Motivatie & Eigenaarschap
De workshop 'Motivatie & Eigenaarschap' werd op 22 september 2016 gehouden bij KIVI in Den Haag . Twan Hillebrand (LeerMaatWerk) begon de workshop met een korte inleiding over zijn achtergrond als trainer. LeerMaatWerk werkt vanuit het principe van 'Troaching': trainen, adviseren & coachen. Van hieruit werd een bruggetje gemaakt richting de Organisatie-Resultaat-Kompas. Hierin staat leiderschap centraal, met daaromheen kennisoverdracht, arbeidscapaciteit en historisch besef. De drie peilers van het kompas moeten in balans zijn!  Uiteindelijke doel van leiding geven is om iemand in tot actie te brengen. Dat kan alleen als hij erin gelooft. Daarna wil je dat deze persoon betrokken is (emotie). Dit doe je door fysiologie (het ontvangen van prikkels).Â
Motivatie kun je niet leren, je het wel prikkelen. Zo zal geld in de meeste gevallen niet motiveren, alleen als de processen / doelen zeer helder zijn. Heel veralgemeniseerd heeft elk persoon zes 'motivatie-knoppen': structuur (op gezette tijden iets doen), resultaat (schouderklopje), vorm (op zoek naar balans), assisteren (belangeloos helpen), macht (controle) en waarheidszin (waarom is dit zo).Â
Eigenaarschap zou een direct gevolg moeten zijn van motivatie: als een persoon gemotiveerd is, zal deze automatisch eigenaarschap nemen van een probleem of actie. Dit ontwikkelt zich door directe feedback (en niet Ă©Ă©n keer per jaar tijdens een functioneringsgesprek). Spreek mensen daarom aan op het functioneren, niet op hun gedrag.Â
Hier kunnen de slides van de avond nog een keer worden nagekeken. De workshop werd zeer goed beoordeeld door de deelnemers! Na afloop werd er nog flink nagediscussieerd tijdens de borrel. Iedereen hartelijk bedankt voor de deelname!
Â
Omschrijving
Introductie:
De waarde van het menselijk kapitaal is binnen elk bedrijf een vraagstuk. In crisis omstandigheden ligt de focus vooral op productiviteit en personeelskosten. In zonniger tijden ligt de focus vooral op de meerwaarde van het menselijk kapitaal voor een organisatie. De vraag is: Hoe zetten we het menselijk kapitaal zo goed mogelijk in en hoe kunnen we het menselijk kapitaal laten groeien?
De 5 dimensies van menselijk kapitaal zijn:
1. individuele motivatie
2. individuele capaciteiten
3. leiderschap
4. organisatie klimaat
5. synergetische effectiviteit
Dit zijn de 5 termen die samen het totaal van menselijk kapitaal binnen een organisatie bepalen. Op dit moment gaat de aandacht binnen het bedrijfsleven uit naar de term individuele capaciteiten. De meeste gebruikte woorden die men bezigt om deze dimensie te duiden zijn eigenaarschap en motivatie.
De markt trekt weer aan en de druk op de medewerkers neemt toe. Daarnaast stroomt nieuw gekwalificeerd personeel de organisatie binnen. De vraag is: Hoe zorgen we ervoor dat de huidige medewerkers het maximaal haalbare leveren en niet vertrekken naar de concurrent? De 2e vraag is: Hoe laten we een nieuwe medewerker direct en naadloos aansluiten in het bestaande team? Het antwoord op beide vragen is deels eigenaarschap en deels motivatie.
In de masterclass Motivatie & Eigenaarschap leert u vanuit theoretische inzichten de vertaling te maken naar uw eigen praktijk. Door theorie, gesprek, reflectie en creatieve werkvormen ervaart u wat motivatie & eigenaarschap betekent voor u, voor uw medewerkers en voor uw organisatie.
Doelgroep:
Deze masterclass is bedoeld voor de professionals die regelmatig deel uitmaken van een team of leidinggeven aan een team of organisatie. Een professional die, zijn eigen waarde of het menselijk kapitaal van de organisatie, wil verbeteren door de 5 dimensies van menselijk kapitaal positief te beĂŻnvloeden en effectief toe te passen.
Spreker(s)
Het programma is samengesteld en gefaciliteerd door LeerMaatWerk V.O.F. human capital engineering specialisten voor “eigen” wijze professionals, leiders en managers.
Twan Hillebrand verliet na 22 jaar de landmacht en begaf zich op de “civiele” markt van mens en organisatie ontwikkeling. Na trainer/coach groeide hij snel door naar projectleider en directeur opleidingen. Na 3 jaar startte hij met LeerMaatWerk vof, een trainings- en advies bureau wat zich richt op mens en organisatie ontwikkeling dat de focus legt op leiderschap. Met de overtuiging dat leiderschap niet aan te leren is door te kijken naar presentaties met modellen is Twan de markt anders gaan benaderen. Enerzijds door contact te houden met zijn militaire achtergrond en anderzijds door zijn opleidingskundige inslag waarin de manier van leren, inspireren en motiveren centraal staat. Zo neemt hij bijvoorbeeld zijn deelnemers aan zijn ontwikkeltrajecten mee op battlefieldtour. Waarin, door een bezoek aan een bekende of minder bekende locatie uit WOII, de overeenkomsten en verschillen tussen een militaire organisatie en de organisatie van de deelnemer worden gelegd.
Locatie
Organisator
Commercieel Ingenieur
Naam en contactgegevens voor informatie
Marc Lambriks