Omschrijving

KIVI NIRIA Regio Den Haag organiseert een thema-avond met het onderwerp “Ontwikkeling van de bruggenbouw in Nederland”. Voor dit interessante onderwerp voor de BV Nederland zijn twee sprekers aangezocht, de heer F.J. (Frans) Remery en de heer C.P.M. (Cor) Kuilboer, een drietal voordrachten te verzorgen.
In de 1e voordracht wordt aandacht besteedt aan de Nederlandse bruggenbouw in de laatste twee eeuwen. In de 2e en 3e voordracht wordt ingegaan op twee voorbeelden uit het renovatie programma van Rijkswaterstaat (RWS).
Inhoudelijke informatie over de voordrachten wordt hierna gegeven in volgorde van de te houden lezingen.

Bruggen in Nederland in historisch perspectief
Spreker: F.J. (Frans) Remery, oud-bestuurslid van de Nederlandse Bruggen Stichting.

Nederland is een echt waterland en door de eeuwen heeft dat geleid tot een transportsysteem dat primair was georiĂŤnteerd op de scheepvaart. Maar voor de verbindingen op het land vormde het water een handicap. Naast overzetveren boden en bieden bruggen daarvoor een oplossing. Nederland is dan ook rijk gezegend met bruggen, van klein tot groot.
De Nederlandse Bruggen Stichting heeft in de afgelopen jaren in een aantal boeken de geschiedenis van de Nederlandse bruggenbouw gedurende de laatste 200 jaar vastgelegd en die geschiedenis is bepaald belangwekkend te noemen. Met name op het gebied van beweegbare bruggen is Nederland een vooraanstaande rol gaan vervullen.
Tijdens de voordracht wordt aan de ontwikkeling van de Nederlandse bruggenbouw voor spoor- en wegverkeer aandacht besteed. Daarnaast komt de betekenis van bruggen als nationaal erfgoed aan de orde.

Renovatie programma van RWS
Spreker: C. (Cor) Kuilboer, RWS Dienst Infrastructuur

Dwarskrachtprobleem betonnen kunstwerken

Het kunstwerkenbestand van Rijkswaterstaat is omvangrijk en veel kunstwerken in het hoofdwegennet zijn gebouwd in de tijd dat er minder verkeer was dan tegenwoordig. Ook zijn de ontwerprichtlijnen veranderd en strenger geworden in de tijd. Dit geldt vooral voor het dwarskrachtdraagvermogen.
Zijn onze bruggen en viaducten nog wel betrouwbaar onder het huidige intensieve verkeer?
In de lezing wordt het onderzoek naar de beoordeling van ons kunstwerkenbestand in beeld gebracht en enkele voorbeelden getoond van ‘kritische’ kunstwerken.
Ook wordt het instorten van een viaduct in Montreal Canada (2006) besproken.

Versterken van de Muiderbrug in de A1 over het Amsterdam-Rijnkanaal

De Muiderbrug is een stalen brug die verbreed en versterkt moet worden vanwege het toegenomen verkeer. De eerste fase is gereed. De werkzaamheden bestonden uit het versterken van de staalconstructie van het rijdek, het opvijzelen op de oeverpijlers en het maken van een steunpunt in het midden van de hoofdoverspanning met een tuiconstructie.

19:00 Inloop
19:15 Presentatie 1
20:10 Presentatie 2
20:50 Presentatie 3
21:25 Drankje en Netwerken

Spreker(s)

F.J. (Frans) Remery, oud-bestuurslid van de Nederlandse Bruggen Stichting
C. (Cor) Kuilboer, RWS Dienst Infrastructuur

Locatie

Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag

Organisator

Bouw- en Waterbouwkunde

Mechanica

Verkeer en Vervoer

Werktuigbouwkunde

Regio Den Haag

Regio Leiden

Regio Zuid-Holland Zuid

Naam en contactgegevens voor informatie

Jos Meijer

j.j.meijer@atlantis-it.nl