ElaadNL: Lessons Learned Smart Charging pilots
ElaadNL Webtalks
ElaadNL organiseert de komende tijd regelmatig een webtalk over een onderwerp op het gebied van elektrisch vervoer en het net. Een of meerdere experts presenteren kort (in zo'n 15 minuten) hun onderzoek en beantwoorden daarna vragen. We houden de ElaadNL webtalks op donderdagmiddag om 12.00 uur.
Elektrisch vliegen: droom of werkelijkheid?
1 juli 2021 - Matthijs de Haan (Vliegveld Teuge) en Geert Boosten (Hogeschool van Amsterdam)
12.00 - 12.45 uur
De eerste elektrische vliegtuigen zijn al in gebruik. Het zijn nog wel de kleinere exemplaren, maar het begin is er. Wat is de potentie voor elektrisch vliegen en wat betekent dat voor het laden? Welke rol speelt Nederland bij deze innovatie? In deze webtalk bespreken we wat nodig is om elektrisch vliegen van de grond te krijgen.
Vragen kunnen tijdens de presentatie gesteld worden (via de chat) maar ook al vooraf via een mailtje aan info@elaad.nl.
Lessons Learned Smart Charging pilots
26 augustus 2021 - Sjoerd Moorman en Roland Steinmetz (beiden van EVConsult)
In het kader van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) heeft EV Consult onderzoek gedaan naar alle bestaande Smart Charging initiatieven in Nederland. Welke lessen zijn daaruit te trekken en waar is nog aanvullend onderzoek nodig om van Smart Charging op grote schaal een succes te maken? Aansluitend aan het webinar volgt een paneldiscussie waar ook Robbert Monteban (Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat DGMo) en Frank Geerts (Voorzitter NAL werkgroep Smart Charging) aan deelnemen.
Vragen kunnen tijdens de presentatie gesteld worden (via de chat) maar ook al vooraf via een mailtje aan info@elaad.nl.
Archief
-
Hoe werkt de laadpaalkeuring van netbeheerders voor publieke laadpalen?
Arnoud Brouwer (Enexis) en Gerben Spies (ElaadNL)Om een laadpaal met een geïntegreerde netaansluiting veilig en betrouwbaar aan te sluiten op het publieke elektriciteitsnet, wordt deze gekeurd door de netbeheerders. ElaadNL coördineert dit keuringsproces aan de hand van de landelijk geldende aansluitspecificaties. Arnoud Brouwer (Enexis) en Gerben Spies (ElaadNL) presenteren de laatste versie van de aansluitspecificaties en beantwoorden de veel gestelde vragen rondom de netbeheerderskeuring.
-
Bliksem- en overspanningsbeveiliging en laadinfrastructuur
Erwin Ooyman (DEHN)In Nederland slaat de bliksem ongeveer 300.000 keer per jaar in. In een bliksemflits kan de spanning oplopen tot 100 miljoen Volt. Wat zijn de risico's voor laadinfrastructuur en voor elektrische auto's? En wat kunnen we doen aan bliksem- en overspanningsbeveiliging en wat zegt de regelgeving (NEN1010) hierover?
-
Grote potentie voor elektrische deelauto's als batterijen op wielen
Robin Berg (WeDriveSolar) en Baerte de Brey (ElaadNL)Een aantal jaar geleden begon ondernemer Robin Berg in het Utrechtse Lombok met het opladen van elektrische auto's met zonnepanelen. Er volgde een deelauto-project en er is hard gewerkt aan de ontwikkeling van laadpalen en elektrische auto's die stroom ook terug kunnen leveren. Hoe gaat het nu met de pioniers van het laden op de zon? En wat is de potentie van de inzet van elektrische deelauto’s voor slim en bidirectioneel laden?
-
Laadinfrastructuur in de Regionale Energie Strategie (RES)
Wouter Langendoen (NVDE) en Marieke Segaar (ElaadNL)In 30 regio’s zijn Regionale Energie Strategieën (RES’en) opgesteld door samenwerkende gemeenten en provincies. Daarin mag laadinfrastructuur natuurlijk niet ontbreken. Het aantal elektrische voertuigen groeit snel en al die EVs moeten wel opgeladen worden. Met slimme systeemkeuzes zoals Smart Charging kunnen ze bovendien zorgen voor flexibele stroomvraag waardoor ze ingezet kunnen worden bij het inpassen van zonne-energie en windenergie in een duurzaam energiesysteem. De NVDE maakte met inbreng van onder andere ElaadNL een Checklist Laadinfrastructuur in de RES.
