Omschrijving

Verleden, heden en toekomst van scheepsbouwmaterialen

Van oudsher was hout het materiaal waaruit schepen werden gebouwd. Anderhalve eeuw geleden werd dit materiaal opgevolgd door ijzer en staal. Pas enige decennia geleden zijn hieraan aluminium en kunststof toegevoegd. De ontwikkelingen op het gebied van scheepsbouwmaterialen lijken langzaam te gaan.

Niets is minder waar. Nooit eerder hebben de ontwikkelingen van de scheepsbouwmaterialen in een dergelijk hoog tempo plaats gevonden. Tegelijkertijd zijn de beloftes op middenlange en lange termijn nog veel uitdagender.

Oud professor Bart Boon zal nagaan hoe scheepsbouwmaterialen zich hebben ontwikkeld en welke aspecten daarbij een rol hebben gespeeld. De technische, economische en maatschappelijke omstandigheden zijn nu anders en dit zal een grote invloed hebben op de verdere ontwikkeling van de scheepsbouwmaterialen. Vanuit de vrijheid die zijn huidige positie hem biedt wil de auteur speculeren over enige mogelijke ontwikkelingen in de toekomst. Bij dit alles beperkt hij zich tot constructiematerialen; de vele ontwikkelingen op niet-constructief materiaal gebied zullen hooguit terzijde worden aangestipt. Wel zullen enkele ontwikkelingen op het gebied van basis-constructieprincipes, zoals sandwiches, mee in beschouwing worden genomen. Maar bij dat alles is de acceptatie in de markt overheersend; kunnen ervaringen uit het verleden daar misschien enig licht over doen schijnen?

19.30 uur koffie
20.00 uur aanvang voordrachten

Spreker(s)

Bart Boon – Bart Boon Research and Consultancy.
Oud Professor of construction and strength of ships and offshore structures at T.U.D.

Locatie

Faculty Room, Gebouw van W&S

Mekelweg 2, Delft

Organisator

Maritieme Techniek

Naam en contactgegevens voor informatie

Nadere informatie bij Erik de Ridder via onderstaand e-mailadres.

e.d.ridder@marin.nl