Hogescholen slaan de handen ineen om het vakgebied civiele techniek beter op de kaart te zetten. Dat is hard nodig, want ons land heeft dringend meer civieltechnische ingenieurs nodig.

De sector, in de volksmond bekend als grond-, weg- en waterbouw, staat de komende decennia voor de enorme opgave om onze infrastructuur toekomstbestendig en ons land veilig, leefbaar en bereikbaar te houden. Het tekort aan specialisten is er al, maar wordt alleen maar nijpender. De hbo-opleidingen Civiele Techniek hebben de handen ineengeslagen met de campagne Civiele Helden. Daarin werken zij samen om het vakgebied landelijk beter op de kaart te zetten. De focus van de campagne ligt op leerlingen in het voortgezet onderwijs en studenten in het mbo. 

Geen idee…

Jongeren hebben vaak geen idee wat civiele techniek is en dat is terug te zien in een teruglopend aantal aanmeldingen in het hbo. Reden voor de opleidingen om gezamenlijk de schouders eronder te zetten om het vakgebied, de breedte ervan en een toekomst in deze richting beter onder de aandacht te brengen. Op 16 oktober is daarom de campagne Civiele Helden gestart.

Civiele Helden 

De samenwerkende hbo-opleidingen zullen onder andere voorlichtingen in het voortgezet onderwijs verzorgen, met lesmateriaal en met de video Civiele Helden. In deze video maken 3 jongeren kennis met de wereld van civiele techniek. Behalve via de campagne willen de hogescholen de doelgroep ook via hun social mediakanalen bereiken. 

De website studeercivieletechniek.nl vormt de backbone van de campagne en bevat voor leraren en leerlingen informatie over het vakgebied, studie-informatie en aanvullende informatie voor docenten en bedrijven.

Samenwerking

Civiele Helden is een initiatief van het Domein Built Environment. In het bijzonder zijn betrokken: Avans Hogeschool, de Haagse Hogeschool, HAN University of Applied Sciences, Hogeschool Inholland, Hogeschool Rotterdam, Hogeschool Saxion, Hogeschool Windesheim, HZ University of Applied Sciences en NHL Stenden Hogeschool.

De campagne wordt mede mogelijk gemaakt door BouwendNederland. Ook KIVI is betrokken geweest bij de ontwikkeling van de campagne.