Omschrijving

In de wereld domineren nog steeds de Nederlandse en Belgische aannemers de markt voor grote bagger projecten.
Deze partijen zijn Van Oord, BosKalis in Nederland, met in België Jan de Nul en DEME.
Deze koppositie in de natte aannemerij en in de bouw van werkschepen is niet langer onbetwist. China is momenteel met 25% aandeel, de grootste markt voor Baggerwerken, en die markt is inmiddels op slot voor buitenlanders. De Chinese aannemers beschikken over een vloot van 800 schepen en zijn competitieve prijsvechters bij diverse grote projecten elders. Ook in de bouw van Baggerschepen loopt China, dankzij haar grote domestic markt, snel in op de marktleider IHC-Merwede. De opkomst van de Indische Oceaan in de Global Trade, aangejaagd door China in haar strijd om grondstoffen, energie en voedsel, maakt deze concurrentie strijd alleen maar boeiender. Immers, na eerst in het verre verleden de Atlantische Oceaan en meer recent de Pacific, vraagt nu de kustlijn van de Indische Oceaan om veel infrastructurele werken. Dat belooft voor de komende jaren een boeiend scenario!

Een voorbeeld van wat de Nederlandse natte aannemerij nog vermag is de bouw van de tweede maasvlakte. Deze vlakte wordt opgespoten om de haven van Rotterdam extra capaciteit te bieden en concurrerend te houden.
Zeker voor KIVI NIRIA leden bezuiden de rivieren, is het zeer boeiend meer te vernemen over waar Nederland ook nog groot in is: Baggeren.
Dit najaar staat het Baggermuseum in het teken van de 2e maasvlakte. Na een inleiding kunt u tijdens de rondleiding meer vernemen over de baggergeschiedenis en ontwikkelingen in de baggertechnologie. Een bezoek aan een stoom baggermolen maakt hier deel van. Maar het doel is dat u een goed beeld krijgt van de omvang en complexiteit van het grootste nu lopende baggerproject van Nederland.
Een nog unieke technologie, ontwikkelt bij onze strijd tegen het water, waarvan ik hoop dat Nederland hier wereldwijd leidend in zal blijven.

Gast spreker is ir . Bert Groothuizen,werkzaam bij de aannemer Van Oord als directeur Marketing, Communicatie en PR,
Ir. Groothuizen zal ingaan op de positie van de Belgisch-Nederlandse wereld positie in de baggerindustrie en de wijze waarop de firma van Oord denkt de komende jaren de opkomende concurrentie van de Chinezen te kunnen weerstaan, zo niet terug in het hok te krijgen.

Daarnaast zal dhr. Remco van de Ven, als voorzitter van het museum, u informeren over de geschiedenis van de bagger industrie, over de 2e Maasvlakte expositie en over de permanente tentoonstelling in het museum.


Momenteel loopt er in het museum een expositie over de verbeteringen aan het Panama kanaal. De foto van een deel van de op schaal gebouwde maquette hier afgebeeld, geeft u een indruk wat u van dit museum kunt verwachten, en zeker een individueel bezoekje vooraf waard (entree € 4,--).


14.00 - 14.15 uur Ontvangst
14.15 - 14.45 uur Baggerpresentatie door de conservator
15.00 - 16.30 uur Rondleiding in drie ploegen
16.30 - 17.00 uur Vragen en Afsluiting

Gastspreker ir. Bert Groothuizen
Gastheer dhr. Remco van de Ven
Gastvrouw mw. Janny Nieuwpoort, t: (0184) 414 166


BIJZONERHEDEN:
Parkeren op het terrein → ca. 20 auto’s, dus bvk poolen.

Locatie

Natinaal Baggermuseum, Molendijk 204,

3361 ER Sliedrecht

Organisator

Bedrijfskunde

Naam en contactgegevens voor informatie

ir. P.H. (Paul) van Bers, t: 06 10766266