Omschrijving

Er is een stille verwantschap tussen de Fiat 500 TwinAir, de BMW 320d, de McLaren MP4-12C en een industrieterrein in Almere-Buiten. Enig idee? Een hint: de auto’s kregen alle een topnotering bij the Engine of the Year Awards 2011. En Almere dan? Dat blijkt de geboortegrond van hun kostbaarste motoronderdeel: de turbo.

De turbocompressor is een wonderlijk apparaat. Tamelijk simpel van constructie, maar gezegend met een immense dadendrang. Sinds de vroege jaren zeventig evolueerde de turbo van een flamboyante, tamelijk onberekenbare druktemaker tot een noeste werker achter de schermen, die vooral dient op te vallen door zijn onopvallendheid. Dit veelzijdige karakter illustreert de enorme potentie van dit motoronderdeel, dat zich als fenomeen al vier autodecennia lang staande houdt.
Geen geringe prestatie, gezien de aanvallen uit de hoek van de mechanische drukvuller (G-lader, Roots-compressor) en de multikleppentechniek, waarmee de turbo een eendrachtige samenwerking is aangegaan; nog niet zo lang geleden was 'Turbo 16V' het gedroomde naamplaatje voor hoogpresterende sportmachines.
Voor dieselmotoren heeft de turbo zich inmiddels volstrekt onmisbaar gemaakt en alles wijst erop dat hij ook de benzinemotor om zijn vinger zal winden. Er gaan nog wat jaren overheen, maar er komt een dag dat een benzinemotor uitsluitend nog in turbovorm zal worden aangeboden. En dat komt natuurlijk door de trend die downsizing heet; de turbo is de redder in nood van steeds meer automotoren die omwille van lagere emissiecijfers een aderlating aan slagvolume moesten incasseren, maar niets willen toegeven als het gaat om prestaties. Ooit gedacht dat er nog eens een miezerig, maar adequaat presterend twaalfhonderdje in een VW Jetta zou komen?

Almere is de turbocity van Nederland! Dat is misschien even slikken voor degenen die, om wat voor reden dan ook, het liefst met een grote boog om de nog altijd sterk groeiende, maar met een weinig glamoureus imago behepte polderstad heenrijden. De aanwezigheid van Mitsubishi Heavy Industries Equipment Europe, roepnaam MEE, heeft Almere niettemin wereldberoemd gemaakt bij zo ongeveer alle Europese autofabrikanten. Wie denkt dat de turbo van een Porsche Panamera of Cayenne uit Stuttgart komt, heeft het mis. Ook een groot aantal zeer aansprekende modellen van BMW heeft turbo's die niet in het mondaine München, maar in Almere-Buiten zijn gemaakt. En zo zijn er nog veel meer merken met snelle en/of zuinige turbomodellen te noemen die klant bij MEE zijn. Neem alleen al de 1.4 TSI van VW en consorten, of de 2.2 HDi van PSA, die zijn weg vindt naar bijvoorbeeld de
Citroën C5, Peugeot 508, Ford Mondeo en Land Rover Freelander. Eén van de grootste turbo's van MEE is bestemd voor de zescilinder 3.0 dCi van Renault. Ook de bestelautomarkt wordt ruim voorzien, met belangrijke afnemers als Ford en Iveco. En een tractor van Deutz? Ook die mag in dit rijtje aansluiten.

Klik voor meer informatie op het artikel uit Autoweek.

15:00u Ontvangst met koffie
15:30u Start presentatie: "Developments in turbocharger technologies"
16:15u Rondleiding door de faciliteiten
17:30u Einde bezoek

Locatie

MHI Equipment Europe, Damsluisweg 2

1332 EC Almere

Organisator

Voertuigtechniek

Naam en contactgegevens voor informatie

Mark Verbakel via onderstaand e-mailadres

mark.verbakel@skf.com

Artikel uit Autoweek 33-2011

Routebeschrijving