De beleving van virtuele materialen
Omschrijving
De titel âBeleving van virtuele materialenâ lijkt een contradictio in terminis.
Virtuele materialen bestaan niet echt. Ze zijn niet materieel, dus je kunt ze niet voelen en ruiken. Maar je kunt ze wél zien. En omdat we steeds meer leven in virtuele omgevingen, waaronder games, worden we steeds meer met virtuele materialen geconfronteerd.
Ten opzichte van âechteâ materialen hebben virtuele materialen nogal wat voordelen. Ze zijn niet milieubelastend en ze kosten niets. Bovendien kun je onbeperkt nieuwe materialen verzinnen die dingen doen die in de echte wereld onmogelijk zijn.
Maar, zoals gezegd, virtuele materialen kun je niet voelen, en dus kun je ze niet manipuleren. Er is veel verricht om dit probleem op te lossen. Veel ervan is direct gewijd aan het nabootsen van tactiele ervaring. Een voorbeeld is de afgebeelde handschoen van het Nederlandse bedrijf Manus Machinae.
Er zijn echter meerdere mogelijkheden. Zo onderzoekt promovenda Hanna Schraffenberger in Leiden de mogelijkheden om tactiele ervaringen te creĂ«ren door geluid. Met driedimensionaal geluid schept ze virtuele objecten die je kunt waarnemen zonder ze te zien. Door het aanraken van zoân virtueel object is het mogelijk zijn aanwezigheid te âvoelenâ en de aard van zijn materiaal te ervaren.
De enige tijd geleden gepromoveerde Jouke Verlinden is op geheel andere wijze bezig met virtuele object informatie. Hij onderzocht de mogelijkheden van augmented reality in het design proces. Wat hij, onder andere, deed was het projecteren van âmateriaalâ op witte objecten die uit de 3D printer komen. De vorm is echt, maar het materiaal is virtueel. De apparatuur die hij voor ontwikkelde is gepatenteerd en wordt verder ontwikkeld door een start-up bedrijf.
De derde lezing zal worden verzorgd door Marco Christis van Blixem Media, een bedrijf dat zich richt op ontwerpen van virtuele âwereldenâ. Hij zal toelichten hoe hij in zijn werk omgaat met het ontwerpen en toepassen van virtuele materialen.
18.30 uur Ontvangst
19.00 uur Opening
19.10 uur Synergie tussen de virtuele en de fysieke wereld door Jouke Verlinden
19.40 uur Geluid als feedback in een virtuele omgeving door Hanna Schraffenberger
20.10 uur Pauze
20.30 uur Interactieve, virtuele omgevingen door Marco Chistis
21.00 uur Inleiding discussie door Wim Poelman
21.10 uur Discussie
21.30 uur Sluiting
Locatie
TU Delft, Faculteit Industrieel Ontwerpen
Landbergstraat 15, 2628 CE Delft
Organisator
Industrieel Ontwerpen
Stichting MaterialDesign
Naam en contactgegevens voor informatie
MaterialDesign via onderstaand e-mailadres
Aanmelden via
MaterialDesign via e-mail
info@materialdesign.nl