De werkgroep “Politiek en DV techniek” analyseert actuele politieke ontwikkelingen in de defensiesector. Zij levert onafhankelijke feiten en duiding vanuit de technologische kennis en ervaring van ingenieurs.

De werkgroep heeft onderstaande vragen en commentaar op de Voortgangsrapportage IT vernieuwing van Defensie. Deze zijn opgesteld op basis van openbaar beschikbare stukken en kennis en ervaring op het gebied van defensietechnologie. De aanbevelingen betreffen uitsluitend technologische of daarmee verband houdende aspecten.

Algemeen
Waarom wordt de IT steeds verder gecentraliseerd bij Defensie?
Het voorliggende document wekt de sterke indruk dat het GrIT toch een groot en gecentraliseerd systeem wordt. Dit past niet bij een adaptieve krijgsmacht en is ook een tegenbeweging ten opzichte van wat we bij andere organisaties zien. Daar leveren centrale IT-afdelingen generieke diensten en sturen  op randvoorwaarden zoals interoperabiliteit en beveiliging. Toepassingen worden zoveel mogelijk in decentrale organisatiedelen dichtbij de operationele uitvoering in kort-cyclische processen (agile IT) ontwikkeld of aangekocht en ingevoerd. Dat bevordert de flexibiliteit en gebruiksvriendelijkheid.
Wij verwijzen hierbij o.a. naar de laatste twee zinnen onder “Buitenland” in Kamerstuk 31 125 nr. 57 (Ontwerp nieuwe IT infrastructuur) en de “Conclusies” in Kamerstuk 33 326 nr. 5 (Parlementair onderzoek naar ICT-projecten bij de overheid).

Operationele effectiviteit
In hoeverre zal GrIT de militair operationele behoeften van de krijgsmacht ondersteunen? Is het mogelijk met GrIT moderne militaire concepten te verwezenlijken, namelijk genetwerkt optreden met gefedereerde missiesystemen in een internationale context?
Over het operationele nut, noodzaak en de gevolgen voor wapensystemen is in de brief niets anders te vinden dan dat IT een hoofdwapensysteem van Defensie is geworden.

Planning aanbesteding (Pag.1), uitvoering en “Tot slot” (pag. 4)
De huidige best practices in het design, de ontwikkeling en implementatie van IT projecten volgen een iteratief en cyclisch proces. Hanteert Defensie deze methodiek en past dit bij de systematiek van aanbesteding en uitvoering door Defensie? Hoe worden de kosten beheerst?
Met de genoemde best practices in IT projecten kunnen snelle technologische ontwikkelingen binnen het IT domein iteratief in het ontwerp worden meegenomen. Dat betekent dat vooraf niet altijd kan vaststaan hoe het beoogde resultaat zal worden bereikt. Daarbij is de terugkoppeling vanuit de opeenvolgende fases van groot belang. In de beschrijving op pag 1 en pag. 4 is niet duidelijk of, en hoe, gewijzigde inzichten/ eisen uit een volgende fase (bijvoorbeeld de technische dialoog) worden verwerkt in de producten van de voorgaande fase (bijv. de functionele dialoog)?
Lastig is dat in het best practices proces de ontwikkelkosten ook dynamisch wijzigen. Kan Defensie na een strakke aanbesteding deze kosten effectief beheersen?

Europese samenwerking
GrIT lijkt een zuiver nationaal systeem en een unieke nationale aanpak. In hoeverre sluit dit aan bij het steeds weer uitgesproken politieke standpunt dat internationale samenwerking een noodzaak is?
Onder andere doemt daarbij de vraag op of buitenlandse eenheden die in samenwerking tot stand komen (zoals de vervangingsprojecten voor mijnenjagers en fregatten) vanuit logistieke optiek op GrIT kunnen worden aangesloten. Eveneens doet zich de vraag voor of andere buitenlandse eenheden waarmee operationeel wordt samengewerkt (bijv. het Duits/Nederlandse legerkorps) via deze infrastructuur kunnen opereren.

 

_____________________________
Den Haag, 13 mei 2018
Meer informatie over de werkgroep Politiek en Defensietechniek vindt u via deze link.
Heeft u nog vragen? Neem dan contact op met de werkgroep via E: politiektechniek@kividv.nl 
Wilt u de commentaren en adviezen van de werkgroep per email ontvangen? Meldt u dan aan voor onze mailinglist.
Disclaimer: De gegeven feiten en meningen zijn gebaseerd op open bronnen en op de kennis en ervaring van werkgroep leden.
Als onderdeel van de beroepsvereniging KIVI is de werkgroep onafhankelijk van politieke partijen, overheden en bedrijven. 
Dit is geen officieel standpunt van KIVI. De vereniging aanvaardt geen aansprakelijkheid voor hetgeen door de werkgroep of haar leden naar voren is gebracht.

Foto: Public domain CC0 

 

 

web stats