Download de presentaties van de lezingen onder 'Documenten'.

Omschrijving

Na de ALV van de KIVI Afdeling Aerospace Engineering zullen er twee presentaties over ATC plaatsvinden.

SPREKERS

**Hans Offerman is na zijn studie Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek aan de TU in 1987 begonnen bij het NLR, afdeling vluchtsimulatie. Hier is hij onder meer bezig geweest met de ontwikkeling van het Fokker 100 cockpitconcept en de F-16 Mid-Life Update. Hierna is Hans gestart met onderzoek op het gebied van luchtverkeersleiding, initieel met de afdeling Luchthavens waarna eind 2001 Hans verantwoordelijk werd voor de divisie Luchtverkeer.

In 2006 stapte Hans over naar de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en werd daar verantwoordelijk voor de LVNL Research & Development en de strategie en performance van het ATM systeem. Vanuit zijn internationaal netwerk werden de eerste stappen gezet aansluiting te maken met de Europese ATM R&D programma’s, zoals SESAR en de ontwikkeling van de Functional Airspace Block Europe Central (FABEC).

In 2010 besloot Hans met twee oud-LVNL collega’s en ingenieursbureau ADSE, het adviesbureau MovingDot op te zetten. Inmiddels gegroeid tot een bureau van 12 experts, is MovingDot gespecialiseerd in ondersteuning van overheden, luchthavens en luchtverkeersleidingsorganisaties met advisering en engineering op het gebied van Air Traffic Management.



**Jacco Hoekstra is, na als LR-student zijn vliegbrevet gehaald te hebben, en na een korte excursie naar de ICT, gaan werken bij het NLR bij de afdeling Vluchtsimulatie & Vliegeigenschappen. Hij is gepromoveerd op een onderzoek voor de FAA, RLD en NASA naar de mogelijkheid om de verantwoordelijkheid van de separatie tijdens de kruisvlucht geheel bij de vliegers te leggen. Tijdens dit onder andere met de Collier Trophy bekroonde ADS-B onderzoek heeft hij ook de daarvoor benodigde algoritmes, avionica, displays en simulaties ontwikkeld. Bij het NLR heeft hij vervolgens verschillende functies bekleed waaronder afdelingsleider van zowel de training, simulatie als human factors afdelingen.

Toen hij bij het NLR werkzaam was (als opvolger van Hans Offerman!) als hoofd van de divisie Air Transport werd hij op zijn 39e gevraagd voor de functie van decaan van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek bij de TU Delft. Na twee termijnen als decaan is hij sinds 2013 leerstoelhouder Communicatie, Navigation, Surveillance/Air Traffic Management (CNS/ATM) bij dezelfde sectie Control & Simulatie waar hij 23 jaar eerder afstudeerde met Bob Mulder als afstudeerhoogleraar.
 

Spreker(s)

Hans Offerman

Gedurende zijn presentatie zal Hans met name focussen op de operationele kant van luchtverkeersleiding en hoe dit wereldwijd gestalte krijgt. Voorbeelden uit de praktijk laten zien dat er naast politieke wil een sterke technologische vernieuwing nodig is om de toekomstige groei van het luchtverkeer mogelijk te maken. Jacco zal dit vervolgens met zijn TU onderzoek verder uitdiepen.


Jacco Hoekstra

Als leerstoelhouder richt hij zich met name op een beter begrip van het luchtverkeer als systeem alsmede de systemen voor de luchtverkeersverkeersleiding, zowel op de grond als in de cockpit. Op deze avond zal hij wederom Hans Offerman opvolgen en deze onderzoeksthema’s uitwerken en onder andere illustreren met werk van zijn afstudeerders en promovendi.

Locatie

KIVI-gebouw

Prinsessegracht 23, 2514 AP Den Haag

Organisator

Aerospace Engineering

 

Naam en contactgegevens voor informatie

Jos Meijer of Huub Oosterveld, via onderstaand e-mailadres

ae@kivi.nl

Hans Offerman

Jacco Hoekstra