Gezond Verstand Mngmt vs Lean Six Sigma
18 deelnemers luisterden naar een uitermate enthousiast verhaal van ir. Tim Leek over beslissingen die managers nemen als antwoord op leegloop in productie en klantenklachten voor te late levering of gebrekkige kwaliteit. De gezond verstand-manager gaat voor snel resultaat, en kan daarbij onbedoeld in een valkuil stappen. Vanuit deze gezichtshoek werd een bruggetje geslagen richting Lean en Six-Sigma. De principes van Lean Thinking en Six Sigma willen de managers in een productieomgeving en de service-industrie een leidraad geven om deze valkuilen te omzeilen, en om tot blijvende verbeteringen te komen.
Deze zeer interessante en interactieve avond werd uitermate positief (gemiddeld een 8) door de deelnemers beoordeeld.
Omschrijving
Introductie
De commercieel ingenieur staat voor de uitdaging om de winst voor de onderneming te maximaliseren gebruikmakend van technologische oplossingen voor de supply chain problemen. Waar eindigt gezond verstand management, en waar doen de wetenschappelijke principes hun intrede?
Doelgroep
Alle ingenieurs met belangstelling in het dynamische gedrag van de supply chain en de systematiek en variabiliteit in de bedrijfsvoering, zoals bedrijfsleiders, logistiek managers, verkoop- en inkoopmanagers, en procestechnologen met bredere kijk op het bedrijf.
Details van de lezing
In deze presentatie gaat ir. Tim Leek in op het soort beslissingen die managers nemen als antwoord op leegloop in productie en klantenklachten voor te late levering of gebrekkige kwaliteit. De gezond verstand-manager gaat voor snel resultaat, en kan daarbij onbedoeld in een valkuil stappen. Wat is zijn oplossing voor de leverancier die regelmatig te laat aanlevert? Wellicht kiest hij voor een grotere buffervoorraad, waardoor wel de ketenkosten en totale doorlooptijd oplopen. En wat te doen als die voorraad “uit de mode” raakt, bederft, beschadigt, of defecten bevat? Welke alternatieven bestaan er? De principes van Lean Thinking en Six Sigma willen de managers in een productieomgeving en de service-industrie een leidraad geven om deze valkuilen te omzeilen, en om tot blijvende verbeteringen te komen. Waarin verschillen de oplossingen die hieruit volgen, welke positieve effecten zijn te verwachten, tegen welke inspanningen?
Pull systemen zoals kanban worden onderzocht en op commerciële potentie geëvalueerd. Stelling: "Kanban brengt klanten en winst door voor problemen te zorgen".
17.00 Ontvangst met broodbuffet (bij de prijs inbegrepen)
18.00 Aanvang workshop
21.00 Einde workshop en aanvang netwerkgedeelte (borrel)
De deelnemers ontvangen na afloop per mail de Powerpoint presentatie van de workshop.
Spreker(s)
De trainer
ir. Tim Leek (1961) deed Technische Natuurkunde aan de Universiteit Twente en studeerde in 1985 af in de meet- en systeemtechniek. Hij heeft ruim 25 jaar bij Hoogovens/Corus/Tata Steel in de R&D gewerkt als onderzoeker Meettechnologie (3 jaren), groepsleider Heat & Fluid Flow (3 jaren), afdelingshoofd Measurement, Control & Information Technology (17 jaren) en innovatiemanager Lean Six Sigma (2 jaren). Sinds 2005 heeft hij zich toegelegd op verbetermanagement volgens Lean en Six Sigma en deze methodiek doorgevoerd in R&D als Master Black Belt. In 2011 heeft hij zich gevestigd als Tamis Leek Consultancy als Master Black Belt voor Lean Six Sigma change management.
Locatie
KIVI NIRIA-gebouw, Prinsessegracht 23
2514 AP Den Haag
Organisator
Commercieel Ingenieur
Naam en contactgegevens voor informatie
ir. Marc Lambriks via onderstaand e-mailadres