Omschrijving

Tussen Utrecht Centraal en Lunetten worden de sporen verdubbeld waardoor hier zeven sporen ontstaan; drie in de richting van Arnhem en vier in de richting van Den Bosch. Ter hoogte van de Waterlinieweg, waar de sporen richting Arnhem en Den Bosch zich splitsen, worden m.b.v. de diepwandmethode twee dive-unders gebouwd. Met deze ongelijkvloerse kruisingen kunnen de treinen richting Arnhem en Den Bosch elkaar ongehinderd passeren.

De dive-unders worden gerealiseerd door Heijmans. Opdrachtgever is Prorail. De totale investering voor dit project is 87 miljoen Euro.

We worden ontvangen in de bouwkeet van Prorail, waar we een overzicht krijgen van het totale werk. De heer Wiljan de Moor van ingenieursbureau Movares zal uitleg geven over de technische aspecten en uitvoering van de dive-unders. Hierna hebben we de gelegenheid om het werk ter plaatse te bekijken. Een van de zaken die we van nabij gaan bekijken, zijn de diepwanden van de tunnelwand.

14:00 Ontvangst
14:15-14:35 Uitleg over het contract / bestek door Tjarco Tiegelaar (Prorail)
14:35-15:05 Uitleg over de productie van diepwanden door Wiljan de Moor (Movares)
15:05-15:15 Veiligheidsinstructie door Joop Gullikers (Prorail)
15:15-16:15 Bezoek dive-under (diepwanden) onder begeleiding van Tjarco Tiegelaar, Wiljan de Moor, Joop Gullikers en Harry van Iersel
16:15-16:30 Afsluiting

Locatie

Bouwkeet Prorail, Tussen de rails 2002

3585 LH Utrecht (Lunetten)

Organisator

Bouw- en Waterbouwkunde

Naam en contactgegevens voor informatie

ir. Carine van Bentum (via onderstaand e-mailadres) en ing. Ernst Oosterveld (ernst.oosterveld@movares.nl)

carine.vanbentum@gmail.nl

Routebeschrijving