Lustrumbijeenkomst KIVI Asset management & Maintenance – Samenvatting

Wat zijn de belangrijkste ontwikkelen op onderhoud en assetmanagement in de afgelopen 10 jaar geweest? En voor welke uitdagingen en ontwikkelingen staan we de komende 10 jaar?

Met die vraag ging KIVI-vakafdeling ‘Asset Management & Maintenance’ op onderzoek uit tijdens de viering van haar 10e verjaardag op 12 mei jl. in het KIVI-gebouw in Den Haag. De lustrummiddag bestond uit 3 lezingen en een paneldiscussie, samen met het aanwezige publiek.

Met Martin Madern en Maarten Visser hebben we gekeken naar een digital twin bij het programma Aanpak Wegtunnels Amsterdam en de nieuwe trainingsmodelijkheden voor operators die dat biedt. Eric van der Wel nam ons mee in het gebouwenbeheer van de Universiteit Utrecht en de diversiteit aan assets die hierin terugkomen. Timo de Vos sloot de middag af met de reis die APM Terminals MVII heeft gemaakt van zandvlakte tot operatie en de diverse transities die er geweest zijn en die op de organisatie af gaan komen.

Enkele conclusies van de middag:

  • onderhoud wordt specialistischer, benut de kennis in de markt;
  • data is alom aanwezig, gebruik dit op een zinvolle wijze;
  • verandering met kleine stapjes is effectiever dan schoksgewijs;
  • investeren in startende medewerkers is belangrijk om het vak aantrekkelijker te maken;
  • sta open voor de kennis en competenties van de huidige generatie om het vak naar state of the art te tillen door de huidige technieken en methodieken te incorporeren.

We willen alle sprekers en deelnemers bedanken voor hun bijdrage en aanwezigheid.

Wil je meer weten over de activiteiten van de vakafdeling ‘Asset Management & Maintenance’? Kijk dan hier voor onze overige activiteiten de komende maanden: https://www.kivi.nl/amm.

Programma 10 jarig bestaan KIVI vakafdeling Asset Management & Maintenance met thema:

Waar stonden we 10 jaar geleden - waar staan we nu, en wat zijn de ontwikkelingen voor de toekomst?

Het is zover, ons lustrumprogramma voor 12 mei 2022 is bekend en al onze bestuursleden zien er naar uit om jullie te verwelkomen in Den Haag. Onze drie jaarthema’s: Gebouwenbeheer, Databeheer in de Industrie en Digital Twins komen allemaal aan bod en we ronden af met een paneldiscussie hoe we bedrijven en jongeren op de arbeidsmarkt met elkaar kunnen verbinden. Als afsluiting is er een gezellige netwerkborrel om na te praten en verbinding te leggen. Het aantal deelnemers is beperkt, dus schrijf je snel in!

Programma

13.30 uur                     Inloop met koffie en thee

14.00 uur                     Opening door dagvoorzitter Simon van Benten

14.15 uur - 14.45 uur  Toepassing van Digital Twin bij renovatie Piet Heintunnel als onderdeel van Aanpak Wegtunnels Amsterdam door ing. Maarten Visser (Witteveen + Bos) en ir. Martin Madern (gemeente Amsterdam)

14.50 uur - 15. 20 uur  De ontwikkeling van de onderhoudsorganisatie van de Universiteit Utrecht in de afgelopen tien jaar en de factoren die de ontwikkeling in de komende jaren zullen beïnvloeden door Erik van der Wel

15.25 uur - 15.55 uur  Asset management en ontwikkeling van de geavanceerde APM-containerterminal op Maasvlakte 2; ir. Timo de Vos vertelt over de reis die de afdeling Asset Maintenance sinds 2013 heeft afgelegd

15.55 uur - 16.15 uur   Pauze met frisdrank

16.15 uur - 17.00 uur

Paneldiscussie met Tony Bostelaar (bestuurslid met veel ervaring vanuit het onderwijs) als vragensteller om met de sprekers en de zaal te onderzoeken, welke kansen er voor jonge assetmanagement -en onderhoudsprofessionals zijn in het bedrijfsleven en bij de overheid de komende 10 jaar. Hoe krijgen we jongeren enthousiast om in ons vakgebied te komen en te blijven? Welke kennis is er nodig om voor de toekomst gesteld te staan?

17.00 uur - 18.30 uur   Netwerkborrel

Toelichting onderwerpen en sprekers

Het programma Aanpak Wegtunnels Amsterdam heeft een digitale tunnel tweeling ontwikkeld voor de Piet Heintunnel. Tijdens de ontwerpfase van de renovatie van de Piet Heintunnel konden diverse procedures en protocollen al virtueel doorlopen worden. Door de simulatie was er een sneller inzicht in de werking van de tunnelinstallaties waardoor snel wederzijds begrip was met de stakeholders en tot een inhoudelijk goede afstemming kon worden gekomen. De tunnel tweeling wordt nu ook ingezet voor het opleiden van het bedienend personeel. Maarten Visser licht dit toe vanuit zijn rol als ontwikkelaar en adviseur vanuit de markt en Martin Madern namens de tunnelbeheer organisatie vanuit de gemeente.

Sinds 1 januari 1995 zijn de Nederlandse universiteiten eigenaar van hun vastgoed. Sinds die tijd heeft het vastgoedmanagement en daarmee ook de organisatie van het beheer en onderhoud bij de universiteiten een ontwikkeling doorgemaakt. Erik van der Wel, afdelingshoofd Technisch beheer en Beleid, vertelt over de ontwikkeling van de onderhoudsorganisatie van de Universiteit Utrecht in de afgelopen tien jaar en de factoren die de organisatie van het beheer en onderhoud in de komende jaren zullen beïnvloeden. Het gaat daarbij niet alleen om ontwikkelingen binnen de universiteit zelf, maar ook om maatschappelijke ontwikkelen die de universitaire onderhoudsorganisatie van buitenaf beïnvloeden.

De ontwikkeling van de nieuwe, hoog geautomatiseerde containerterminal van APM Terminals op de Tweede Maasvlakte heeft de afgelopen jaren een zeer dynamisch karakter en snelle groei gekend: In april 2011 werd de grond opgeleverd. In mei 2012 werd gestart met de aanleg van infrastructuur. Een jaar later arriveerde het eerste Equipment op site. In november 2014 is het eerste deel van de terminal in gebruik genomen en de volledige “go live” vond plaats in 2015. Timo de Vos is manager Asset Maintenance bij APM Terminals op Maasvlakte 2. Hij vertelt over de reis die de afdeling Asset Maintenance sinds 2013 heeft afgelegd; van het inrichten en verbeteren van een complexe asset management omgeving in één van de meest geavanceerde containerterminals ooit gebouwd, tot het klaarstomen van de afdeling voor de volgende fase in de life cycle in een snel veranderende wereld."

Maximaal 90 deelnemers, er is geen online verbinding.