Omschrijving

De tewaterlating van een schip is altijd een zeer spectaculair gebeuren. In de stilte, na het breken van de doopfles, is bij iedereen de verwachting: doet-ie-het of doet-ie-het-niet.

In 1972 was de eerste tewaterlating van een serie tankers van 220.000 ton en groter van een langsscheepshelling op de werf van Verolme-Rozenburg. Niet alleen het schip was uniek in zijn grootte maar ook deze manier van te waterlaten was nog nooit vertoond. Dit gebeurde 35 jaar geleden en is nu al geschiedenis. De spreker, gepensioneerd scheepsbouwer, zal ingaan op een aantal achtergronden hoe een tewaterlating tot stand komt en wat erbij komt kijken. Diverse tewaterlatingen laten zien hoe het goed ging en hoe het ook mis kan gaan.

Als de doopfles niet breekt, wordt dat schip een ongeluksschip? Bestaat er bijgeloof in deze techniek?

19.30 uur koffie
20.00 uur aanvang voordrachten

Spreker(s)

Ir. W.A.Th. Bik - gepensioneerd scheepsbouwer.

Locatie

Gebouw van W&S, Faculty Room

Mekelweg 2, Delft

Organisator

Maritieme Techniek

Naam en contactgegevens voor informatie

Nadere informatie bij Erik-Jan de Ridder via onderstaand e-mailadres.

maritieme-techniek@kiviniria.nl