Op 5 februari bezocht de afdeling met 35 bezoekers het onderhoudscentrum van KLM.

Omschrijving

Engineering & Maintenance is de derde business van KLM, na Passage en Cargo. Zij onderhouden vliegtuigen, motoren en componenten, hebben ongeveer 5000 werknemers en een jaaromzet van ruim 1 miljard euro. Het grootste deel van het werk wordt uitgevoerd op Schiphol-Oost, en verder doen zij nog Line Maintenance activiteiten op Schiphol Centrum en op ruim 40 buitenstations.

Centraal vandaag staat het Lean Six Sigma Office, een kleine afdeling met slechts 15 personen waaronder 10 BlackBelts die zich bezig houdt met het introduceren van Lean en Six Sigma. Na een korte inleidende presentatie mogen wij zien wat ze bereikt hebben in de hangaars, de motorenshop en een aantal componentenshops.

Afsluitend is er een discussie over hetgeen we hebben gezien en over de uitdagingen welke KLM de komende jaren nog te wachten staan. Denk hierbij bijvoorbeeld aan nieuwe technieken (composiet materiaal), nieuwe vliegtuigen (Boeing 787), nieuwe IT systemen maar ook wijzigingen van de organisatie en de weerstanden die zij daarbij zullen tegenkomen.

Gastheer is ir. D. Dam, tel. 06-53116831, e-mail d.dam@klm.com.

15.30 – 16.00 uur ontvangst KLM

16.00 – 19.30 uur bedrijfspresentatie, rondleiding door bedrijf en discussie over de onderhoudsuitdagingen van KLM.

19.30 – 20.00 uur afsluiting en borrel

Er wordt door KLM een broodmaaltijd aangeboden.

Locatie

Technisch Areaal

Amsterdam Bataviaweg, Schiphol-Oost

Organisator

Maintenance

Naam en contactgegevens voor informatie

Ir. C.G.M. van Unen MTL, tel. 0162-466310