Aan de hand van uitgebreid primair en secundair onderzoek - waaronder twee Europa-brede enquêtes gericht aan de Europese ingenieursgemeenschap en met 7.757 reacties - belicht de strategie de kritieke kloof tussen de vraag- en aanbodzijde van ingenieursvaardigheden. Het 82 pagina's tellende document biedt niet alleen een analyse, maar ook duidelijke aanbevelingen voor instellingen voor hoger onderwijs, beroepsorganisaties, leiders uit de industrie en beleidsmakers, gericht op het stimuleren van een beroepsbevolking die is uitgerust om aan de toekomstige eisen van de ingenieurssector te voldoen. In het bijzonder benadrukt het de noodzaak van holistische ontwikkeling van vaardigheden door het integreren van zowel technische als niet-technische vaardigheden in het ingenieursonderwijs en gaat het in op de uitdagingen van de groene en digitale transitie. Verder bevat het 15 voorbeelden van beste praktijken die recente succesvolle initiatieven in Europa belichten om de vaardigheidskloof te overbruggen.
De European Engineering Skills Council, die is opgericht als integraal onderdeel van het E4E-project, zal een sleutelrol spelen bij de uitvoering van de strategie en het waarborgen van voortdurende samenwerking tussen belanghebbenden. Het wordt een integraal onderdeel en orgaan binnen ENGINEERS EUROPE.
Verzoek om feedback van belanghebbenden: ENGINEERS EUROPE nodigt als E4E-Projectleider alle relevante belanghebbenden uit om dit eerste ontwerpdocument te bekijken en van feedback te voorzien. Opmerkingen en suggesties zullen helpen om de strategie af te ronden tegen augustus 2025. Feedback kan worden gestuurd en is welkom op e4e@engineerseurope.com. Meer informatie over het E4E-project is te vinden op de website https://www.engineers4europe.eu