Op 7 februari 2024 werden wij door de gemeente Rotterdam gastvrij ontvangen in het Zuidelijke dienstgebouw van de Maastunnel.

In twee groepen kregen wij een verticale rondleiding onder begeleiding van de tunnelinspecteur: helemaal naar boven naar de pompen van het oude monumentale ventilatiesysteem tot en met beneden, naar de werktuigbouwkundige onderdelen van de roltrappen. De roltrappen hebben mooie houten dekplanken die regelmatig vervangen worden. Maar alles ziet er na de renovatie heel mooi uit.

Namens Maasstad Ingenieurs en Amstelland Ingenieurs hebben Bram ten Klei en Duncan Klene een interactieve workshop gegeven over de risicogestuurde aanpak van het onderhoud van de Maastunnel. Daarbij is uitgelegd hoe je een FMECA opzet, het denken vanuit functies, functie-eisen en functievervullers en faalmechanismen. Wat is de rol van een risicomatrix daarbij.

En tenslotte werd de case van de Roltrappen Maastunnel gebruikt om de toepassing te oefenen.

We sloten af met een gezamenlijke maaltijd en konden gezellig netwerken onderling de 30 aanwezige deelnemers. Als afsluiting vertelde Rem de Tender, assetmanager van de Maastunnel, over de historie vanaf de bouw en de uitdagingen op dit moment.

Zo is de hoogtedetectie één van de grootste issues. Er is veel congestie en schade aan de tunnel door te hoge vrachtwagens.

Het was een geslaagde bijeenkomst met tevreden deelnemers, op naar de volgende!

De sheets van de presentaties zijn te vinden onder 'Documenten'

 

Op 7 februari 2024 zijn wij door de gemeente Rotterdam uitgenodigd om te komen kijken bij de gerenoveerde Maastunnel. De Maastunnel is een uniek historisch kunstwerk.

Er is helaas beperkt toegang tot de rondleiding. Vanwege de veiligheid worden we slechts in 2 groepen van 15 personen toegelaten. Wij willen vooral jongeren uitnodigen te reageren, omdat wij jullie interesse in de techniek willen vergroten en jullie hiermee voor de technische sector willen behouden. Dit is dus je kans om ruimtes te bekijken, waar je anders nooit mag komen!! Bij voldoende beschikbaarheid zijn ook andere doelgroepen welkom. Echter de rondleiding is niet geschikt voor mensen die slecht ter been zijn. Als je zelf beschikt over PBM’s (Persoonlijke Beschermingsmiddelen), neem dan je eigen veiligheidsschoenen, helm en oranje vest of jas mee (geen gele hesjes).

Parallel aan de 2 rondleidingen wordt er een workshop (2x dezelfde) verzorgd door Bram ten Klei en Duncan Klene van Maasstad Ingenieurs over de risicogestuurde onderhoudsaanpak van de Maastunnel met behulp van o.a. FMECA’s.

Daarna verzamelen we ons met zijn allen weer in de plenaire zaal. Nadat wij een gezamenlijke maaltijd nuttigen, zal Rem de Tender namens de gemeente Rotterdam ons verder informeren over het ontstaan van de Maastunnel, het huidige onderhoudscontract en een praktische casus over de omgang met hoogtemeldingen.

NB: Het aantal plaatsen voor de workshop, maaltijd en uitleg van gemeente Rotterdam is wel voor meer dan 30 deelnemers beschikbaar.

Geef s.v.p. bij aanmelding aan, of je alleen voor de workshop en uitleg komt (zonder rondleiding).

Programma 7 februari:

15:30 uur              Inloop

16:00-18:00 uur    Rondleiding en workshop (2x)

18:00-18:30 uur    Gezamenlijk maaltijd

18:30-19.30 uur    Lezing Maastunnel

19:30 uur              Afsluiting

Locatie bijeenkomst:

Charloise hoofd 27, 3087 CA Rotterdam

Betaald parkeren is mogelijk, maar wel vrij prijzig.

Voor OV: Neem bus 44 vanaf CS (12 min) of tramlijn 2 vanaf Maashaven of pak een OV-fiets.

Kosten:

KIVI leden en studenten gratis, voor overigen 25 euro,

 

We zien uit naar deze bijzondere bijeenkomst in het nieuwe jaar!

Namens Bestuur KIVI Assetmanagement & Maintenance