Omschrijving

Een van de 7 grote stationsprojecten van ProRail.

Onder de projectnaam ‘Via Breda’ wordt de komende jaren in Breda een nieuwe OV-terminal gebouwd. ProRail realiseert dit opvallende nieuwe stationsgebouw dat in 2012 klaar is. Als enige Brabantse stad met een aansluiting op de hogesnelheidstrein is Breda dan de ‘Poort van Brabant’. Wie vanuit Brabant met de trein Europa in wil, reist via Breda. ‘Via Breda’ is dan ook de naam waaronder de komende twintig jaar een nieuw stadsdeel naast het historische Breda wordt gebouwd. De nieuwe door ProRail te bouwen OV-terminal is daarin een gezichtsbepalend element.

Het 'nieuwe' Breda komt op en rond de plek van het oude station. De spoorzone verdeelt Breda nu nog in een noordelijk en een zuidelijk deel. Rond het spoor liggen oude woonwijken, fabriekscomplexen en verlaten emplacementen. Daarmee vormt het gebied één van de grote stedenbouwkundige uitdagingen in ons land.
In 2000 kreeg de spoorzone Breda de status van Nieuw Sleutelproject. Daarmee kan de stad zich ontwikkelen tot een aantrekkelijke vestigingsplaats, van waaruit de belangrijke Europese centra binnen handbereik liggen. ProRail zorgt ervoor dat station Breda een modern knooppunt voor openbaar vervoer wordt.

ONTWERP
Breda ligt op een strategische plek tussen de Randstad en de Vlaamse Ruit (Antwerpen, Brussel, Mechelen en Gent). Door de centrale ligging is Breda een goede vestigingsplaats voor bedrijven. Daarmee neemt ook het vervoer in de regio toe. Om deze groei te faciliteren, ondergaat de stad een metamorfose. Met de OV-terminal als spil worden in twintig jaar tijd acht nieuwe woonwijken gebouwd.

De nieuwe terminal verbindt de stadsdelen aan weerszijden van het spoor. De huidige, smalle tunnel onder het station tussen het noorden en het zuiden, maakt plaats voor een ruime en brede ondergrondse passage. Zowel aan de voor- als aan de achterzijde van het nieuwe station komen aantrekkelijke en overzichtelijke pleinen, lanen en water.

Het nieuwe door ProRail te bouwen station wordt een echt vervoersknooppunt. In het ontwerp komen alle vormen van vervoer, zoals trein, bus, taxi, auto en fiets, samen onder het dak van het nieuwe gebouw. Automobilisten parkeren op het dak en gaan van daaruit via de roltrap het perron van de hogesnelheidstrein naar Rotterdam. In het stationsgebouw komen winkels, kantoren en appartementen.

EEN GEBOUW VOOR DE STAD
Architect Koen van Velsen presenteerde in 2007 zijn ontwerp van het nieuwe station Breda onder de naam “Een gebouw voor de stad”. Het gebouw bevat naast een trein- en busstation, horeca en winkelruimte, 21.000m2 kantoren, 147 woningen 4.300 fietsplaatsen en 720 parkeerplaatsen. De hoofdonderdelen van het stationsgebouw zijn de verdiept gelegen lobby onder de sporen die direct aansluit op de perrons, het busstation, het dak dat het hele gebouw overkapt en de twee pleinen aan de noord- en zuidzijde die in de beschutting liggen van de gebouwdelen waarin winkels, horeca, kantoren, en wonen zijn o

Spreker(s)

Ir. Geert Koppes, Projectingenieur ProRail

BIJZONDERHEDEN
Maximum aantal deelnemers: 40.

Locatie

NS Station Breda (verzamelen: achterzijde station

op parkeerterrein, einde Oude Terheijdenseweg

Organisator

Regio Zuid

Naam en contactgegevens voor informatie

Nadere informatie bij ing. Gidi van Heijst, tel.: 06-55744063.