Raketvliegtuigen: geschiedenis en toekomst ... ?
Ā
De besturen van KIVI afdeling Geschiedenis der Techniek enĀ Vereniging Histechnica hebben het genoegen u uit te nodigen tot het bijwonen van een voordracht op zaterdag 9 maart 2019 te houden door ir. M. van Pelt, met titel:
Raketvliegtuigen: geschiedenis en toekomstā¦?
Samenvatting van de voordracht:
In de jaren '30 van de vorige eeuw maakten waaghalzen de eerste korte vluchten in met raketmotoren uitgeruste zweefvliegtuigen, maar zelfs eerder al zagen ruimtevaartpioniers als Tsiolkovski, Oberth en Goddard raketvliegtuigen als de sleutel tot de ruimte.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden vooral in Duitsland, maar ook in Rusland en Japan, in hoog tempo diverse militaire raketvliegtuigen ontwikkeld. Alleen de Messerschmitt 163 āKometā werd daadwerkelijk ingezet; het vormde een groter gevaar voor de eigen piloten dan voor de vijand, maar demonstreerde wel de veelbelovende mogelijkheden van dit type vliegtuig. Kort daarna brak de raketaangedreven X-1 de geluidsbarriĆØre. Snelheids- en hoogterecords volgenden elkaar snel op met verder ontwikkelde machines, culminerend in de hypersone snelheden en extreme hoogten die de X-15 in de jaren ā60 wist te bereiken. De eerste astronauten werden echter op niet-herbruikbare raketten gelanceerd; de X-15 bleek zowel het meest succesvolle als voorlopig het laatste echte raketvliegtuig.
De Space Shuttle gebruikte vleugels en raketmotoren, maar was eerder een verticaal gelanceerd zweefvliegtuig dan een volwaardig raketvliegtuig. Ook bleek het niet het relatief goedkope en gemakkelijk te gebruiken "ruimte-vrachtschip" dat oorspronkelijk beloofd was. Vele plannen voor geavanceerde ruimtevliegtuigen als vervanging voor de Shuttle werden geschrapt vanwege de astronomische ontwikkelingskosten en de grote technische en economische risicoās. Vandaag kent het raketvliegtuig echter weer een opleving als voertuig voor suborbitale vluchten, en is er hernieuwde interesse in hypersone vliegtuigen en herbruikbare lanceervoertuigen met geavanceerde voorstuwing waarin raketten en straalmotoren worden gecombineerd. Zal het echte ruimtevliegtuig er dan toch een keer komen?
Deze lezing bestrijkt de hele geschiedenis van het raketvliegtuig, geeft een analyse van de diverse trends en records en blikt in de mogelijke toekomst van het ruimtevliegtuig.
Informatie over de spreker, ir. M. van Pelt:
Michel van Pelt werkt in ESTEC als Cost Engineer en Concurrent Design Facility Team Leader. Hij is redactielid van het NVR blad "Ruimtevaart" en heeft vele artikels en diverse ruimtevaartboeken op zijn naam staan, waaronder "Rocketing into the Future; the History and Technology of Rocket Planes".
U en uw introducĆ©s zijn van harte welkom bij deze voordracht. KIVI leden kunnen zich aanmelden via de KIVI website.Ā U wordt vriendelijk verzocht zich van tevoren aan temelden, uiterlijk zaterdag 2 maart a.s.
Komende activiteiten:
- zaterdag 13 april 2018:Ā Algemene Leden Vergadering van de vereniging Histechnica; gevolgd door de presentatieĀ "Leven en werken van Cornelis Drebbel (1572 ā 1633)". Voordracht door de heer H. van Onna, voorzitter van het Tweede Drebbel Genootschap
- dinsdag 7 t/m donderdag 9 mei 2019: Studiereis naar Hamburg
- zaterdag 7 september 2019: Presentatie "Delft Weefstad". Voordracht door mw. E. Kloppers.