Shell heeft een nieuwe technologie ontwikkeld om van aardgas basisolie te maken. Deze basisolie wordt samen met een geavanceerd additievenpakket gebruikt in de nieuwste vol- synthetische Shell Helix Ultra motorolie portfolio. Om kennis te maken met deze technologie en de ontwikkelingen op gebied van motorolie in het algemeen, heeft de afdeling CI de lezing van 22 september jl. georganiseerd. Het verdienmodel van garagisten steunt voornamelijk op de inkomsten uit de werkplaats waarbij de motorolie een belangrijk aandeel heeft.

 

Wat de Shell PurePlus technologie inhoudt en wat de voordelen hiervan zijn heeft Maarten Beckers in een avondlezing gepresenteerd aan een enthousiaste groep deelnemers. Maar het ging verder dan de Shell PurePlus technologie; Maarten vertelde enthousiast over de ontwikkeling van de motoroliën in het algemeen en de daarbij behorende verschillende specificaties. Er werd uitgebreid ingegaan op de verschillende aspecten van motorolie en wat dit in de praktijk betekent. Na in het begin vooral toegeluisterd te hebben kwamen er al snel vragen en ontstond er een interactieve presentatie. In de evaluatieformulieren werd het dan ook gewaardeerd dat er veel ruimte was voor vragen.

 

Gezien de achtergronden van de deelnemers werd er in overleg besloten het commerciële gedeelte niet te presenteren. De deelnemers hebben de mogelijkheid aangeboden gekregen dit in een persoonlijk gesprek alsnog gepresenteerd te kunnen krijgen.

 

Uit de presentatie hebben we geleerd dat er een complexe technologie achter de motorolie zit en dat het één van de nieuwe designcriteria is geworden bij het ontwerp van een nieuwe motor. Ook was het goed te horen dat de basis voor deze technologie gelegd is bij Shell Research in Amsterdam en dat er vele Nederlandse engineers bij de ontwikkeling hiervan betrokken zijn (geweest).

 

Na de presentatie was er nog een gezellige netwerkborrel in bar van de locatie “de Zwarte Doos” op het terrein van de TU/e waar goed gebruik van is gemaakt. Het bestuur van de afdeling voor Commercieel Ingenieur dankt de deelnemers voor het bezoeken van de lezing en natuurlijk Maarten Beckers en zijn collega’s van Shell voor het verzorgen van deze interessante avondlezing.

Omschrijving

Introductie
Shell lanceert de eerste motorolie op basis van aardgas. Het resultaat van bijna veertig jaar onderzoek op het gebied van gas-to-liquid-technologie. De PurePlus-technologie is in het Shell Technology Centre Amsterdam (waar sinds de oliecrisis midden jaren zeventig wordt gewerkt aan het GTL- of gas-to-liquid-procedé) ontwikkeld. Een van de verschillen met de klassieke basisolie is dat de GTL-olie zo helder is als water.

Wat is PurePlus Technology?
Shell PurePlus technology is een innovatieve gepatenteerde technologie waarbij aardgas wordt omgezet in kristalheldere basisolie. Deze zeer zuivere basisolie bevat dus geen onzuiverheden zoals in tegenstelling tot ruwe aardolie. De kristalheldere basisolie vormt de basis van het nieuwe Shell Helix Ultra-portfolio.

Hoe wordt PurePlus basisolie gemaakt?
Het gas-to-liquid-proces dat wordt gebruikt om van aardgas onder meer basisoliĂ«n voor smeermiddelen te maken en bij Shell PurePlus-technologie wordt genoemd, verloopt in een aantal stappen. Nadat het aardgas is gezuiverd, wordt het overgebleven methaan samengebracht met zuivere zuurstof om door verhitting (een zogenoemde ‘onvolledige verbranding’) synthesegas te maken. Dat ‘syngas’ (een mix van waterstof en koolmonoxide) wordt via de zogeheten Fischer-Tropsch-synthese omgezet in lange ketens van wasachtige koolwaterstoffen en water. Dat omzettingsproces wordt versneld door middel van een door Shell ontwikkelde katalysator in lange verticale tubes. In een ‘hydrocracker’ worden de lange koolwaterstofketens vervolgens ‘gekraakt’ tot een aantal kleinere moleculen, die dan uiteindelijk worden gedistilleerd tot GTL-producten, zoals brandstoffen, paraffine en basisoliĂ«n voor onder meer Helix Ultra-smeermiddelen.
Dit alles gebeurt in de “Pearl” fabriek in Qatar.

Waarom heeft Shell deze technologie ontwikkeld?
De motortechnologie heeft gedurende de laatste jaren wereldwijd enorme ontwikkelingen doorgemaakt en autofabrikanten eisen betere prestaties van motorolie. Daardoor is er binnen de industrie een algemene verschuiving ontstaan naar vol synthetische motorolie (olie met een lagere viscositeit, minder wrijving, lagere verdamping en een consequent hoge kwaliteit).

Alleen met deze motorolie kan het uiterste uit de hoogwaardige motoren van tegenwoordig behaald worden. Met een op aardgas gebaseerde technologie stelt Shell de prestaties van de synthetische motorolie significant verbeterd te hebben.

Motorolie in de (aftersales)praktijk
Aan de ene kant blijven autofabrikanten hun motoren door ontwikkelen waardoor ze steeds nieuwe eisen (specificaties) stellen aan de motorolie. Voor wat betreft de motoroliën is er een enorme keuze in soorten (specificatie en viscositeiten) en merken.

Aan de andere kant staan rendementen bij autobedrijven sterk onder de druk. Het afnemend autogebruik en langere onderhoudsintervallen zijn een grote zorg voor de garagist.

Let op: de locatie op de TU/e is gewijzigd naar de Zwarte Doos, zaal 1.04 (TU/

18.30-19.00 inloop met koffie en thee
19.00 aanvang lezing
21.00-21.30 afsluitende borrel

Hoe bepaalt u welke motorolie(n) u het best kunt gebruiken?

Shell heeft een nieuwe lijn synthetische Helix motoroliën geïntroduceerd op basis van Pure Plus Technology. De voordelen van producten op basis van deze nieuwe technologie kunnen u helpen de omzet in de werkplaats/magazijn te verhogen.

Inhoud van de lezing
De lezing bestaat uit drie delen:
1) Technisch deel over automotive motoroliën en specificaties
2) Uitleg over de nieuwe Shell Pure Plus Technology en Active Cleansing Technology
3) Hoe meer rendement uit de aftersales activiteiten te behalen

Doelgroep
Mensen werkzaam in de automotive branche zoals garagisten, aftersales (werkplaats en magazijn) managers, marketing managers, en autotechnici.

Spreker(s)

Maarten Beckers; Shell Lubricants technisch expert.
Maarten werkt al vele jaren bij Shell Nederland Verkoopmaatschappij als technisch expert lubricants. Hij ondersteunt de Shell (sales)mensen als het gaat om technische vraagstukken, geeft interne en externe trainingen over smeermiddelen en is de vraagbaak als het gaat over automotive smeermiddelen. Maarten is Ă©Ă©n van de schakels tussen praktijk en ontwikkeling.

Daarnaast zullen mensen uit de Shell organisatie aanwezig zijn om u meer te vertellen over hoe meer rendement uit de aftersalesactiviteiten te behalen.

Locatie

Technische Universiteit Eindhoven, Zwarte Doos

Nieuwe loctie TU/e: Zaal 1.04 in de Zwarte Doos

Organisator

Voertuigtechniek

Commercieel Ingenieur

Naam en contactgegevens voor informatie

Stache Bancken via onderstaand e-mailadres

stachebancken@gmail.com