Er zijn 7 deelnemers voor deze 5e uitvoering van de workshop. Inmiddels komt het totaal aantal deelnemers daarmee op 45. Ook dit keer weer een enthousiaste groep. Herkenbaar is de drempel die er is om actief deel te nemen. Het is natuurlijk best confronterend om ten overstaan van de groep en zonder voorbereiding te laten zien hoe jij een strategisch gesprek voert. Als de koudwatervrees is overwonnen en naar mate de deelnemers de gespreksstructuur beter onder de knie krijgen gaat het voeren van zo’n gesprek steeds beter. Tijdens de mondelinge evaluatie worden de deelnemers nog even aan dat eerste gesprek van de dag herinnerd. Het is altijd weer leuk om te zien als deelnemers zich bewust worden van de vooruitgang die ze in één dag geboekt hebben. Iedereen is zich er wel van bewust dat deze dag een eerste aanzet is geweest.

Quotes:

“Zinvol, verbeterpunten gevonden, en dat was precies wat de bedoeling was.”
“Erg leuke training, een eyeopener.”

Omschrijving

De Ingenieur als strategisch gesprekspartner.

Naast vakkennis en technische vaardigheden wordt er steeds vaker een beroep gedaan op de commerciële vaardigheden van een ingenieur. Een opdrachtgever wil “zien” dat zijn werkelijke behoefte door zijn gesprekspartner wordt begrepen. Hoe kom je er achter wat die behoefte is? En hoe laat je merken dat je die behoefte, en de achtergrond ervan, begrijpt. Het antwoord op deze vragen is de basis voor een passende oplossing en het begin, of de bevestiging, van een duurzame zakelijke relatie.
De training is in 2008 en 2009 vier maal eerder georganiseerd. Vanwege het grote animo voor deelname en de enthousiaste reacties van de deelnemers hebben we besloten de training op 19 oktober a.s. te herhalen.

DOEL
Na deze interactieve training begrijp je het belang van een “strategisch partnership” en jouw rol als gesprekspartner daarin. Je hebt inzicht gekregen in de gespreksstructuur en kent de belangrijkste “tools” om als strategisch gesprekspartner te kunnen fungeren en hebt daarmee in een aantal simulatiegesprekken geoefend. Je kunt in een gesprekssituatie laten “zien” dat je handelt vanuit de behoefte van je klant en de achterliggende trends in de markt.

DE TRAINERS
Mike Mossel en Hans Ardon hebben samen ruim 40 jaar commercieel/technische ervaring in de industrie en zakelijke dienstverlening. Beide zijn zelfstandig ondernemer en vervullen daarin regelmatig de rol van strategisch gesprekspartner.

DOELGROEP
De training is toegespitst op HBO en WO ingenieurs, die in hun beroepspraktijk contact hebben met opdrachtgevers.

09.00 Ontvangst
09.30 Doelstellingen
09.50 Simulatiegesprekken: eerste kennismaking en evaluatie
10.20 Schillenmodel (eigen rol, eigen organisatie, klant en marktontwikkelingen)
10.45 Hoe ziet de rol van de strategisch gesprekspartner er in de praktijk uit?
Strategisch driehoek, Omgevingsanalyse, Gespreksstructuur
11.30 Pauze
11.50 Simulatiegesprekken: Gespreksstructuur, Vraagtechnieken, Luistervaardigheden, Feedback geven
12.30 Lunch
13.30 Simulatiegesprekken: Stemgebruik, Praten in voordelen, Bezwaren weerleggen
16.30 Evaluatie
17.00 Afsluiting

BIJZONDERHEDEN
* De deelnemers ontvangen na afloop een hand-out.
* Het aantal deelnemers is minimaal 6 en gelimiteerd tot 12.

Locatie

KIVI NIRIA gebouw, Prinsessegracht 23

2514 AP Den Haag

Organisator

Commercieel Ingenieur

Naam en contactgegevens voor informatie

Nadere informatie bij het Congresbureau KIVI NIRIA, 070–3919890 of via onderstaand e-mail-adres.

congres@kiviniria.nl