/advies/rijk-zonder-co2-naar-een-duurzame-energievoorziening-in-2050.
In dit document zijn beschouwingen en scenario's van diverse instanties en partijen meegenomen.
Spreker(s)
Dagvoorzitter:
Dr. Marcel Weeda ECN Senior reseacher Hydrogen transition & Infrastructure
Sprekers:
Ir. F.J. (Frans) Rooijers, Directeur CE Delft, Research and Consultancy
Expertise: Elektriciteitsvoorziening, Energie gebouwde omgeving en Overheidsinstrumenten. Sinds 1999 directeur van CE Delft.
Prof. dr. G.P. van Wee, Transport Policy en Transport Logistics Research groep, TPM faculty, Delft University of Technology.
Dr. Ir. C. Hamelinck, Principal Consultant, ECOFYS, Utrecht
Senior strategic advisor to players in the biofuels arena. He advises to industry and governments to exploit opportunities and to accelerate sustainable development.
Locatie
Boothzaal Bibliotheek Universiteit Utrecht
Heidelberglaan 3 3584 CS Utrecht
Organisator
Elektrotechniek
Utrecht Sustainabilty Instute
Naam en contactgegevens voor informatie
Het Team EnergyNL2050 bestaat uit de volgende leden van KIVI-Elektrotechniek: Dr. Ir. Steven Luitjens M 06 46 72 66 89 Ir. Loek Boonstra Ir. Eric Persoon Ing.Paul van Moerkerken M 06 11 28 72 26
Actuele nieuws items EnergyNL2050
Documenten
- 0. KIVI EnergyNL2050 Planning en Programma 2016 - 2017
- 1. Introductie EnergyNL2050 een serie van 4 bijeenkomsten 2-16 - 2017MW ECN
- Het Nederlandse energiesysteem, roadmap naar een vergaande verduurzaamd scenario door Ir. Frans Rooijers, CE Delft
- Transport in 2050 binnen strenge CO2 grenzen door prof. dr. Bert van Wee, TU Delft
- Biobrandstoffen, belangrijk voor een duurzame transportsector door dr. Carlo Hamelinck, Ecofys, Utrecht
- Efficiënt energiegebruik Industrie en MKB door Frans Rooijers CE Delft op 30-09-2016