Businessmodel innovatie / ALV
Bart Nieuwenhuis en Matthijs Bobeldijk hebben op 22 april een inspirerende lezing geven over businessmodel innovatie. De praktische toepassing van het business model canvas van Alexander Oswalder en de interessante voorbeelden uit de praktijk van de sprekers bleek een schot in de roos. Naast een hoge waardering door deelnemers (8.4) blijkt er een grote behoefte aan een vervolg waarin een of meerdere praktijk casussen volgens deze methode worden uitgediept. Voor diegene die de deze lezing hebben gemist, jullie krijgen op 22 oktober in Eindhoven de gelegenheid om Bart en Matthijs bezield te horen spreken over Businessmodel Innovatie. Houd onze activiteitenkalender in de gaten!
Voordat Bart ons meenam in de opzet en achtergronden van het Business Model Canvas, heeft hij eerst ons geïntroduceerd in het nut en de noodzaak van businessmodel innovatie. Een reis waarbij de impact van de digitalisering en de opkomst van internet op verschillende industrieën en sectoren wordt gezien als een belangrijke ‘disruptor’ van de bestaande businessmodellen. Op basis van het boek Business Model Generation zijn de negen bouwstenen van het business model canvas besproken en toegelicht aan de hand van sprekende praktijk voorbeelden. Het meest uitdagende bouwblok blijkt ‘de waardepropositie’ te zijn. Het bepalen van de ‘pains’ , de ‘gains’ en de ‘customer jobs’ blijkt niet zo eenvoudig en vereist een goed inzicht in de business van de klant, zijn producten, zijn diensten en zijn eindgebruikers. Het business model canvas in vogelvlucht werd afgesloten met de Nespresso casus waarmee de deelnemers in kleine groepjes de negen bouwstenen probeerden ontleden. Behalve dat het business model canvas snel inzicht geeft in je verdienmodel, is het een gemeenschappelijke taal waarmee je (of met jouw team) in staat bent om vanuit een waardepropositie naar je markt en klanten te kijken.
Na de pauze heeft Matthijs ons ingewijd in bestaande businessmodellen die op basis van hun karakteristieken, patronen en waardestrategieën in vijf typen kunnen worden ingedeeld. Met behulp van ‘unbundling’ werd o.a. het businessmodel van Uber ontleed en in kaart gebracht. Een ‘multisided platform’ waarop bijvoorbeeld ook kranten, Goolge en de NOS zijn gebaseerd. Vervolgens werd er dieper ingegaan op de betekenis en het nut van een businessmodel voor startups. Veel ondernemers en startups blijken hun waardepropositie, en daarmee hun businessmodel, te baseren op ‘aannames’. De kunst is om deze aannames te toetsen met de werkelijkheid, met je prospects, met je klanten, met je markt, met je eindgebruikers en bij te stellen waar nodig. Dit voorkomt een hoop frustratie en onnodige investeringen. Een goed verhaal dat Matthijs mooi wist te verpakken in de praktijk casus van Beauty Bookers, een succesvolle startup die hij heeft mogen begeleiden. Een methode en aanpak gebaseerd op onder meer Value Proposition Design (Alexander Ostwalder), The Lean Startup (Eric Ries), Running Lean (Ash Maura) en The Startup Ownwer’s Manual (Steve Blank). Boeken en methodes die iedere ondernemer en business developer in de kast moet hebben staan.
Dat het Businessmodel Innovatie van toegevoegde waarde was voor de deelnemers bleek wel uit de interessante discussies en de uitwisseling van businesscards tijdens de borrel. Als KIVI CI bestuur zijn we dan ook heel blij met deze geslaagde test van onze ‘waardepropositie’. En zullen deze activiteit dan ook herhalen op 22 oktober in Eindhoven. In de tussentijd zullen we met Bart en Matthijs een mogelijke verdiepingsslag gaan bespreken. Wanneer en de vorm daar zullen we jullie uiteraard over informeren. Houd de KIVI CI activiteitenkalender in de gaten!
