Wat speelt er bij de verwerving van een bergingsopdracht?

Al jaren worden we gefascineerd door het soort werk dat SMIT als wereldspeler uitvoert.
De berging van de Herald of Free Enterprise in 1987 en de Russische onderzeeër Koersk in 2000 blijven helder in het geheugen.
Onlangs is daar de Costa Concordia bijgekomen.
Het verwerven van grote (investerings)contracten is in de meer gebruikelijke contracten een vrij voorspelbaar proces.
Aanvraag lezen, aanbieding maken, eindeloze onderhandelingen, soms nieuwe aanbieding maken, provisies aan bemiddelingspersonen etc. En dan nog is het niet zeker of het contract wordt gegund.

Bij een berging gaat waarschijnlijk heel anders. De tijd – zowel voor opdrachtgever als contractor - is veel korter.
Er moet snel worden gehandeld.

De afdeling bedrijfskunde is specifiek geïnteresseerd in de projectmatige en bedrijfskundige aspecten van een berging.

Richard Janssen - verkoopdirecteur bij Smit Salvage licht toe

Aan Richard hebben we gevraagd ons mee te nemen in de problematiek aan de hand van de volgende vragen:
• Even heel in het kort de techniek van een berging.
• Bestaan er raamcontracten waarvan kan worden uitgegaan?
• Wie zijn uw concurrenten en hoe sterk zijn die?
• Wat zijn criteria voor gunning? Prijs, snelheid, kwaliteit.
• Waarom duurde het bij de Costa Concordia meer dan een maand voordat met olie pompen mocht worden begonnen?
• Wilt u iets vertellen hoe waarom de berging niet is gegund aan Smit?
• Hoe schat u vooraf de risico’s in van het slagen van een berging?
• Worden deze contracten gedaan op basis van ‘no cure, no pay’, of gaat dat anders?
• Hoeveel geld gaat er om in zo’n berging?
• Als de voortgang tegen zit, wiens risico is dat dan?
• Hoe houd u het budget onder controle, hoe groot is uw post onvoorzien?
• Kunt u iets vertellen over de rol die gespeeld wordt door: havenautoriteiten, reders, verzekeraars, experts. Iedereen heeft zo zijn eigen belang.
• Hoe bent u zelf in deze branche terecht gekomen?
• Zijn er vacatures binnen het bedrijf waar onze ingenieurs goed op zouden passen? Ja: contract manager (commerciele kracht/verkoper); -naval architect (scheepsbouwer)
Om een indruk te krijgen wat zoal aan equipement meegaat met een berging zullen we een bezoek brengen aan het magazijn.

Programma

18.30 - 19.00 broodje
19.00 - 20.30 lezing
20.30 - 21.00 bezoek aan magazijn
21.00 - 22.00 borrel

Spreker(s)

Richard Janssen - verkoopdirecteur
Maurice Schreurs - projecten

Locatie

SMIT Salvage - Waalhaven OZ 85

Havennummer 2204; 3087 BM Rotterdam

Organisator

Bedrijfskunde

Naam en contactgegevens voor informatie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met LJM van der Zon; tel 06 5064 1845

zon.ljm.vander@tiscali.nl

smit salvage - recruitment