In de wereld van ontwikkelaars en constructeurs is begrip voor de klant niet altijd vanzelfsprekend. In eigen streven naar doelen van perfectie raakt de behoefte van de klant soms zoek en blijkt het product onverkoopbaar.

Een presentatie met een marketing onderwerp bleek voor een zeer uiteenlopende groep aantrekkelijk. Overal uit de regio en ook van daarbuiten waren er inschrijvingen.
Treffend bracht de spreekster Dr. Pamela Pauwels onder ogen hoe de ontwikkeling van een product de verkeerde richting kan ingaan. Ook bracht zij voor de 26 deelnemers helder naar voren hoe het dan wel zou moeten.
De beslotenheid van de zaal Prinsenhof in Best maakte dat vragen en opmerkingen vanuit de deelnemers als vanzelf in de presentatie werden meegenomen. De vlotte spreektrant van Pamela zorgde voor een duidelijke lijn in het verhaal terwijl ook alle mitsen en maren rond het grondig inbedden van de klantwens in het ontwikkelproces aan de orde konden komen.

Prima presentatie met alle lof van de deelnemers. Nadere toelichting in de aankondiging van de presentatie leest u hier.

Omschrijving

Luisteren naar de klant is duur, maar de klant begrijpen is onbetaalbaar: de rol van de voice of the customer in product developement.

Een presentatie over Customer Centric Innovation Tools binnen Philips.
“People don’t want quarter-inch drills. They want quarter inch holes”, aldus Theodore Levitt (1946). Je kunt nog een stapje verder gaan. Ze willen helemaal geen gaten, maar gewoon een schilderij kunnen ophangen. Klanten kopen producten omdat het hen helpt een bepaalde uitkomst of doel te bereiken.

Sinds 2006 maken we bij Philips gebruik van Customer Centric Innovation tools. Deze tools stellen de klant centraal en vertrekken vanuit de klantenbehoefte. Deze tools zorgen ervoor dat de innovaties werkelijk op de behoeften van onze klanten aansluiten. In haar presentatie gaat Pamela Pauwels in op de verschillende tools die binnen Philips gebruikt worden.

Hoe identificeer je behoefte? Hoe vertaal je die behoeftes naar ideeën en producten. Verder gaat ze ook in op hoe je een organisatie als Philips ombuigt van een ‘product driven’ organisatie naar een ‘customer centric’ organisatie en wat de rol is van de verschillende functies binnen de organisatie om dit voor elkaar te brengen.

Innovatie is niet het eigendom van een bepaalde functie maar van de hele organisatie. Het veranderen van een grote organisatie is een proces van lange adem. Er zijn binnen Philips grote stappen gezet om de ‘voice of the customer’ een meer prominente rol te geven en producten te ontwikkelen die aansluiten bij de behoefte van de klant.

Spreker(s)

Dr. P.Z.H Pauwels, Director Customer Insight and Innovation, Philips Healthcare

Locatie

Zalencentrum Prinsenhof

Hoofdstraat 43, 5683 AC Best

Organisator

Regio Zuid

Naam en contactgegevens voor informatie

ing. Koos Mulder

koos.mulder@philips.com