-
Op naar voldoende menskracht voor de installatie en het onderhoud van laadpalen
Henri Overbeek (Venema E-Mobility Charge Systems) en Nathan Spiro (ElaadNL)Het aantal elektrische auto’s neemt ook de komende jaren fors toe. Daarbij ontstaat uiteraard de vraag naar de bijbehorende laadinfrastructuur en de veiligheid ervan. Maar hoe zorgen we voor voldoende goed gekwalificeerd personeel om de transitie naar elektrische mobiliteit te realiseren? Henri Overbeek vertelt vanuit Venema E-Mobility Charge Systems over de uitdagingen van het vinden van voldoende technisch personeel en Nathan Spiro spreekt over de manieren om de bestaande arbeidskrapte te verkleinen. In het panel sluiten ook Martha van den Hengel (Mensen maken de Transitie) en Lennard Nellestein (Connectr) aan om dieper op het onderwerp in te gaan.
-
Duurzaam delen: het belang van Open Source in ons energiesysteem
Stan Janssen (ElaadNL)In deze Webtalk laat Stan Janssen van ElaadNL zien hoe we met het vrijgeven Open Source Software een bijdrage leveren aan een duurzamer gebruik van onze elektriciteitsnetten. Hij zal dit doen aan de hand van zijn eigen project OpenLEADR, een samenwerking tussen ElaadNL en de Linux Foundation Energy. Hier komen veel partijen bij elkaar om stukjes software vrij te geven en zo samen te werken aan een slimmere aansturing van energie. Ten slotte draait het allemaal om het bouwen van een duurzamer energiesysteem!
-
Cybersecurity en laadinfrastructuur, een introductie
Harm van den Brink (ElaadNL)Goede cybersecurity van laadinfrastructuur is van cruciaal belang nu we steeds meer elektrisch rijden en het laden van elektrische auto's een essentieel deel van ons energiesysteem wordt. Maar waarom eigenlijk? Wat kan er mis gaan en hoe kunnen we dat het beste voorkomen? Expert Harm van den Brink (ElaadNL) houdt een korte introductie over dit onderwerp en beantwoordt vragen.
-
Slimme laadpleinen als energiebuffer
Roland Ferwerda (NKL) en Bram van Eijsden (ElaadNL)Hoe slimme laadpleinen ingezet kunnen worden als energiebuffers door ontwikkeling van Smart Charging en Vehicle to Grid technieken (V2G).
-
Elektrificatie van de bouw: hoe snel wordt bouwmaterieel elektrisch?
Nazir Refa en Jan van Rookhuijzen (ElaadNL)Presentatie over de onderzoeksresultaten van de ElaadNL Outlook naar de elektrificatie van onder andere hijskranen, graafmachines en ander bouwmaterieel.
-
Presenting the Smart Charging Guide (english language edition)
Frank Geerts (ElaadNL)Back to the basics. Frank Geerts (ElaadNL) will be presenting the Smart Charging Guide. What are the basic thougths and ideas about Smart Charging? Why is it necesary to use Smart Charging when charging millions of EV's? How does it work and what needs to be done to make it succcesfull.
Replay this webinar
Or download the Smart Charging Guide:
English version
Dutch version
-
Lessen uit het testen van elektrische auto's op het Testlab van ElaadNL
Thijs van Wijk (ElaadNL)Welke lessen trekken de onderzoekers van ElaadNL uit het testen van elektrische auto's op het Testlab van Elaad in Arnhem? Hoe scoren elektrische auto's op interoperabiliteit, smart charging en Power Quality? Trends en ontwikkelingen.
-
Maak 3 fase laden de norm!
Herman Wagter (Connekt), Arjan Wargers (Enexis) en Thijs van Wijk (ElaadNL)Wat is 3 fase laden? Wat is het belang voor de elektrische rijder maar ook voor de juiste balans op het stroomnet? Deze vragen stonden centraal tijdens de laatste webtalk van 2020 op 10 december. We spraken erover met Herman Wagter (Connekt), Arjan Wargers (Enexis) en Thijs van Wijk (ElaadNL).
