Ontwerpmethode voor scheepontwerpen
Omschrijving
De Nederlandse scheepsbouw heeft een sterke marktpositie veroverd in het ontwerp en de productie van 'complex specials'. Deze 'service vessels' zijn ontworpen om veeleisende operaties op zee uit te voeren. Bekende voorbeelden zijn sleepboten, patrouilleschepen, baggerschepen, pijpenleggers, kraanschepen en marineschepen. Dergelijke schepen kenmerken zich door de zorgvuldige integratie van operationele systemen, scheepssystemen en rompvorm in één gebalanceerde scheepsconfiguratie.
Om een goed ontwerp te kunnen maken is vroegtijdige identificatie en oplossing van conflicten tussen ontwerpeisen cruciaal. Dit is echter niet eenvoudig.
Een belangrijke oorzaak hiervoor vormt het gebrek aan ondersteuning van hedendaagse ontwerpsoftware voor een snelle integratie en evaluatie van een brede reeks aan haalbare scheepsontwerpen. Het analyseren van de invloed van conflicterende ontwerpeisen op het ontwerp wordt hierdoor zeer tijdrovend, hetgeen een uitgebalanceerd en goed gefundeerd ontwerp in de weg staat.
Om dit probleem aan te pakken heeft Bart van Oers in een door de Nederlandse Defensie Academie gefinancierd promotieonderzoek aan de TU Delft een ontwerpmethode ontwikkeld om snel een diverse verzameling aan haalbare scheepsontwerpen te genereren. Met deze verzameling kunnen ontwerpers snel inzicht krijgen in de gevolgen van compromisbeslissingen op het uiteindelijke ontwerp. Bart hoopt in 2011 zijn proefschrift te verdedigen.
De lezing bespreekt de ontwerpmethode in detail. Allereerst wordt uitgelegd hoe het ontwerpmodel kan bijdragen aan het conceptontwerp van complexe 'service vessels' in het algemeen en marineschepen in het bijzonder. Vervolgens wordt uiteen gezet hoe het ontwerpmodel een diverse verzameling aan haalbare alternatieven genereert. Daarna wordt beschreven hoe ontwerpers met deze verzameling verschillende ontwerpafwegingen kunnen onderzoeken, alvorens tot een goed gefundeerd compromis te komen. De lezing sluit af met de resultaten van een tweetal toepassingen, één uit de civiele scheepsbouw en één uit de militaire scheepsbouw. De lezing zal gegeven worden op persoonlijke titel.
Voorafgaand aan de lezing zal om 19.45 de jaarvergadering gehouden worden
Spreker(s)
Bart van Oers, Defensie Materieel Organisatie, Ressort Zeesystemen
Locatie
Lagerhuysch, gebouw van de faculteit 3mE
Mekelweg 2, Delft
Organisator
Maritieme Techniek
Naam en contactgegevens voor informatie
Erik-Jan de Ridder