Beter scoren op openbare aanbestedingen
Deel 4 van masterclass “Beter scoren op openbare aanbestedingen” werd op 9 november 2017 gehouden bij KIVI in Den Haag: Het perspectief van de aanbesteder.
Inleiding Bart van Emden - Van Emden Marketing Consultancy BV
De relatie tussen opdrachtnemer en opdrachtgever is te vergelijken met het huwelijk: het is geven en nemen.
Op de twee prikkelende stellingen ontstond een pittige discussie.
- er is een groeiende behoefte bij de overheid om bij aanbestedingen te selecteren op kwaliteit.
- de ‘klanten’ van de overheid spelen een steeds belangrijker rol in het beoordelen van die kwaliteit.
Marc Unger - Directeur Procurement Schiphol
Marc is oorspronkelijk civiel ingenieur en heeft hiervoor diverse functies gehad van projectleider tot aan new business development. De relatie tussen opdrachtnemer en –gever is voor hem altijd boeiend geweest.
Hoe belangrijk toeleveranciers zijn voor Schiphol blijkt uit de film Leveranciersevenement
- Vanderlande Industries; bagage afhandeling systeem; flexibel omgaan met veranderende klantvraag tijdens de bouwtijd van enkele jaren). Ook: behoud van werkgelegenheid bij bagage afhandeling en ondertussen de capaciteit vergroten door de inzet van robots.
- KWS Infra: onderhoud van platforms; het gaat om beschikbaarheid tegen zo laag mogelijke kosten; gericht op prestatie.
- Geistreich: veranderingen tgv digitaliseren: relevante informatie voor de reiziger = behoeftes van de klanten kennen.
De ambitie: leading procurement afdeling = direct afgeleid van de doelstellingen van Schiphol.
Reflecties:
- Mooi, zo’n missie en ambitie, maar lukt het ook?
Lukt verbazingwekkend goed. - Welke teleurstellingen en welke verbeterpunten?
Veranderingen doorvoeren gaat (te) langzaam.
Verbeterpunten: echt goed implementeren en nieuwe verandering laten wachten totdat die implementatie succesvol is gebeurd.
Hoe geven we de marktvisie vorm in een tender?
Innoveren: bijv. gezichtsherkenning “Happy Flow” Leverancier krijgt drie jaar voorsprong
Niet alleen een mooi plan maar ook het bewijs dat het gaat werken; meedenken: hoe ga je het organiseren? Partijen moeten er ook aan verdienen
Voorbeelden: Heijmans, Happy Flow, Light as a service, Elektrische bus
Halved joint approach
Hoe kan het korter en tegelijkertijd kosteneffectief?
Van “stomp aansluiten” naar verbinding = proces; zonder dat het langer duurt
Voor alle details: KIVI-CI Masterclass Openbare Aanbestedingen 9 november 2017.pdf
Designerthon
- De geselecteerde gegadigden komen op 1 dag samen met Aanbesteder (en haar adviseurs).
- Op deze dag krijgen alle gegadigden dezelfde case gebaseerd op het PvE.
- Alle gegadigden maken een visie, een POC, een aanbieding.
- Deze worden aan het eind van de dag 1 voor 1 individueel gepresenteerd aan Aanbesteder.
- Aanbesteder maakt einde dag een keuze.
- Deze keuze wordt direct gecommuniceerd aan de gegadigden.
- Vervolgens volgt de formele communicatie plus mogelijkheid tot bezwaar en beroep.
Stellingen
We zitten nu in het post-bouwfraude tijdsperk. De kramp is voorbij.
ca 65% tegen dus 35% voor
- ik ken de voorgaande tijd niet
- het is zooooo lang geleden; het wantrouwen is echter nog niet weg;
- merkwaardige sector: veel in het publieke domein maar wordt uitgevoerd door private organisaties; hoe kom je aan je marge = hoe borg je de continuïteit van je bedrijf; in het begin verdien je geen ruk, op z'n laatst veel
- beelden zijn wel aan het schuiven maar nog niet voldoende
Factor macht
opdrachtgever: vooral vlak voor de aanbesteding; bij uitvoering ligt die bij de uitvoerende partij
Het ontwikkelen van een gezamenlijke marktvisie helpt om richting te geven aan het uit- en aanbestedingsbeleid van (semi)-publieke opdrachtgevers.
ca 80% voor; 20% tegen
- je moet ergens beginnen; ontwikkelen helpt enorm
- gescheiden belangen: opdrachtgevers verkrampen als de opdrachtnemer aan andere oplossing aandraagt (bijv. innovatie); je komt dan niet tot de essentie van de oplossing. Vaak ook onderling niet met elkaar eens bij de opdrachtgever. Taai om te implementeren: maak het bespreekbaar.
Na afloop werd er nog flink na gediscussieerd tijdens de borrel. Iedereen hartelijk bedankt voor de deelname!