-
Elektrisch vervoer vanuit antropologisch oogpunt
Lotte Gardien (ElaadNL)Gedragsonderzoeker Lotte Gardien onderzoekt voor ElaadNL de adoptie van slim laden door EV-rijders. Voordat ze in 2011 bij ElaadNL kwam werken, deed ze voor haar studie Culturele Antropologie aan de Universiteit Utrecht al onderzoek op het snijvlak van mens en klimaat. In deze webtalk presenteert ze de voorlopige conclusies van haar onderzoek en kijkt met een antropologische blik naar elektrisch rijden en de EV-rijder.
Terugkijken
-
Elektrificatie van containervervoer in de binnenvaart
Niels Poiesz (Stedin) en Jan van Rookhuijzen (ElaadNL)Transport over water leent zich uitstekend voor elektrificatie. Welke kansen en uitdagingen mogen wij de komende tien jaar verwachten van elektrische binnenvaartschepen? Onderzoekers van Stedin en ElaadNL presenteren in deze Webtalk de uitkomsten van de ElaadNL Outlook over dit onderwerp.
Met een expertpanel van:
- Martin Quispel - EICB
- Leon Sluiman - ENGIE
- Willem Dedden - ZES
-
De weg naar de Energiehub
Luuk van Loosdrecht en Rein Boshuisen (beiden van Stevin) en Paul Broos (ElaadNL)Een energiehub is een locatie waar veel vraag en/of aanbod van energie bij elkaar komt. Denk bijvoorbeeld aan een verzorgingsplaats langs de snelweg met snelladers voor auto’s, een trucklader en lokale opwek. Maar al deze faciliteiten staan er niet in één keer. Voor iedere faciliteit krijgt de netbeheerder een nieuwe uitbreidingsaanvraag. Hoe kan de netbeheerder proactief zorgen voor voldoende capaciteit zonder steeds opnieuw kilometerslange kabels te moeten ingraven? Deze en andere vragen hebben wij beantwoord tijdens een webinar over energiehubs op 29 oktober 2020. Meer info over de EnergieHub vindt u onder andere op de website van Stevin: www.stevin.com/energy-hub.
-
Electric Cars Emit Even Less CO2 than Assumed So Far
Auke Hoekstra (TU Eindhoven)English lecture on how to compare the CO2 emission of electric cars and cars with an internal combustin engine.
-
De opkomst van elektrische bestelbusjes in Nederland
Ruud Noordijk en Nazir Refa (beiden van ElaadNL)Nu de elektrische personenauto’s de Nederlandse wegen veroveren, komt de vraag vaker op: waar blijven de elektrische bestelvoertuigen? Onderzoekers van kennis- en innovatiecentrum ElaadNL komen in drie scenario’s tot de voorspelling dat e-bestelwagens een inhaalslag gaan maken. In hun analyse kijken zij ook naar de impact van een (snel) groeiend aantal elektrische bestelvoertuigen op de benodigde infrastructuur.
-
Extra CO2-besparing door slim laden en ontladen elektrische auto's
Linda Punt (Student Erasmus Universiteit, Stagiair van Stedin en ElaadNL)Door slim laden (Smart Charging) van elektrische auto’s kunnen tonnen extra CO2 bespaard worden. Als elektrische auto’s daarnaast ook opgeslagen duurzame stroom terug leveren aan het stroomnet (Vehicle to Grid, V2G) kan de extra CO2 winst nog eens bijna worden verdubbeld. Linda Punt gebruikte verschillende databronnen over laden en over duurzame energie en stopte deze in modellen om hier iets over te kunnen zeggen. Wat? Dat hoort u in deze webtalk!
-
De elektrificatie van zwaar transport in Nederland
Nazir Refa en Jan van Rookhuyzen (beiden van ElaadNL)
Onderzoekers van kennis- en innovatiecentrum ElaadNL verwachten vanaf 2025 een forse groei van het aantal elektrische trucks in de nationale en internationale logistiek. Omdat deze e-trucks op zeer hoge vermogens zullen laden, moet een nieuw laadnetwerk aangelegd worden o.a. langs Europese transportcorridors. Overheden, netbeheerders en de logistieke sector werken samen in de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) om de elektrificatie van het zwaar transport soepel te laten verlopen. Zie ook https://www.elaad.nl/news/groeiend-aantal-elektrische-trucks-laadt-op-hoge-vermogens-en-vraagt-om-nieuwe-laadinfrastructuur/.
Terugkijken