Serious Game Design
Op maandag 30 september hebben wij een lunchlezing over Serious Games georganiseerd. Thomas de Groot van T-Xchange was de spreker. T-Xchange is een bedrijf wat is ontstaan uit samenwerking van Thales en Universiteit Twente. De lezing vond plaats in het Smart XP lab van de Zilverling en was druk bezocht.
Thomas de Groot gaf een korte introductie van wat Serious Games precies zijn. Er zijn in feite drie vormen. Games voor het creëren van awareness, games om te trainen in specific knowledge en co-creation games. Deze laatste vorm is erg interessant omdat er binnen de game nieuwe dingen ontworpen worden. Verder is er verteld hoe de games ontworpen en getest worden. Thomas liet nog enkele leuke voorbeelden van games zien. Zoals de game Go4it, waarbij militairen getraind kunnen in het zien van kansen, sterke en zwakke punten van zichzelf. Een ander voorbeeld was het Burgemeesterspel waarbij ambtenaren leren om beslissingen te nemen in crisissituaties. Het gaat hierbij over dilemma’s waarbij geen goede of slechte antwoorden zijn.
Het was een geslaagde activiteit met een lekkere lunch. Aan het eind werden nog interessante vragen uit het publiek gesteld als afsluiting.
Omschrijving
Serious Game Design: abstraction abstraction, abstraction.
Nearly everyone has already heard about 'serious gaming’, but what is this serious gaming actually?
Don’t worry if you are not sure about the answer, as there are many different aspects to this concept that make it quite complicated!
Serious gaming is of course a software designed to entertain the user, but at the same time a central goal is to function also as a learning tool in many different aspects of life. Serious gaming is also a mean to economic innovation, as it was used by T-Xchange to simulate the possible future of the Airport of Twente, where all the stakeholders had to play a role game based on what their own preferences where, but also relating them to the other players.
During this talk Thomas de Groot will give a short introduction about T-Xchange and their games. The main topic of the talk will be about the serious game design process.
Mainly about the process of creating a game model based on real-world information. He will use a couple of projects as an example.
Lunch will be included!
Spreker(s)
Thomas de Groot is a Serious Game Designer at T-Xchange and Game Researcher at the University of Twente.
Locatie
Zilverling, SmartXP room
Organisator
Informatica
KIVI Students Twente
Naam en contactgegevens voor informatie
Elfride Dijkstra