Innovaties verder brengen: collectieve verandering
Innovaties verder brengen: collectieve verandering
Ingenieurs zijn graag in de weer om producten of diensten slimmer te maken. Dat gebeurt bijna altijd in de context van een organisatie, die -als het goed is- een missie heeft en werkt aan – al dan niet innovatieve- plannen. Voor de ingeschakelde ingenieur is het ‘wel handig’ om dat kader te kennen waarbinnen moet worden geleverd. Maar hoe krijg je dat kader op een effectieve manier in beeld?
C-S-A- methode
Je wil in feite drie vragen beantwoord hebben: hoe zit het bedrijf in elkaar, hoe staan ze er voor (zowel intern als extern), en wat zijn de (korte termijn-) plannen?
In een sessie van een halve dag kun je met betrokken medewerkers vaak al heldere antwoorden krijgen op die vragen. Met het toepassen van de zogenaamde C-S-A methode worden genoemde drie aspecten in beeld gebracht:
-
De C staat voor het inmiddels beroemde Business Model Canvas van Osterwalder, waarbij op één vel negen vragen over de belangrijkste eigenschappen van het bedrijf (of afdeling) kernachtig worden beantwoord;
-
De S staat voor SWOT-analyse, die inzicht geeft in de sterke en minder sterke eigenschappen plus de externe kansen en bedreigingen voor de organisatie;
-
De A staat voor Actieplan. Daar komt, ook kernachtig verwoord, in beeld welke projecten er lopen, en met welk expliciet doel en tijdpad.
Zo weet de creërende ingenieur precies waar zijn product straks in past.
De activiteit is gratis voor zowel KIVI-leden als andere belangstellenden. Uiteraard houden we de Coronamaatregelen in acht, dat wil zeggen dat uitsluitend toegang wordt verkregen dmv de CoronaCheck-app (QR code) of een negatieve test-uitslag.
De C-S-A-methode, met voorbeelden, is te vinden op www.adviesvanklingen.nl.
Alvast kennis maken met de inleider Jan Klingen? Bekijk de video 'Ode aan de Meter'.