Bezoek + Presentatie Spoorzone Delft
Omschrijving
Het huidige treinspoor is een knelpunt in Delft. Het treinviaduct levert overlast en risico’s op en het is niet berekend op het toekomstige treinverkeer. Sinds de plannen van de NS in 1988 om het spoor te verdubbelen, hebben de belanghebbende partijen gezamenlijk toegewerkt naar een duurzame oplossing. In 1998 geeft de gemeente Delft opdracht aan de Catalaanse stedenbouwkundige, professor Joan Busquets, die een jaar later zijn visie geeft in het ‘Mas-terplan Spoorzone’ en het ‘ontwerp openbare ruimte’. Eind 2004 geeft minister Peijs groen licht voor de tunnel en kan het project Spoorzone Delft in 2005 van start.
Met het spoor ondergronds ontstaat ruimte voor de herontwikkeling van een gebied van totaal 40 hectare, vanaf DSM/Gist tot voorbij het oude emplacementterrein. De spoortunnel wordt 2300 meter lang en met ruimte voor 4 sporen. Boven de tunnel, komt een langwerpig stads-park van 600 meter. Het Bolwerk wordt groene ruimte met water. Tegen het tracé komt een singel met daaronder een ondergrondse parkeergarage met 650 plaatsen. In het midden en zuidelijk deel van de Spoorzone worden 1500 nieuwe woningen gebouwd en 50.000 m2 kan-tooroppervlak. Centraal komt een bijzonder gebouw dat de stationshal en het gemeentelijk stadskantoor herbergt met daar omheen een vervoersknooppunt voor trein, tram, bus en taxi.
De uitvoering nam in 2009 een aanvang met de bouw van stadskantoor en stationshal. De eerste twee sporen zijn in gebruik in 2014, de spoortunnel is gereed in 2017 en de laatste nieuwe woningen worden opgeleverd in 2020. De totale investering in het gebied gaat 1 mil-jard euro belopen, waarvan 650 miljoen euro aan projectkosten.
Het bezoek begint met een rondleiding in de Spoorzone waar wij een volledig beeld krijgen van de activiteiten in uitvoering en van de locaties waar bebouwing, park en vervoersknoop-punt ontstaan.
In de presentatie worden masterplan en ontwerp van de openbare ruimte toegelicht op hun stedenbouwkundige ideeën. Uiteraard wordt ingezoomd op bouwmethode en vakmanschap waarmee de tunnel wordt aangelegd. De spoortunnel gaat dwars door Delft en loopt langs enkele monumentale of op staal gebouwde panden. Het grootste gedeelte van de bouw van de tunnel gebeurt daarom met de ‘wanden - dakmethode’ in combinatie met diepwanden, een trilling - en geluidsarme bouwmethode die relatief weinig ruimte vraagt. Ook het opvijzelen van molen ‘De Roos’ om de tunnel er onderdoor aan te leggen en de rol van grondwater in de ondergrondse bouwprojecten worden belicht.
Tenslotte aandacht voor de planning gedurende de 10 jarige uitvoeringsperiode. Met het beeldkwaliteitplan wordt daarbij continuïteit in de uitvoering en kwaliteit van architectuur, materiaalgebruik en bouw bewaakt.
Gedurende de presentatie is ruim gelegenheid met de sprekers van gedachten te wisselen. Het bezoek wordt afgesloten met een drankje.
Spreker(s)
ir. Remco Hoeboer MBA, projectdirecteur ProRail
ir. Bart-Jan Kouwenhoven, directeur ontwikkelingsbedrijf Spoorzone Delft
Locatie
Informatiecentrum Delft bouwt, Barberasteeg 2,
Delft (tegenover het NS station Delft).
Organisator
Regio Zuid
Naam en contactgegevens voor informatie
drs. ing. Cor van den Bosch, t: 06 506 38 128 of via onderstaand e-mailadres.