Geachte leden van de KIVI afdeling Geschiedenis der Techniek en van Histechnica,

De besturen van de vereniging Histechnica en van de KIVI afdeling Geschiedenis der Techniek zijn verheugd u uit te nodigen tot het bijwonen van een voordracht te houden door de heer ir. A. Burgers met de titel: 

 "Van de Schelde naar de Rijnā€ De waterweg ruzie tussen Nederland en BelgiĆ«"

Programma:

  • 10.30 uur: Inloop met koffie en thee
  • 11:00 uur: Welkom en introductie
  • 11.05 uur: Voordracht door de heer Ton Burgers
  • 12:00 uur: Pauze
  • 12:15 uur: Vervolg van voordracht en afsluitende discussie
  • 12:45 uur: Einde bijeenkomst

 Voor het bijwonen van deze voordracht dient u zich aan te melden:

  • Leden van KIVI kunnen zich aanmelden via de KIVI website
  • Leden van Histechnica kunnen zich aanmelden via de secretaris hotzeboonstra@gmail.com.
  • Ook belangstellenden die niet lid zijn kunnen zich via bovenstaande wegen aanmelden. Er zijn dan kosten   aan verbonden van € 5,00.
  • De voordracht zal live uitgezonden worden; u dient zich hiervoor ook op te geven via bovenstaande wegen. Hieraan zijn geen kosten verbonden.

Samenvatting van de voordracht:

Tijdens deze lezing wordt duidelijk gemaakt waarom een korte en snelle verbinding van Antwerpen met de Rijn moeilijk is. Toch waren er al vroeg diverse ontwerpen gemaakt. De eerste poging was de Fosse Eugenia tijdens de Tachtigjarige Oorlog. Daarna kwam Napoleon met zijn Grand Canal du Nord, langs Venlo dat deel was van het Franse keizerrijk. Onder koning Willem I leek het gemeenschappelijk belang van Noord- en Zuid-Nederland even te prevaleren. Maar zo ervoer BelgiĆ« dat niet – Luik en Antwerpen werden benadeeld. Na de scheiding van beide landen stelde Nederland de Scheldetol weer in. In het oosten kwam er ruzie over het Maaswater, in het westen over de verbinding door de tussenwateren. Na de Eerste Wereldoorlog werd de sfeer zelfs grimmig. BelgiĆ« eiste een kanaal van Antwerpen naar de Moerdijk en een tweede dwars door Limburg naar de Rijn. Nederland weigerde en begon met het Julianakanaal. BelgiĆ« reageerde woedend en besloot tot de bouw van het Albertkanaal. En weigerde om de Stop van Ternaaien te verbeteren. Ook na de Tweede Wereldoorlog werd er nog jaren onderhandeld. Het Benelux-verdrag werd pas gesloten nadat de onenigheid over de waterverbindingen was opgelost. En nu liggen er twee prachtige verbindingen: het Schelde-Rijnkanaal in het westen en de sluizen van Ternaaien in het oosten.

Informatie over de spreker Ton Burgers studeerde in 1970 af als civiel ingenieur. Hij werkte bij Boskalis, Waterloopkundig Laboratorium en Royal Haskoning. In 2014 schreef hij het boek Nederlands grote rivieren - Drie eeuwen strijd tegen overstromingen. Op verzoek van de uitgever publiceerde hij in 2015 een boek over het nieuwe station in Arnhem en in 2016 over het station in Utrecht. Hij is actief als stadsgids in Arnhem en levert regelmatig bijdragen aan het Tijdschrift voor Waterstaatsgeschiedenis over het onderwerp van deze lezing.

Komende activiteiten in het Science Center Delft:

  • Zaterdag 28 juni 2025 om 11:00 uur voordracht van dr. H.G Heijmans: ā€Het bedrog van Alexandria; Robert Fryer en de Pocahontasā€
  • Een 2-daagse studiereis naar Luik en omgeving zal plaatsvinden op donderdag 22 mei en vrijdag 23 mei 2025
  •  Zaterdag 27 september 2025 om 11:00 uur voordracht en rondleiding Maritiem Museum Rotterdam, tentoonstelling ā€œTe Water: Ontdek de Nederlandse Scheepsbouw.ā€ 
  • Zaterdag 25 oktober 2025 om 11:00 uur voordracht van Ir. G.J. Luijendijk: ā€œDe Zweefbrug over de wereldā€. Gidsjes voor de 2-daagse studiereis naar Luik en omgeving zijn beschikbaar tijdens de voordracht. 

Ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van Histechnica is op zaterdag 20 april 2024 een boek verschenen ā€œUit Falen Vooruitgang Halenā€. Het boek is tijdens de voordracht gratis te verkrijgen.