Profileren van Klanten
Omschrijving
Sinds de film 'The Silence of the Lambs' (1991) met Anthony Hopkins in de hoofdrol van Hannibal Lecter, de kannibaal, bestaat er in Amerika een enorme belangstelling voor profiling. 'Dader-profiling’ is een onderzoeksmiddel naar fysieke en sociale gedragingen van daders die een misdaad kunnen hebben begaan en/of worden verdacht van een misdaad, om rechercheurs te helpen om (vaak nog onbekende) misdadigers te leren kennen en te identificeren.
Profileren van klanten
Leuker en positiever is het potentiële klanten te profileren. Een professionele onderhandelaar (commercieel managers, projectmanager, directeur, advocaat) krijgt steeds minder tijd om zijn interne/externe klant te doorgronden. Dat komt omdat deze klanten afhouden doordat ze overvoerd worden met prikkels vanuit social media en vragen krijgen van een veelvoud van mensen die nu wereldwijd iets van ze willen.
Kijk maar eens naar jezelf en probeer het beeld van 10 jaar geleden terug te halen: toen de klant tijd voor je had en jij een relatie op kon bouwen. Bijzonder is dat de meeste onderhandelaars en commercieel managers nauwelijks aandacht besteden aan het vooraf doorgronden van de klant. Ze gaan er nog steeds vanuit dat ze de klant leren kennen als ze voor hem zitten, dit terwijl ze daar nauwelijks meer de tijd voor krijgen.
Zoals Cruijff memoreerde: “elk nadeel heb zijn voordeel”. Het is zeker dat partijen als Google en Facebook meer van ons weten dan onze eigen partner. Natuurlijk geven ze dat niet prijs of toch? Ja, door op een slimme en snelle manier te kijken naar de veelvoud van gegevens die je ziet op internet. Daardoor ben je in staat snel een profiel te maken van jouw klant en hier het juiste onderhandelprofiel bij te kiezen.
Als je eens voor jezelf uitrekent hoeveel geld er verloren gaat door eindeloze acquisitie en mislukte tender onderhandelingen. Hoeveel frustratie je oploopt omdat de ander jouw goede bedoelingen niet begrijpt. Wil je meer succes en een nog beter contact met jouw interne/externe klant laat je dan verrassen.
Kom naar de bijeenkomst van 5 maart 2018 en je leert alles over profiling. Daarnaast krijg je als bonus nieuwe inzichten hoe je jouw ideale projectteam kunt samenstellen!
Spreker(s)
De workshop wordt gegeven door Dick Foorthuis. Dick beklede diverse directiefuncties bij onder andere Osram, Hochst, Hirschmann en Rehau. Dick is nu interim directeur en adviseert daarnaast veelal technische bedrijven op het gebied van business development, Agile scrum en teamoptimalisatie.
LinkedIn profiel: https://www.linkedin.com/in/dick-foorthuis-3ba540/
Locatie
Den Haag
Organisator
Commercieel Ingenieur
Naam en contactgegevens voor informatie
Marc Lambriks