Technici hebben allerlei mooie ideeën maar vergeten een belangrijke onderdeel nl. welk type business model past daarbij (- en hoe bereik ik investors). Zo heb je diverse business modellen (ESCO model, IKEA model, etc.). De grote multinationals wagen zich er ook aan om hun oude business model overboord te gooien om geld te verdienen bijv. Apple met haar IPod (productie door Chinese bedrijf) en haar ITune store (werelds grootste verzameling muziek). Zo zijn er tegenwoordige vele diverse en slimme business modellen beschikbaar. Het bedenken van een technische oplossing en deze oplossing vervolgens aan de markt te brengen is zeker niet beperkt tot startende ondernemers, ook grote ondernemingen kunnen nieuwe businessmodellen inzetten om innovatieve technologie te vermarkten.

The Bridge business innovators (onderdeel van Twynstra Gudde) zal een inspirerende lezing en interactieve workshop over dit actuele thema verzorgen. Doelgroep voor deze avond zijn KIVI-NIRIA leden met een technische of bedrijfskunde achtergrond die, met enige ervaring, actief zijn in bedrijven en daar geconfronteerd worden met de uitdaging om nieuwe technologie succesvol te vermarkten. Om maximaal rendement uit deze bijeenkomst te kunnen halen, vragen wij alle deelnemers om een eigen en actuele casus op dit gebied mee te nemen. The Bridge zal in een interactieve workshop deze casussen als startpunt voor een creatieve ontdekkingsreis gebruiken.

Deelname aan deze bijeenkomst levert u een antwoord op deze vragen op:

• Wat is een business- en verdienmodel?
• Wat is de rol van innovatieve technologie in een businessmodel?
• Wat zijn trends en succesvolle nieuwe verdienmodellen?
• Hoe beoordelen investeerders een nieuw business idee?

Klanten betalen liever voor prestatie

We kopen geen auto, maar we kopen 'mobiliteit ', een kantoor koopt geen kopieermachines, maar betaalt voor ongestoorde documentstromen, een fabriek huurt geen installateur in voor reparaties, maar betaalt liever voor machines die het doen. We betalen liever voor een prestatie, voor een oplossing die werkt. Steeds vaker rekenen we daarbij af op basis van werkelijk geleverde waarde. Voor bedrijven betekent dat nieuwe kansen om meer omzet en marge te maken.

Klantwaarde als startpunt bij het innoveren van verdienmodellen

Het denken in verdienmodellen kan helpen om nieuwe klantwaarde te vinden. Bijvoorbeeld door niet alleen te verdienen aan de (eenmalige) verkoop transactie; maar door waarde toe te voegen tijdens gebruiksmomenten. Zoals TomTom aanvullende inkomsten heeft uit diensten als file-informatie en kaartupdates. Of Ryanair die verdient aan de grote stroom passagiers door de verkoop van autohuur en hotelovernachtingen. Daarmee zijn nieuwe verdienmodellen een belangrijke groeimotor voor bedrijven. In consumentenmarkten maar net zo goed in business to business markten.

Door middel van een simulatiespel worden verschillende innovaties in wisselende markten gezet.

Doelgroep

Leden en introducees die, met minimaal 5jr werkervaring, actief in het bedrijfsleven.

18.30 - 19.00 Broodje vooraf
19.00 - 19.30 Introduktie door Ludwin Daal
19.30 - 20.30 Uitleg workshop door Wouter vd Burg
20.30 - 21.00 Koffie pauze
21.00 - 22.00 Workshop
22.00 - 22.30 Afronding
22.30 Borrel

Spreker(s)

Ludwin Daal - KIVI NIRIA Bedrijfskunde/Oost
Wouter vd Burg - the Bridge Innovators

Locatie

Universiteit Twente; Drienerlolaan 5; Enschede

Conferentiehotel Drienerburght gebouw nr 44

Organisator

Bedrijfskunde

Regio Oost

Naam en contactgegevens voor informatie

Ludwin Daal – 026 3562665 (tevens mobiel)

ludwin_daal@hotmail.com