Omschrijving
Introductie
Opdrachtgevers én opdrachtnemers hebben belang bij een kwalitatief hoogwaardig aanbestedingsproces: niemand heeft er iets aan wanneer prestatie en verwachting uit de pas lopen. Mede als gevolg van de bouwfraude ligt de focus vaak op de prijs en niet op kwaliteit.
Gelukkig verandert dit is geleidelijk: Economisch Meest Voordelige Inschrijving (EMVI), Best Value (BV) en Past Performance (PP) zijn enkele begrippen die deze trend illustreren. Als gevolg hiervan ontstaat steeds meer behoefte om aan de aanbestedende kant op basis van meetbare gegevens goed presterende marktpartijen meer kansen te geven.
Maar hoe doe je zoiets? Over dit thema organiseert KIVI een serie masterclasses. De bedoeling van deze serie is om zowel aanbestedende partijen als marktpartijen dichter bij elkaar te brengen. Enkele vragen die in masterclasses behandeld worden zijn:
• Hoe maak je EMVI, BV en PP objectief meetbaar?
• Wat zijn best practises?
• Wat zijn de meest actuele ontwikkelingen?
• Hoe kun je als marktpartij hierop anticiperen?
• Hoe kunnen marktpartijen hun kansen vergroten?
Doelgroep
Deze serie Masterclasses is bedoeld voor iedereen die actief is in de aanbestedingsfase van publieke bouwprojecten. Voor zowel opdrachtgevers als opdrachtnemers en andere mensen die betrokken zijn bij aanbestedingsprocessen.
De masterclass van 9 november a.s. vanuit de opdrachtgever: ProRail en Royal Schiphol Group en op 9 januari 2018 vanuit de opdrachtnemer: BAM.
Programma
De cyclus bestaat uit 4 Masterclasses waarin 2x een marktpartij en 2x een aanbestedende partij centraal zal staan. Het programma wordt samengesteld door business-to-business marketeer Bart van Emden (www.linkedin.com/in/bartvanemden) in samenwerking met ingenieursbureau Antea Group (www.anteagroup.nl).
Marc Unger (directeur Corporate Procurement) schetst het perspectief van de aanbesteder én die van de inschrijver: de betekenis van goed contracteren op strategisch niveau.
En uiteraard de nieuwe aanbestedingsmethoden die bij Schiphol Group de afgelopen jaren ontwikkeld zijn.
Designerthon: na een openbare voorselectie doorlopen bedrijven uit de creatieve sector in één volle dag de gehele gunningsfase specificaties, aanpak, voorstel, pitch, beoordeling en beslissing.
Halved joint approach: de volgende stap na Best Value waarbij een vijftal voordelen kunnen worden bereikt:
• Vroege betrokkenheid van de aannemerij.
• Beste EMVI-score wordt direct verwerkt in het ontwerp.
• Risicoreductie aan de kant van de Aanbesteder èn die van de inschrijvers.
• Substantieel kortere aanbesteding dan Best Value.
• Relatief lage kosten voor inschrijvers.
Two stage approach: nieuwe ontwikkelingen in het Verenigd Koninkrijk; het vertrouwen is teruggebracht in de aanbesteding en de contractuitvoeringtijd.
Ir Marc Unger (1968) werkt ruim zes jaar in de rol van Chief Procurement Officer (CPO). Van 2011 t/m 2014 bij ProRail en sinds 2014 bij Royal Schiphol Group.
Spreker(s)
Ongeveer even lang is hij gastdocent “Procurement Strategies and Tendering” bij de UT. Zijn belangstelling voor contracteren ontstond vanuit zijn perspectief als projectmanager in de bouw en infrasector, waarbij hij gefascineerd werd door de vraag hoe je een aanbesteding als effectief instrument kunt inzetten om de projectdoelen te bereiken en risico’s te beperken.
Rond 2002 heeft hij vanuit het toenmalige Royal Haskoning en in samenwerking met het toenmalige PwC Consulting een groot onderzoek verricht naar de aanbestedingspraktijk van de Rijksoverheid.
Als projectmanager heeft Marc vele projecten in de bouw- en infrasector geleid in zowel binnen als buitenland. Het meest in het oog springende is de realisatie van Utrecht Centraal.
Daarnaast heeft hij diverse leidinggevende functies uitgevoerd, zoals hoofd van Royal Haskoning Architecten te Amsterdam, hoofd project-management en Manager Stations & Transfer bij ProRail, daarmee verantwoordelijk voor alle projecten op en rond stations in Nederland,
waaronder de Nieuwe Sleutelprojecten.
Naast zijn werk als CPO vervult hij diverse nevenfuncties op het gebied van innovatie, veiligheid en strategie.
Locatie
Prinsessegracht 23, 2514 AP Den Haag
Organisator
Commercieel Ingenieur
Naam en contactgegevens voor informatie
KIVI vakafdeling Commercieel Ingenieur