AGV’s over het spoor
Omschrijving
Rail AGV’s, benut de voordelen spoor en mijdt de nadelen trein
P2P Containervervoer per rail, als alternatief voor wegvervoer en complementair aan de binnenvaart.
Vanuit de Rotterdamse haven wordt jaarlijks ruim 11 miljoen TEU aan containers in- en uitgevoerd naar bestemmingen binnen en buiten Nederland. En dat moet verdubbelen. De goede verbinding over water, die tot diep in de Europese Unie reikt, is niet overal toereikend om al aan de huidige overslagvraag te kunnen voldoen.
Meer point-to-point (P2P) containervervoer over de weg is evenmin een oplossing: het is milieubelastend, niet effectief en creëert extra drukte in de regio Rotterdam, waardoor de doorvoer naar het achterland verder verstopt.
Het alternatief, vervoer over het uitgebreide en veelal fijnmazige Europese spoorwegnet stagneert door de starre planning, de noodzaak tot frequent handelen, zoals rangeren, wachten met tussen op- en overslag.
Met de ingebruikname van de tweede Maasvlakte wordt het probleem wegtransport nog nijpender.
De oplossing: beter gebruik van het spoorwegnet door de inzet van Automated Guided Vehicles (AGV’s) op het spoor, te beginnen op de Betuwelijn als specifieke goederen lijn.
AGV’s zijn niet nieuw. Ze worden al ingezet als Metro en “people movers”. In Fabrieken ziet men vaak snuffelkarretjes. Op de ECT terminals rijden al AGV’s van VDL. Op de weg lijken AGV’s in opkomst: in de drie Amerikaanse staten rijden al testversies rond van de Google Car.
Ook Nederland experimenteert binnen het programma Smart Mobility.
De beoogde AGV’s op het spoor is niets anders dan een losse, automatisch rijdende platte wagon met eigen tractie. De individuele aansturing maakt het mogelijk dat op termijn iedere in Rotterdam geloste en op een wagon geplaatste container, zijn eigen weg vindt naar zijn bestemming. Identiek aan de bagage afhandelingsystemen op vliegvelden. Met AGV’s wordt tijdrovend samenstellen van containertreinen overbodig en de doorlooptijd van haven naar bestemming en vice versa wordt aanzienlijk verkort.
Tegen 2050 kan het niet anders zijn dan dat ieder voertuig op het spoor manloos bestuurd wordt.
Echter eerst is een paradigma shift gewenst. Daarna zullen er nog vele (emotionele en technische) hordes te nemen zijn. Een AGV inzet op EU schaal lijkt onontkoombaar. Als start moet er klein worden begonnen en wel daar waar het probleem het grootst is: Rotterdam met haar verstopt rakend directe achterland bij de container overslag.
Inzet van AGV’s op het spoor in de Botlek en op de Betuwelijn lijkt een aantrekkelijke oplossing voor de verkeerscongestie en verhoogt de rentabiliteit van dit prachtige stuk infrastructuur.
Om dit AGV-concept uit te werken is op 1 september 2013 een voorontwikkelingsstudie gestart in het kader van de MIT-regeling Topsector Logistiek.
Doel van deze studie is draagvlak te creëren bij alle betrokken partijen en te komen tot functionele targetspecificaties voor zowel de spoorinfrastructuur als de AGV’s zelf. De studie zal bijvoorbeeld duidelijk maken welke eisen moeten worden gesteld aan de aansturing van wisselsystemen, hoe er rekening moet worden gehouden met de interferentie en synchronisatie met andere spoorgebruikers, met de inpassing binnen het Rail veiligheidsysteem en de diverse voedingspanningen. Ook wordt onderzocht welke pilots waar en met welke partners kunnen worden opgezet, zodat op kleine schaal de toepasbaarheid van het concept kan worden aangetoond.
19.00 uur Binnenlopen met koffie
19.30 uur Outline project presentatie
19.45 uur De meerwaarde van de rail AGV bij container vervoer
20.00 uur Een business case, de kosten-baten analyse
20.20 uur De verkenning naar de specificaties van
a. het voertuig
b. de railinfrastructuur
c. de centrale verkeersregeling
21.00 uur Roadmap naar realisatie, de Pilot opties, de Go’s en de no Go’s
21.30 uur Vragen en afsluiting met borrel; bij de borrel een presentatie van een werkend demo schaalmodel
Locatie
TU/e, Auditorium zaal 11, Den Dolech 2
5612 AZ Eindhoven
Organisator
Bedrijfskunde
Railsystemen
Naam en contactgegevens voor informatie
ir. P.H. (Paul) van Bers, t: 06 10766266