
Voordracht over de verwijdering van de bovenbouwconstructies van de vier grote Brent-platforms van Shell in de Noordelijke Noordzee
English below
In juli 2024 voerde Allseas de zwaarste offshore-lift in de geschiedenis uit met de verwijdering van het 31.000 ton wegende Brent Charlie platform. Deze mijlpaal markeerde de verwijdering van alle vier de grote Brent-platforms van Shell – Alpha, Bravo, Charlie en Delta – en sloot 25 jaar engineering en innovatie af.
De iconische Brent-platforms, gebouwd in de jaren zeventig, vormden meer dan vier decennia lang een van de belangrijkste olie- en gasbronnen van de Noordzee. Met bovenbouwconstructies van 17.000–31.000 ton was de verwijdering ervan een ongekende technische uitdaging.
Allseas begon rond 2000 met de analyse van de verwijderingsopties en kreeg in 2013 het contract van Shell, en voerde het werk tussen 2017 en 2024 uit.
Op donderdagavond 20 november 2025 vindt deze voordracht plaats waarin Allseas’ Chairman Edward Heerema de technische prestaties van de verwijdering van de topsides en conductorpijpen met het revolutionaire hefschip Pioneering Spirit beschrijft. Heavylift Engineer Allard Brugma zal verder ingaan op een aantal technische details, waaronder de lift-punten. Pieter Hendriks zal het perspectief vanuit Shell belichten.
In July 2024, Allseas performed the heaviest offshore lift in history with the 31,000-tonne removal of the Brent Charlie topsides. This milestone completed the removal of all four Shell Brent platforms – Alpha, Bravo, Charlie and Delta – concluding 25 years of engineering and innovation.
Built in the 1970s, the iconic Brent platforms formed one of the North Sea’s most important oil and gas hubs for over four decades. With topsides weighing 17,000–31,000 tonnes, their removal presented an unprecedented technical challenge.
Allseas began analysing decommissioning options around 2000 and was awarded the removal contract by Shell in 2013, leading to the topsides removals between 2017 and 2024.
On Thursday evening 20 November 2025 this special presentation will take place where Allseas’ Chairman Edward Heerema will highlight the technical achievements behind the topsides and conductor removal with the revolutionary single-lift vessel “Pioneering Spirit”. Heavylift Engineer Allard Brugma will highlight a couple of technical details, including the lifting points. Pieter Hendriks will discuss the operator perspective from Shell.
- Please note that the presentation will be in Dutch language. The slides will be in English and non-native speakers can ask questions in English as preferred.
Details
- Er is voldoende parkeerruimte beschikbaar.
- Broodjes en koffie vooraf, en een drankje na afloop, worden aangeboden door Allseas.
- Er zal ruim gelegenheid zijn voor het stellen van vragen na afloop van de voordracht.
- Tot en met 18 november kunt u bij uw inschrijving aangeven of u van de broodmaaltijd gebruik wilt maken.
- Na 18 november is er eventueel een mogelijkheid tot inschrijving -indien niet volgeboekt- maar worden er geen broodjes meer voor u gereserveerd. U wordt dan uiterlijk om 19:00 uur verwacht.
Programma
18:00 uur | Inloop met broodjes |
19:00 uur | Voordracht |
20:30 uur | Borrel |