Bart en Matthijs hartelijk dank voor jullie hartelijk dank voor het delen van jullie kennis, kunde, ervaring en de inspiratie. Inmiddels staan de boeken Value Proposition Design en The Lean Startup in mijn (digitale) boeken kast en heb ik de eerste principes al toegepast in de ontwikkeling van nieuwe business in de agrosector!
Omschrijving
Businessmodel innovatie voor ingenieurs
Onze snel veranderende wereld vraagt om flexibele organisaties die voortdurend blijven innoveren. Een populaire managementgereedschap dat hiervoor veel wordt gebruikt is het Business Model Canvas. Het model is gebaseerd op promotieonderzoek van Alexander Osterwalder. In het boek Business Model Generation ontwikkelde hij in co-creatie met 470 experts over de hele wereld het Business Model Canvas. Inmiddels wordt het canvas wereldwijd gebruikt en zijn er meer dan een miljoen exemplaren van dit managementboek verkocht. Tijdens een interactieve workshop nemen Business Model experts Bart Nieuwenhuis, managing partner bij PBF Innovatie en hoogleraar aan de Universiteit Twente, en Matthijs Bobeldijk, Business Model Designer bij New Business Lab, u mee in de wereld van businessmodels en innovatie.
Voor wie?
De workshop is bedoeld voor ingenieurs die zich afvragen hoe het verdienmodel van hun organisatie er over twee, vijf of tien jaar uitziet. Professionals die kennis, inzicht en een methode zoeken om proposities te ontwikkelen waarbij nieuwe verdienmodellen het verschil maken in succes of falen. ‘Game changers’ die interesse hebben in business model innovatie. De opzet van de workshop is niet alleen geschikt voor professionals die al eens met het Business Model Canvas hebben gewerkt, maar ook voor deelnemers die het model nog nooit hebben toegepast. Aan het eind van de workshop ben je in staat om het model voor je eigen organisatie in te vullen, en eerste vervolgstappen te kunnen zetten richting nieuwe verdienmodellen.
De workshop Businessmodel Innovatie start na afsluiting van de ALV.
Bart Nieuwenhuis introduceert het Business Model Canvas aan de hand van praktijkvoorbeelden, waarna u direct zelf met het model aan de slag gaat.
Na de pauze gaat Matthijs Bobeldijk in op business model patronen en de wijze waarop succesvolle start-ups het model toepassen.
17.30 uur Ontvangst met een broodje
18.00 uur ALV (gratis deelname)
19.00 uur Aanvang workshop
20.00 uur Koffie/thee break
20.15 uur Vervolg workshop
21.15 uur Borrel & netwerkgelegenheid
22.00 uur Einde
Spreker(s)
Matthijs Bobeldijk is eigenaar van inspiratiebureau New Business Lab. Matthijs heeft een master degree in Bedrijfskunde (Erasmus Universiteit) en ruim twaalf jaar ervaring in verschillende rollen voor diverse nationale en internationale organisaties (EMI Music, Toys XL) op het gebied van Marketing, Business Development, Channel Development en Business Modeling.
Bart Nieuwenhuis is co-founder en managing partner bij PBF Innovatie en hoogleraar aan de Universiteit Twente op het gebied Business en IT. Bart gebruikt het Business Model Canvas in zijn consultancy praktijk en bij het onderwijs en onderzoek aan de universiteit. Bart is elektrotechnisch ingenieur en promoveerde in de informatica. Hij was de eerste twintig jaar van zijn loopbaan werkzaam voor KPN. De laatste vijftien jaar is hij consultant op het gebied van innovatie management. Recentelijk werkte hij voor onder meer Canon-Oce, Wikimedia Nederland, SpeakUP en voor het Ministerie van Economische Zaken, Gemeente Almere, VNG en GGD Flevoland). Hij is twintig jaar werkzaam als deeltijd-hoogleraar aan verschillende universiteiten.
Locatie
Prinsessegracht 23, 2514 AP Den Haag
Organisator
Commercieel Ingenieur
Naam en contactgegevens voor informatie
Stache Bancken via onderstaand e-mailadres