Beter scoren op openbare aanbestedingen
De eerste sessie van de masterclass “Beter scoren op openbare aanbestedingen” werd op 9 februari 2017 gehouden bij KIVI in Den Haag. Na de voorbereidingen voor de interactieve masterclass heeft Bart van Emden (Van Emden Marketing Consultancy BV) deel 1 van de serie masterclasses afgetrapt.
Vertrouwen is de kern van succesvolle aanbestedingen. Wat vroeger met een kop koffie ging is sinds de bouwfraude geschaad. Sindsdien is de afstand tussen overheid, leveranciers en burgers enorm geworden. Bart haalt een voorbeeld uit eigen privé situatie naar voren ten aanzien van een dijkverzwaring in Ophemert, waarin het belang van vertrouwen naar voren komt.
Na de introductie geeft Bart het stokje over aan Paul Hoogerwerf en Krispijn de Jonge (Antea Group). Krispijn zet het aanbesteden vroeger en nu wordt uiteen aan de hand van stellingen. Het interactieve gedeelte breekt aan waarin buurman/buurvrouw in 10 minuten met elkaar twee gegeven EMVI criteria beoordelen. De reuring en discussie zorgen voor goede energie in de zaal. Paul gaat door met de presentatie over het onderwerp Past Performance. Prestatiemeting gedurende de opdracht wordt ingezet om uiteindelijk tot prestatieselectie te komen. Om dit te kunnen doen gaat het met name om de prestatie informatie die wordt opgesteld m.bv. de meetgegevens over de prestaties. Wederom start er een interactief gedeelte waarin de groep wordt ingedeeld in groepjes van 5. De uitdagende vragen roepen intensieve discussies op in de groepjes.
De masterclass wordt hierna overgenomen door Krispijn. Nu gaat het over de toekomst “Aanbesteden anno 2020”. We kijken in de glazen bol! Krispijn geeft een inkijkje door het geven van 4 voorspellingen. Samenvattend zal draait het in 2020 om vertrouwen en samenwerken met een gezonde risicoverdeling.
Ter afsluiting worden stellingen gegeven waarin de zaal verzocht wordt om aan de “eens” of “oneens” zijde te gaan staan. Na iedere stelling is er natuurlijk ruimte voor discussie. Vanuit deze energieke staande houding wordt nog doorkijk gegeven naar de komende zeer interessante masterclasses waar zowel opdrachtgever als opdrachtnemer de open dialoog aangaan om aan vertrouwen te bouwen en onderlinge samenwerking opzoeken.
Op naar de borrel met een goed vooruitzicht op de komende masterclasses. Hier kunnen de slides van de avond nog een keer worden nagekeken. De workshop werd zeer goed beoordeeld door de deelnemers! Na afloop werd er nog flink na gediscussieerd tijdens de borrel. Iedereen hartelijk bedankt voor de deelname!
Omschrijving
Deel 1 van een serie masterclasses om overheden en marktpartijen beter
met elkaar te laten samenwerken.
Voor zowel opdrachtgevers als opdrachtnemers is een kwalitatief hoogwaardig aanbestedingsproces van groot belang. Niemand heeft er iets aan wanneer prestatie en verwachting uit de pas lopen. Maar mede als gevolg van de bouwfraude is er tot op heden slechts beperkt ruimte om te scoren op kwaliteit. Dit is geleidelijk aan het veranderen. Economisch Meest Voordelige Inschrijving (EMVI), Best Value (BV) en Past Performance (PP) zijn enkele begrippen die deze trend illustreren. Als gevolg hiervan ontstaat steeds meer behoefte om aan de aanbestedende kant op basis van meetbare gegevens goed presterende marktpartijen meer kansen te geven.
Maar hoe doe je zoiets? Over dit thema organiseert KIVI een serie masterclasses. De bedoeling van deze serie is om zowel aanbestedende partijen als marktpartijen dichter bij elkaar te brengen. Enkele vragen die in een serie masterclasses behandeld zullen worden zijn:
• Hoe maak je EMVI, BV en PP objectief meetbaar?
• Wat zijn best practises?
• Wat zijn de meest actuele ontwikkelingen?
• Hoe kun je als marktpartij hierop anticiperen?
• Hoe kunnen marktpartijen hun kansen vergroten?
De cyclus bestaat uit 4 masterclasses waarin 2x een marktpartij en 2x een aanbestedende partij centraal zal staan. Het programma wordt samengesteld door business-to-business marketeer Bart van Emden (https://www.linkedin.com/in/bartvanemden) in samenwerking met ingenieursbureau Antea Group (http://www.anteagroup.nl/nl).
Kunnen overheden en marktpartijen met elkaar samenwerken om tot betere aanbestedingen te komen? En zo ja, hoe dan? De eerste bijeenkomst zal in het teken staan van de ontwikkelingen op de aanbestedingmarkt. Welke trends zijn van toepassing? Welke uitdagingen / problemen doen zich voor?
Dit onderdeel wordt inhoudelijk verzorgd door Antea Group, aangevuld met voorbeelden uit de praktijk. Daarnaast wordt een vooruitblik gegeven op de serie masterclasses in 2017.
Het programma start om 19.00 uur en duurt tot 21.00 uur. Elke masterclass bestaat uit een plenair gedeelte van circa 1 uur. Daarna is er uitgebreid gelegenheid voor het stellen van vragen, het uitwisselen van ervaringen en het leggen van contacten.
Spreker(s)
Bart van Emden startte bijna 10 geleden Van Emden Marketing Consultancy BV. Een succesvol marketingbureau dat zich exclusief richt op (technische) professionals. Daarvoor was hij 10 jaar werkzaam als Marketing Manager bij Royal Haskoning. Van Emden studeerde Massacommunicatie en Marketing aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Hij ontwikkelde een methode waardoor bedrijven op een gestructureerde wijze hun eigen klanten kunnen inzetten als verlengstuk van hun sales.
Paul Hoogerwerf en Joris Vergouwen zijn van de businesslijn Contracten & Vergunningen van Antea Group, een internationaal opererend ingenieurs- en adviesbureau. Paul Hoogerwerf is senior adviseur en projectmanager op het gebied van omgevingsmanagement. Naast meer dan 8 jaar ervaring als omgevingsmanager bij 9 grote infrastructurele projecten, heeft hij meer dan 15 (Best Value) tenders uitgevoerd. Ook Joris Vergouwen is senior adviseur en projectmanager, en heeft zich gespecialiseerd in het aanbesteden en contracteren van bouwwerken. De afgelopen 10 jaar heeft hij meer dan 30 contracten opgesteld en aanbesteed. Hierin heeft hij ervaring met methodieken als UAV-gc, ARW, Best Value, SCB, Systems Engineering en EMVI.
Locatie
Organisator
Commercieel Ingenieur
Naam en contactgegevens voor informatie
KIVI vakafdeling Commercieel Ingenieur