Trotseer wind en water!

Ondanks een serieuze ‘stormdag’ in Nederland, wist het grootste deel van de KIVI leden en hun introducees die zich hadden ingeschreven voor het bezoek aan het MARIN (Maritime Research Institute Netherlands), de weg naar Wageningen te vinden. Bijzonder leuk was het relatief grote aantal deelnemers dat (nog) geen lid is van de DV afdeling en zich had aangemeld op basis van de vermelding in de algemene nieuwsbrief van KIVI.

Om 16 uur startte het officiële gedeelte met een geanimeerde en interessante presentatie van directeur Bas Buchner over ‘het Marineschip van de toekomst’. Uit zijn presentatie werd onder meer duidelijk dat het MARIN ondersteuning biedt in het volledige traject dat doorlopen wordt bij de ontwikkeling van een schip. Het liefst is het toegepaste onderzoeksinstituut al betrokken in de conceptfase om mee te denken en ontwerpfouten in een vroeg stadium te voorkomen. Maar er gebeurt hier nog veel meer.

 “We bevinden ons in het digitale tijdperk” gaf Buchner aan. “En daar kunnen we wat mee.” Hiermee doelde hij onder meer op de verschillende simulatiemogelijkheden die het MARIN rijk is. Enerzijds zijn dit de simulatie programma’s waarmee uiteenlopende eigenschappen van schepen onder verschillende omstandigheden zijn te simuleren. Hiermee zijn ontwerpen te testen zonder dat er wordt gemeten aan ‘echte’ scheepsmodellen voorzien van sensoren in één van de grote waterbakken in het pand.

Simulatoren

Daarnaast beschikt het MARIN over een aantal prachtige, hightech simulatoren waarin mensen uiteenlopende operaties kunnen trainen. De simulator voor de grotere schepen staat op zichzelf stil, maar door de beelden die op een groot scherm (achter de ramen op de brug) worden getoond is het gevoel ‘levensecht’. “Tijdens trainingen staan mensen met zweetdruppels op het voorhoofd wanneer een ‘bijna aanvaring’ is gesimuleerd met een ander voertuig”, weet Buchner te vertellen. “Het zijn geweldige middelen om mee te trainen; eenvoudig omdat je in een simulator fouten mag maken. Je kunt er bovendien a la minute een bepaald scenario mee oproepen. Ten aanzien van het weer – mist, regen, storm – maar ook met betrekking tot het overige scheepvaart verkeer. Bovendien zijn de belangrijkste havengebieden digitaal beschikbaar waardoor je bijna in de echte wereld kunt oefenen.”

De simulatoren voor kleinere vaartuigen zijn geplaatst op een hexapod die elektrisch wordt aangedreven en de bestuurder en navigator een ‘bijna echte’ ervaring biedt. ‘Bijna’, omdat de versnellingen in deze simulator de 2G niet mogen overschrijden, eenvoudig om het lichaam van de betreffende mens niet te overbelasten.

Bassins

Nadat één van de deelnemers een Frisc behoorlijk nauwkeurig in de Zr. Ms. Rotterdam had gemanoeuvreerd, werden in rap tempo enkele van de zeven bassins bezocht. Ieder bassin wordt gebruikt voor het uitvoeren van specifieke onderzoeken aan modellen. Zo worden onder andere stroming, wind en golfslag gesimuleerd en de invloed hiervan op scheepsmodellen, onderzeeërs maar ook (offshore) windturbines onderzocht. Aan de muur in de oudste ruimte waar het eerste bassin uit 1932 nog steeds wordt gebruikt, prijken alle schroeven die van 1932 tot aan de huidige tijd zijn ontwikkeld. “Kunnen we het dan nu nog niet?” vraagt Buchner? Het antwoord luidt dat aandachtspunten door de tijd verschuiven. “Waar vroeger de efficiëntie van de scheepsschroef het belangrijkste is, ligt de focus van nu onder meer op het minimaliseren van het geluid en het voorkomen van cavitatie waardoor schroeven beschadigen.”

Het bezoek werd afgesloten met een welgemeende DANK aan de rondleiders Bas Buchner, Timo Verwoest en Noël Bovens, een hapje en een drankje. In 2019 houden we de agenda’s weer vrij; in dat jaar is de opening van een nieuw testcentrum in Ede gepland: het Seven Ocean Simulatorcentrum (SOS). “Van harte welkom”, laat Buchner weten.

 

Simulator voor het trainen van mensen.
Simulator voor trainen van mensen

  

Simulator voor het trainen van mensen (2)
Simulator voor trainen van mensen (2)

  

Met de halve groep in simulator
Met de halve groep in simulator

 

FRISC simulator op hexapod
FRISC simulator op hexapod

  

Grote Brug Simulator
Grote Brug Simulator

  

Artist impression Seven Ocean Simulatorcentrum
Artist impression Seven Ocean Simulatorcentrum

Omschrijving

MARIN, het Maritiem Research Instituut Nederland doet veel onderzoek en voert modelproeven uit voor de ontwikkeling en bouw van schepen en onderzeeboten voor de Koninklijke Marine.

MARIN is één van de grootste instituten ter wereld voor onderzoek naar hydrodynamica en maritieme technologie door middel van simulaties, modeltesten, ware-groottemetingen en training. MARIN richt zich hierbij op de scheepsbouw, scheepvaart, offshore-industrie en overheden. De belangrijkste klanten zijn werven en reders, ontwerp- en classificatiebureaus, producenten in de olie- en LNG-industrie en marines.

MARIN heeft in Nederland de status van Groot Technologisch Instituut. Ruim 85% van de omzet wordt gerealiseerd door commerciële projecten voor de internationale maritieme industrie. De overige 15% komt voort uit wetenschappelijk onderzoek.

MARIN werd in 1929 opgericht als Stichting Nederlandsch Scheepsbouwkundig Proefstation (NSP). Nadat in 1932 de sleeptank was voltooid, begon men met het testen van scheepsmodellen. Inmiddels beschikt MARIN over de volgende zeven testfaciliteiten: binnenvaarttank, diepwatertank, hogesnelheidstank, offshorebassin, zeegangs- en manoeuvreerbassin, vacuümtank en cavitatietunnel. Voor het trainen van maritiem personeel, zoals loodsen, scheepsofficieren, sleepbootkapiteins en offshorepersoneel zijn er drie simulatoren: de grote brug, kleine brug en de verkeersdienstsimulator.

(tekst Wikipedia)

Locatie

MARIN

Haagsteeg 2, 6708 PM Wageningen

Organisator

Defensie en Veiligheid

MARIN

Naam en contactgegevens voor informatie

KTZ bd Jan Wind, voorzitter Defensie en Veiligheid

dv@kividv.nl

MARIN videopresentatie