Lezing door ir. Tom Verhoeff (ex Smit-International)

Op 12 augustus 2000 was wereldnieuws dat de Koersk was gezonken. Na veel twijfel bij Poetin werd na - een eerdere poging - Van Seumeren benaderd om in het geheim naar Rusland te komen.

Mammoet werd hoofdaannemer, heeft het lichten gedaan met hun bekende hydraulische handje over hijssysteem. Totaal 26 ''hijspunten''. Zo werd de Koersk (minus 20m boeg) tegen de onderkant van de Smitbak gehesen en in de daar geplaatste zadels getrokken. Er werd dus '"door de bak" gehesen. Het 20m boegdeel ligt nog op de bodem.

We bevelen ten zeerste aan te voren kijken naar Raising the Kursk https://www.youtube.com/watch?v=uQJ6IMREvz8. en eventueel https://www.youtube.com/watch?v=yI5X6SSlxBM. De lezing van Tom gaat vooral in op de technische aspecten van de operatie.

Smit was onderaannemer van Mammoet en heeft het ''natte deel '' gedaan:

  • het voorbereiden van de Smitbak van waaraf zou worden gezaagd. Dit Is op de werf in Amsterdam gedaan.
  • het leveren van het DSV (Dynamic Support Vessel, werkschip dat zonder ankers op zijn plaats kan blijven, inclusief het aan boord duiksysteem (saturatie).
  • vanaf dit schip werd door duikers werkend op/in de Koersk het lichten voorbereid.
  • het doorzagen van de boeg (voorste 20 m) waar de explosie was geweest.
  • na het lichten heeft Smit de bak met daaronder de Koersk naar de Russische werf gesleept en daar met de Russen in dok gezet.

Dat zagen gebeurde vroeger door onder het schip een ankerketting (zgn 4-duims ketting, schalmgrootte ca. 1m ) door te halen en met de hijstakels van een bok die ketting heen en weer te halen. Snelheid ca. 1 m/min. De ketting zaagde/verspaande niet, maar werd met grote kracht en schokken door het wrak heen geforceerd. Dit was zeer belastend voor de hijstakels (motoren, tandwielkasten, en lagers).

Tom Verhoeff heeft in circa 1997 het initiatief genomen om met een geheel nieuwe manier te gaan zagen. Er is een Smit-projectgroep gevormd met experts uit verschillende disciplines. Met het doel: zaag onder of boven water een schip/wrak door. Ten tijde van de Koersk-ramp had Smit een werkende schepenzaag klaar.

De borrel vangt aan om 18:00 uur aan en de maaltijd volgt stipt om 19:00 uur, waarna de lezing om 20:00 uur kan starten. Einde omstreeks 22:00 uur.

Verdere informatie, of aanmelden kan via: kringrotterdam@kivi.nl

Let op: een betaallink ter voldoening van de deelnamekosten voor leden wordt van tevoren toegestuurd.