Met zo’n 300 medewerkers is Polytec Composites een van de grootste werkgevers in de regio Roosendaal. ‘Toch weten veel mensen niet wat er achter de muren van onze fabriek allemaal gebeurt’, zegt plantmanager Stef Suijkerbuijk van het bedrijf dat actief is in de automotive industrie. ‘Het wordt hoog tijd dat daar verandering in komt, want wij zijn een jong en innovatief bedrijf, dat continu op zoek is naar nieuw talent.’


LUCHTFOTO Plant Roosendaal

Polytec Composites is onderdeel van de Oostenrijkse Polytec Group. Dit bedrijf is een toonaangevende ontwikkelaar en fabrikant van hoogwaardige kunststof onderdelen voor onder meer de automotive industrie. Het bedrijf telt vier businessunits: plastics, car styling, industrial en composites. Het hoofdkantoor van Polytec Group staat in het Oostenrijkse Hörsching. Daarnaast telt het bedrijf nog 25 productielocaties in onder meer Duitsland, Hongarije, België, Zweden, Verenigd Koninkrijk, Tsjechië, Slowakije, Turkije, Verenigde Staten en China. Bij Polytec Group werken wereldwijd ruim 4.500 mensen.

Uniek en innovatief         

Verschillende componenten in één persslag
Bij Polytec Composites in Roosendaal worden onder meer kunststof onderdelen voor luxe personenwagens geproduceerd, zoals auto-onderkant-beschermingsplaten en accu-behuizing waar de nieuwste accu’s in beschermd worden. Dat gebeurt in een dynamische fabriek met een hoge graad van automatisering. Stef Suijkerbuijk: ‘Onze klanten zitten voor 90 procent in het buitenland. Wij produceren met name voor auto’s in het premium segment, zoals Mercedes C- en E-klasse, Audi A4 en A6 en Jaguar F-Type en F-Pace. Het grote verschil ten opzichte van concurrenten, is dat wij in staat zijn om een groot aantal verschillende componenten in één persslag mee te nemen. Niet alleen een beschermingslaag, maar bijvoorbeeld ook een hitteschild en een laag voor geluidsabsorptie. Dat gebeurt volautomatisch, waardoor wij snel tot een kwalitatief hoogwaardig eindproduct kunnen komen en de kostprijs toch laag kunnen houden.’


Niet conjunctuurgevoelig
Hij geeft aan dat het Roosendaalse bedrijf de wind in de zeilen heeft. ‘Neem bijvoorbeeld de verkoop van de Mercedes C- en E-klasse. Die gaat als een speer. Jaarlijks rollen er zo’n 400.000 van zulke auto’s van de band, waar wij de onderdelen voor mogen leveren. Het premium-segment in de autosector is sowieso minder conjunctuurgevoelig dan auto’s uit andere prijsklassen. Dat is voor ons bedrijf natuurlijk alleen maar gunstig, omdat we daardoor minder last hebben van schommelingen in de vraag naar onze producten.’


Verregaande automatiseringsslag
In totaal worden bij Polytec Composites 18 persen gebruikt. ‘Wij hebben persen met een perskracht van 100 ton tot 4.300 ton. Dat stelt ons in staat om steeds groter, dunner en sneller te produceren. In korte tijd komen er enorme onderdelen uit de persen. Daarnaast verandert ook de interne organisatie in ons bedrijf razendsnel. Vijf jaar geleden hadden we hier in de fabriek tien robots. Inmiddels zijn er al meer dan 30 robots actief.’ Die verregaande automatiseringsslag vraagt ook om vakkundige medewerkers, die al deze robots in de  fabriek kunnen bedienen. ‘De complexiteit van het machinepark maakt het werken bij Polytec Composites ontzettend leuk, maar tegelijkertijd ook lastig. Wij zijn daarom continu op zoek naar jonge mensen van de iPad-generatie die kennis hebben van automatisering, of in staat zijn om dit snel op te pakken.’


Learning by doing
De productieafdeling van Polytec telt zo’n 180 medewerkers. Daarnaast werken zo’n 120 mensen op afdelingen die indirect betrokken zijn bij de productie en werken er een aantal mensen op de afdeling engineering. De opleiding en training van nieuwe medewerkers gebeurt grotendeels intern. ‘Er is wel een MTS-opleiding voor spuitgieter, maar het werken met drukpersen kun je niet op school leren. Veel mensen die hier binnenkomen zien hier vaak pas voor de eerste keer in hun leven een drukpers. Wij werken hier daarom volgens het principe van ‘learning by doing’. Daarnaast is Polytec Group internationaal georganiseerd als een zogenaamde matrix of netwerk-onderneming. ‘Dat betekent dat een aantal van onze medewerkers verschillende werkzaamheden verrichten voor verschillende fabrieken. Onze mensen werken in een internationale werkomgeving met zowel intern als extern veel buitenlandse contacten. Dat maakt het voor veel mensen extra aantrekkelijk om hier te mogen werken.’


Met verbeterprojecten aan de slag
Suijkerbuijk geeft aan dat bij Polytec behoorlijk wat stagiaires rondlopen. ‘Met name studenten technische bedrijfskunde en werktuigbouwkunde voelen zich hier vaak prima thuis. Wij vinden het altijd weer verfrissend en uitdagend om met stagiaires te werken. Ons team van medewerkers is behoorlijk jong en wij hebben veel ideeën, die we niet allemaal zelf kunnen onderzoeken. Regelmatig geven we daarom stagiaires de kans om met deze verbeterprojecten aan de slag te gaan. Dat leidt regelmatig tot verrassende innovaties.’ Als voorbeeld noemt de plantmanager een stagiair, die de kans kreeg om de opstartprocedure op een nieuwe pers te onderzoeken. ‘In eerste instantie hadden wij na de opstart van deze pers steeds 4 afkeurdelen. Door een optimalisatieslag bij het opstarten van dezelfde machine hebben we nu nog maar één afkeurdeel per opstart. Bovendien kunnen we deze oplossing mogelijk ook nog uitrollen naar andere persen, waardoor we het aantal afkeurdelen gigantisch kunnen terugdringen. Dit levert ons een besparing van honderdduizenden euro’s per jaar op. De stagiaire die dit onderzoek heeft uitgevoerd is inmiddels ook in vaste dienst bij ons bedrijf.’


Accubakken voor hybride en elektrische auto’s
De plantmanager ziet voor de toekomst twee belangrijke ontwikkelingen in automotive industrie. ‘Enerzijds stellen wij vast dat OEM’s continu op zoek naar gewichtsreductie, om hun voertuigen zo licht mogelijk te maken. Daarnaast zetten autofabrikanten ook steeds meer in op de ontwikkeling van hybride en elektrische auto’s. Deze ontwikkelingen bieden ook voor Polytec kansen. Want wij zijn als geen ander in staat om lichtgewicht componenten te produceren. Daarnaast zal in de komende jaren de vraag naar accubakken voor elektrische auto’s alleen maar gaan toenemen. De productie van deze accubakken is behoorlijk complex, maar wij zijn daar al volop mee bezig. We verwachten dat deze inspanningen in de toekomst hun vruchten gaan afwerpen.’

 

 

Programma  
14.30 uur:       ontvangst met koffie/thee
 - presentatie : Stef Suijkerbuijk, plantmanager
- rondleiding in groepen door 5 medewerkers
- vraagblok+netwerken
17.30 uur:   afsluiting met drankje