100 jaar Geotechniek in Nederland
Omschrijving
Op vrijdag 13 september 1918 vond bij Weesp één van de grootste treinrampen plaats in de Nederlandse geschiedenis. De oorzaak was het wegzakken van de spoordijk. De in 1889 aangelegde dijk was door hevige regenval van de voorgaande dag zo verzadigd geraakt met water dat het dijklichaam instabiel werd en afschoof. Als gevolg van de treinramp ontstond een behoefte aan kennis over het gedrag van grond. Enige jaren na de treinramp werd dan ook het Laboratorium voor GrondMechanica opgericht. Daarmee wordt de treinramp in het algemeen gezien als het startsein voor de ontwikkeling van de hedendaagse Geotechniek in Nederland.
Op donderdag 13 september a.s. wordt het 100-jarig bestaan van het vak Geotechniek gevierd o.a. met een rit met een stoomtrein, een wie-bouwt-de-sterkste-dijk competitie door leerlingen van plaatselijke basisscholen, prijsuitreiking en een officieel gedeelte. Eén van de gasten die we zullen verwelkomen is prof. mr. Pieter van Vollenhoven, voormalig voorzitter van de Onderzoeksraad voor Veiligheid.
Wij verwelkomen u die dag graag vanaf 14.00 uur in de Grote Kerk te Weesp. Voorafgaand aan de bijeenkomst wordt u ontvangen met koffie/thee en lekkernijen. Na afloop is er een borrel met aansluitend een lopend buffet.
Voorafgaande aan de bijeenkomst in de Grote Kerk bestaat de unieke mogelijkheid om vanaf 13:00 uur mee te rijden met de stoomtrein. Bij uw aanmelding kunt u aangeven of u interesse heeft om mee te rijden en op welk station u wilt opstappen (Amsterdam, Schiedam of Den Haag Hollands Spoor). Het aantal plaatsen is beperkt.
Locatie
Nieuwstraat 31, Weesp
Organisator
Geotechniek
Naam en contactgegevens voor informatie
congesbureau