Omschrijving

Boskalis werkt tot 2015 aan een mijnbouwproject in Lelydorp, Suriname. Waardevolle metaalertsen en fosfaten zijn steeds moeilijker te winnen.
Een kans voor baggertechnologie om toe te passen in de mijnbouw.

Voor dit geĂŻntegreerde mijnbouwproject wordt de bovengrond verwijderd en bauxiet uitgegraven. De bauxiet wordt vervolgens afgeleverd bij de Suralco raffinaderij in Paranam.
Er moet
• circa 12,5 miljoen m3 bovenste laag van rots en zand worden verwijderd, en
• daarna de resterende 7,5 miljoen m3 klei.

Voor dit specifieke werk kunnen grote hoeveelheden zachte en stijve klei het beste nat worden verwijderd en via baggerleidingen verpompt omdat de moerassige toestand van het terrein transport door middel van trucks, vooral in het regenseizoen, inefficiĂŤnt maakt. De keuze om een middelgrote cutterzuiger het binnenland in te transporteren, heeft alles te maken met de efficiency voor het verwijderen van de klei.

Voor het verwijderen van de 2e laag moest snijkopzuiger ‘Orion’ naar haar projectlocatie worden getransporteerd.
De snijkopzuiger Orion is in principe niet bedoeld om over land getransporteerd te worden.
Inmiddels is de snijkopzuiger aan land gekomen via de speciaal voor haar aangelegde haven. De werkzaamheden zijn intussen in een vergevorderd stadium.

Over dit MEGA transport en de actuale werkzaamheden gaat deze lezing.


Vanuit de afdeling Bedrijfskunde zijn wij vooral geïnteresseerd in de ‘ondernemers’ aspecten van dit project.

Wij hebben de projectleider gevraagd tijdens de lezing in te gaan op de volgende vragen:

over het project:
• hoe groot is de totale contractsom, en welk deel daarvan zijn deze transport kosten
• waar zitten de grootste risico’s en hoe hebt u die van te voren ingeschat?
• hoe komt zo’n contract tot stand? Hoe doe je zaken in Suriname? Is het een open tender? Gaat een deel via ontwikkelingssamenwerking?
• Het ondertekenen van het contract is lange tijd vertraagd; toch was u begonnen met de werkzaamheden. Hoe groot zijn dan de risico’s die het bedrijf loopt?
• hoe is het verdere baggerschema en wat verwacht u nog meer aan risico’s

managen van de hindernissen tijdens transport
• wat waren de moeilijkste te overbruggen weghindernissen? In de film zien we ‘hoogspanningsleidingen worden verwijderd’; ‘smalle bruggen worden verbreed”; ‘tropische regenbuien op een modderige weg”; “haven aanleg”
• welke voorbereidingen hebt u moeten treffen vooraf gaand aan het transport; survey, overleg met autoriteiten;
• Als eenmaal de denklagen boven de te ontginnen bauxiet verwijderd zijn, verwacht u dan nog vervolg contracten?
• hoe groot is van dit transport de post: risico en onvoorzien geweest, en hoe had u die van te voren berekend


Bekijk vooral de you tube link vooraf. Dan zal de inhoud van de lezing veel boeiender zijn.



18.30 - 19.00 broodje
19.00 - 20.00 hindernissen tijdens transport en film (17 min)
20.00 - 20.30 koffie
20.30 - 21.30 project aspecten
21.30 -22.00 borrel

Spreker(s)

Arie van den Andel; hij is de projectleider . Hij werkt en woont met gezin tot 2015 in Suriname en zal graag, tijdens een verlof, u meenemen naar de boeiende momenten van dit project.

Locatie

KIVI-NIRIA gebouw

Prinsessegracht 23, 2514 Den Haag

Organisator

Bedrijfskunde

Naam en contactgegevens voor informatie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met LJM van der Zon; tel 06 5064 1845

zon.ljm.vander@tiscali.nl

film van het transport