Omschrijving

De vier onderzeeboten van de Walrusklasse zijn sinds 1990 in gebruik. Bij het ontwerp is uitgegaan van een levensduur van 25 jaar met halverwege de levensduur een moderniseringsprogramma. Om de levensduur tot tenminste 2025 te verlengen is een aantal aanpassingen aan de onderzeeboten nodig op het gebied van veiligheid en instandhouding van de huidige capaciteiten: het Instandhoudingprogramma Walrusklasse onderzeeboten. Het programma behelst conserveringswerkzaamheden, de vervanging van een aantal verouderde primaire sensoren (sonarfunctionaliteiten en navigatieperiscoop), een vervanging van het Combat Management Systeem (CMS) en aanpassingen aan een aantal platform systemen.

Samenhang met het Defensiebeleid:
Een van de hoofdlijnen van beleid is de vergroting van het expeditionaire vermogen en van de inzetbaarheid van de krijgsmacht. In de maritieme context gaat het daarbij om de ondersteuning en beïnvloeding van landoperaties vanuit zee en het opereren in en nabij maritieme knooppunten en transportroutes, alsmede in wateren nabij operatieterreinen op het land. Nederlandse eenheden opereren in toenemende mate in kustwateren. De Walrusklasse onderzeeboten worden hierbij veelal in een zelfstandige rol ingezet ten behoeve van onder meer het vergaren van inlichtingen en het beschermen van de oppervlaktevloot tegen de onderwaterdreiging. Door de afstoting van de Orion-patrouillevliegtuigen en de vermindering van het aantal M-fregatten is het belang van de Walrusklasse onderzeeboten voor de onderzeebootbestrijding verder toegenomen. Het project draagt bij aan de volgende operationele capaciteiten van militair vermogen: gevalideerde inlichtingen, ontplooibaarheid en mobiliteit, effectieve (wapen) inzet, veiligheid en zelfbescherming.

Op deze thema-avond wordt door de Defensie Materieel Organisatie, TNO Defensie en Veiligheid en het scheepsbouwkundig ingenieursbureau NEVESBU de huidige stand van zaken van het project geschetst. De projectleider zal een overzicht geven van de elementen product, tijd en geld. Daarna zal ingegaan worden op de herinrichting van de Commando Centrale, de introductie van een optronische mast en de Veiligheids Aanpassingen Sonar (VAS). Met dit deelproject worden een tweetal Sonarfuncties vervangen (de Interceptfunctie en de Frequentieanalyse) en wordt een nieuwe functionaliteit toegevoegd (Mine and Obstacle Avoidance).

Locatie

KIVI NIRIA

Prinsessegracht 23, Den Haag

Organisator

Defensie en Veiligheid

Naam en contactgegevens voor informatie

KTZE bd Jan Wind, secretaris Defensie en veiligheid Tel. 071-7113973 of 06-23502003 Email voor nadere informatie:

dv@kiviniria.nl